چگونه فرش بخریم؟

چگونه فرش بخریم؟ زمان طراحی داخلی منزل خود را از کف اتاق به عنوان پایه دکورچینی خود یاد کنید، یک فرش می تواند دید کامل را تمام کرده و هماهنگی بین عامل های انتخاب شده در چینش را داشته و اتاق را زنده و آشکار نماید. تعداد بیشماری طرح فرش برای انتخاب وجود دارد.

▪ نمای کلی مطلوب اتاق را در نظر بگیرید. آیا می خواهید که یک اتاق در هم ریخته و تکرنگ داشته باشید یا یک اتاق پر از رنگ ها با بافت غنی؟ اگر شما با یک اتاق کاملاً خالی شروع می کنید، یک فرش انتخاب کرده و بعد دیوارها را با رنگ هایی که در فرش پیدا می کنید رنگ یا کاغذ دیواری کنید.
▪ به یاد داشته باشید که فرش باید اندازه اتاق باشد. ملاحظه کنید اتاق چگونه مورد استفاده قرار می گیرد. چقدر ترافیک دارد و زیر چه نوری قرار می گیرد. برای محل هایی که رفت و آمد زیاد دارد مثل راهروها، شما ممکن است یک فرش بادوام با الگو انتخاب کنید.
▪ مبلمانی انتخاب کنید که طرح و رنگ های به کار رفته در فرش شما را نشان دهد.
▪ اگر با وسایل و مبلمان شروع می کنید، فرشی انتخاب کنید که رنگ یا نقش مبلمان و وسایل شما را دارد. نقش ها می توانند مخلوط شوند اگر به وسیله رنگ ها هماهنگ شوند. عوامل در طرح یک فرش می تواند در نقشه و طرح نهایی شرکت داشته باشند. برای مثال، اگر فرش گلدار است عکس های قابدار با گل های همرنگ فرش اضافه کنید.
▪ به اندازه اتاق یا مکانی که می خواهید بپوشانید فرش بگیرید. اندازه های معمولی فرش ها ۲ در ۳ و ۳ در ۴ متر است.
▪ یک فرش با طرح کلی توپر می تواند نقطه وسط یا مرکز یک اتاق با صندلی و مبل با نقش و طرح یکدست در اطراف آن باشد.
▪ فرش های روشن باعث بزرگ نشان دادن اتاق می شوند و رنگ های تیره باعث دنج و کوچک نشان دادن اتاق می شوند.
▪ فرشی را انتخاب کنید که کارایی آن خوب باشد، با تراکم، شانه و الیاف خوب باشد. هرچه الیاف فرش بیشتر باشد (با گره ها و دسته شده)، فرش شما دوام بیشتری می کند.
▪ نخ های مصنوعی- نایلونی، پلی استر، اکریلیک و پولی پرولن و پشم و پنبه طبیعی بادوام، نرم و آسان برای تمیز کردن هستند.
▪ فرش ماشینی مشابه فرش های دستباف اند ولی قیمت آن ها معمولاً بسیار پایین تر است.
▪ به حاشیه فرش توجه داشته باشید. اگر فرشی که دوست دارید حاشیه دارد مطمئن شوید که به خوبی دوخته شود و زمان استفاده از جاروبرقی لبه ها را با احتیاط جارو کنید.
▪ نظرتان فقط فرش چهارگوش نباشد. یک فرش دایره یا بیضی شکل می تواند قوه تشخیص و ذوق شما را نشان دهد.
● الیاف
فرش شما نه تنها باید شکل زیبایی داشته باشد بلکه باید خوب هم کار کند. برای پیدا کردن بهترین فرش با بودجه شما، چندین عامل را در نظر داشته باشید. یک فرش کامل فقط باید دارای ترکیب درست در تراکم، گره و الیاف باشد.
تراکم به نزدیکی گره ها گفته می شود. هر چه پرز (خواب) و شانه ها پرتراکم تر باشد فرش شما دوام بیشتری خواهد داشت.
گره ها به چرخش الیاف به دور خود گفته می شود. هر چه چرخش های الیاف محکم تر باشد به دوام فرش افزوده می شود.
با این اطلاعات به احتمال فرش بهتر و مناسب تری خواهید خرید.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران