دستور تهیه فرنی , آموزش تهیه فرنی

دسر یکی از بخش های مهم در مجالس و میهمانی ها است. انواع دسر مجلسی وجود دارد که برخی از آنها مواد اولیه بخصوصی می خواهند و برخی هم مانند دسر فرنی نیاز به مواد اولیه خاصی ندارند.

تقریبا هر فردی دستور تهیه فرنی را می داند اما شاید برخی طرز تهیه فرنی مجلسی را ندانند و یا طرز تهیه فرنی موزی شاید برای برخی ها جدید باشد. به روشهای مختلف می توان درست کردن فرنی را تجربه کرد از جمله فرنی با نشاسته و یا فرنی با آرد برنج و… .

ما در این مقاله از پارسی نو همه این روشها را آموزش داده ایم و برای میهمانی های شما هم طرز تهیه فرنی سه رنگ را منتشر کرده ایم.


آموزش روش درست کردن فرنی

فرنی یکی از بهترین نوع دسرهای ایرانی است که در ایام خاصی از سال بیشتر پخت می شود. مثلا در ایام ماه مبارک رمضان دسر فرنی طرفدار بیشتری دارد. این دسر خوشمزه به روشهای مختلف تهیه می شود. مثلا فرنی با آرد نشاسته یا فرنی با آرد برنج. گفتنی است که پختن فرنی با آرد برنج مقوی تر و خوشمزه تر است. از آنجایی که مواد لازم برای فرنی به گونه ای است که در دسترس همه هستند و قیمت بالایی هم ندارند، یک دسری است که برای همه قابل تهیه و مصرف است.

فرنی را می توان در میاه وعده و یا در زمان صبحانه آماده و سرو کرد. در مورد طریقه سرو فرنی، برخی تمایل دارند تا آن را به صورت گرم سرو کنند و برخی هم تمایل دارند که این دسر را به صورت سرد مصرف کنند. از آنجایی که فرنی جزو خوراکی های مقوی محسوب می شود، می تواند به عنوان یک وعده غذایی کمکی برای کودکان مورد استفاده قرار گیرد.

مواد لازم برای درست کردن فرنی آرد برنج

مواد مورد نیازمیزان لازم
شیر۲ لیوان
آرد برنجدو قاشق غذاخوری
شکر۴ قاشق غذاخوری
گلاب۱ قاشق غذا خوری
آبنصف لیوان

نکته : این میزان مواد اولیه گفته شده برای ۲ نفر کافی است. شما می توانید این میزان مواد را با توجه به تعداد افراد مورد نظرتان کم و یا زیاد کنید. اگر مواد اولیه فرنی در دسترس تان باشد، فقط در عرض ۲۰ دقیقه می توانید آن را درست کنید.

طرز تهیه و روش آماده کردن فرنی با آرد برنج

هر کسی این دسر را به شکل خاص خود تهیه می کند اما یکی از بهترین روش ها برای درست کردن فرنی به این شکل است که شیر مورد نیاز را درون قابلمه مناسب بریزید، در مرحله بعد آب و آرد برنج را به شیر بیفزایید و ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید.

این مرحله، مرحله مهم در تهیه فرنی است چرا که در این زمان باید به شکل دائم و مکرر مواد فرنی را به هم بزنید، تا آرد برنج گلوله گلوله نشود. پس از این که شیر به جوش آمد، باید هم زدن را بیشتر کنید. در مرحله بعد ظرف را از روی حرارت بردارید و کناری بگذارید. در این زمان باید شکر و گلاب به مواد فرنی تان اضافه کنید و مجددا ظرف را روی حرارت  بگذارید. همچنان مواد را هم بزنید تا وقتی که فرنی به قوام لازم و مورد نظرتان برسد.

نکته : در زمان قوام آمدن فرنی، دقت داشته باشید که میزان قوام فرنی به گونه ای باشد که نه خیلی غلیظ باشد بوده و نه خیلی شل و روان؛ از آنجایی که معمولا فرنی را قبل از سرو در یخچال قرار می دهند، خود شرایط سرد در یخچال باعث غلیظ تر شدن فرنی می شود.

نکته : وقتی فرنی به قوام لازم رسید و از روی حرارت برداشتید، بگذارید تا خنک شود و بعد در ظرف مورد نظرتان برای سرو بریزید و بعد در یخچال بگذارید. اگر بلافاصله فرنی را از روی حرارت برداشته و در یخچال بگذارید، باعث می شود تا فرنی آب بیندازد و در نتیجه ظاهر و طعم آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

نکته : بعضی از افراد تمایل دارند تا فرنی را به صورت گرم میل کنند، اگر شما هم به فرنی گرم و نیمه سرد علاقه مند هستید، در فضای بیرون یخچال و در محیط آشپزخانه بگذارید تا فرنی به حالت نیمه گرم برسد و سپس میل کنید.

نکته : اگر با مشکل اضافه وزن مواجه هستید و یا رژیم غذایی لاغری را دنبال می کنید، در نظر داشته باشید که خوردن فرنی بعد از وعده غذایی، ممکن است باعث بالا رفتن تری گلیسیرید و افزایش وزن شود.


دستور تهیه فرنی با آرد برنج در طعم های متفاوت

در تهیه دسر فرنی با آرد برنج شما می توانید از شکر استفاده نکنید و در عوض هنگام سرو آن از مربا یا عسل برای شیرین کردن طعم آن کمک بگیرید.

تزیین فرنی به سلیقه شما بستگی دارد اما پیشنهاد می کنیم که برای تزیین فرنی، از کاکائو استفاده کنید. به این صورت که کاکائو را با مقداری آب خیس کنید و بعد روی فرنی ها را به شکل دلخواه تزیین کنید. شما حتی می توانید فرنی را در طعم های دیگری هم تهیه کنید. طعم هایی مانند فرنی با طعم کاکائو. در این مورد باید به این صورت اقدام کنید که در مواد اولیه فرنی کمی پودر کاکائو بریزید و با هم مخلوط کنید. برای تزئین دسر با طعم کاکائو هم می توان از ترافل های رنگی و گوناگون کمک بگیرید.

دستور تهیه فرنی با طعم میوه

در ظرف دلخواه تان میوه مورد علاقه خود یا میهمانان را بریزید و فرنی آماده شده را روی میوه ها بریزید و پس از سرد شدن فرنی، آن را میل کنید و برای تزئین آن هم می توان از دارچین یا هر چیز دیگری که تمایل دارید، استفاده کنید.

دستور تهیه فرنی با طعم زعفران

اگر فرنی زعفرانی را می پسندید، در زمان تهیه آن مقداری آب زعفران  هم اضافه کنید و در مرحله آخر هم روی فرنی را با زعفران تزئین کنید.

درست کردن فرنی , مواد لازم برای فرنی


دستور تهیه و مواد لازم برای فرنی با آرد نشاسته

مواد مورد نیازمیزان لازم
نشاسته ۱ پیمانه
آب سرد ۱ پیمانه
شیر ۴ پیمانه
شکریک و نیم پیمانه
گلاب نصف پیمانه
مغز هل کوبیده۱ قاشق مرباخوری

مراحل تهیه فرنی با نشاسته

در مرحله اول از پخت این نوع فرنی، نشاسته را با یک پیمانه آب مخلوط کنید و خوب حل کنید و یا می توان نشاسته را در یک پارچه مَلمَل یا تنظیف ریخته و داخل یک پیمانه آب بگذارید. در مرحله بعد شیره آن را جدا کنید تا چنانچه مواد خارجی در نشاسته هست به این شکل جدا شود.

در ادامه، نشاسته حل شده را در دو پیمانه شیر ترکیب کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و با قاشق چوبی آن را هم بزنید تا نشاسته گلوله نشود. بقیه شیر را کم کم با نشاسته مخلوط کنید و به شکل مرتب هم بزنید. سپس شکر، گلاب و مغز هل کوبیده یا وانیل را به آن اضافه کنید و هم بزنید. وقتی این مخلوط به غلظت لازم رسید، آن را امتحان کنید، به این صورت که با کفگیر روی آن خطی بکشید؛ چنانچه جای کفگیر به جا ماند، فرنی شما آماده است.

سپس فرنی را در ظرف های یک نفره یا در هر ظرفی که مد نظرتان است، بریزید و روی آن را با خلال پسته تزیین کنید. دسر فرنی شما آماده سرو است.


دستور تهیه و مواد لازم برای فرنی با آرد گندم

مواد مورد نیازمیزان لازم
شیر گاو۱۰۰ گرم یا دو استکان
آردهفت گرم یا یک قاشق مربا خوری
شکریک قاشق مربا خوری سر خالی
آبدویست گرم یا ۴ استکان
کره۵۰ گرم

مراحل تهیه فرنی با آرد گندم

در ابتدای پخت آرد را در شیر سرد حل کنید و سپس روی حرارت قرار داده و با شکر و آب بجوشانید. در مرحله بعد از تهیه فرنی با آرد گندم، کره را به آن اضافه و اجازه دهید تا خنک شود و به این ترتیب اندکی فرنی غلیظ شود. در این زمان مرتب فرنی را هم بزنید. بعد از آماده شدن آن را در ظرف مورد نظرتان ریخته و در یخچال بگذارید تا اماده سرو شود. چنانچه فرنی گرم را می پسندید، نیازی به قرار دادن آن در یخچال نیست.

نکات مهم در تهیه فرنی

  • هنگام درست کردن فرنی با آرد برنج و نشاسته، حتما فرنی را مرتب هم بزنید تا گلوله نشود و یا ته نگیرد و بسوزد.
  • پیشنهاد می کنیم که فرنی را پس از این که از روی حرارت برداشتید، خیلی سریع در ظرف یا ظرفهای سرو بکشید، زیرا فرنی از نوع دسرهایی است که خیلی سریع می‌بندد.
  • شما می توانید از گلاب و یا وانیل به فرنی اضافه کنید. این کار کاملا اختیاری است و می توانید فرنی را ساده تهیه کنید.

طرز تهیه و مواد مورد نیاز فرنی مجلسی سه رنگ

مواد مورد نیازمیزان لازم
پودر ژلاتین۱ قاشق سوپخوری
آب۱/۴ پیمانه
آرد برنج۳ قاشق سوپخوری یا ۵۰ گرم
شیر۵۰۰ میلی لیتر
شکر۵ قاشق سوپخوری یا ۱۰۰ گرم
گلابیک یا دو قاشق سوپخوری

مراحل درست کردن فرنی سه رنگ

در ابتدا پودر ژلاتین را با آب مخلوط کنید و به روش بن ماری، روی حرارت غیر مستقیم بگذارید تا ژلاتین در آب حل شوذ. در مرحله بعد، آرد برنج را در شیر مخلوط و حل کنید. سپس شکر و گلاب را به مواد اضافه کنید و روی حرارت ملایم بگذارید.

مخلوط را به شکل مرتب هم بزنید تا زمانی که به غلظت لازم برسد. سپس ظرف را از روی حرارت برداشته و بگذارید تا خنک شود. در مرحله بعد ژلاتین حل شده را به آن اضافه کنید.

دسر فرنی , فرنی زعفرانی

نکته : چنانچه ژلاتین را زمانی به فرنی اضافه کنید که هنوز گرم است، فرنی به اصطلاح می برد.

در ادامه پخت فرنی مجلسی سه رنگ، مواد را در قالب یا ظرف مخصوص سرو بریزید و در یخچال بگذارید تا ببندد. این فرنی رو می تونید با مربا هم سرو کنید.

برای این که فرنی شما سه رنگ و مجلسی شود، می توانید فرنی را به سه قسمت تقسیم کنید : به یک قسمت زعفران اضافه کنید و به یک قسمت دیگر کاکائو اضافه کرده و قسمت دیگر را بدون افزودنی و به رنگ سفید بگذارید. بعد در ظرف یا ظروف مد نظرتان مرحله به مرحله این قسمت ها را ریخته و در یخچال بگذارید تا ببندد و بعد طعم دیگر را اضافه کنید. به همین طریق فرنی مجلسی تان آماده می شود.


طرز تهیه و مواد لازم برای فرنی موزی

مواد مورد نیازمیزان لازم
شیر۱ پیمانه
آرد برنج۲ قاشق غذاخوری
شکرنصف پیمانه
موز پوره شدهنصف پیمانه

مراحل تهیه فرنی موزی

ابتدا آرد برنج را در شیر سرد حل کنید، و بعد در ظرف مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و مرتب هم بزنی تا غلیظ شود. بعد موز پوره شده را اضافه کنید و بگذارید یک جوش بخورد و بعد از روی حرارت بردارید. در این مرحله می توانید فرنی را در ظرف مورد نظر برای سرو کشیده و اگر طعم سرد را می پسندید، آن را در یخچال بگذارید و اگر طعم گرم را می پسندید بگذارید تا در محیط آشپزخانه خنک شوند و سپس میل کنید.

فرنی آرد برنج غذای کمکی برای کودکان

بنا به نظر پزشکان، مناسب ترین سن برای شروع غذای کمکی برای کودکان، سن ۷ ماهگی کودک است. بهترین غذای کمکی برای کودکان نیز، فرنی آرد برنج است. در مورد میزان مناسب فرنی برای کودک، باید بدانید که در ابتدا با خوردن یک قاشق به صورت روزانه آغاز کنید و سپس به این میزان در روز های بعدی می توانید مقداری را اضافه کنید. اگر می خواهید میزان کالری فرنی را برای کودک افزایش دهید، می توانید در تهیه فرنی یک قاشق مربا خوری کره حیوانی اضافه کنید.

میزان انرژی دریافتی به کودک  از طریق خوردن فرنی، چیزی در حدود ۲۲۰ کالری است و همینطور میزان پروتئین دریافتی ۸٫۵ گرم است. همچنین میزان چربی ۴ گرم، میزان کربوهیدرات ۳۷ گرم، میزان آهن ۱ میلی گرم، میزان کلسیم ۲۶۰ میلی گرم، میزان ویتامین A 130 میلی گرم، میزان ویتامین C 2 میلی گرم است.