لازانیای گوشت , لازانیای مرغ

یکی از غذاهای مورد علاقه عامه مردم، لازانیا است که چون یکی از غذاها از خانواده ماکارونی است، مورد علاقه کودکان هم هست. به همین علت هم هست که دستور تهیه لازانیا را اغلب خانمها و حتی آقایان بلد هستن. اما برای درست کردن لازانیا باید به نکاتی خاص دقت لازم را داشت.

مثلا در تهیه سس مخصوص لازانیا باید دقت داشت. سس سفید یا سس بشامل یکی از پایه های اصلی برای پختن لازانیا است. یعنی طرز تهیه لازانیا با گوشت و یا طرز تهیه لازانیا با مرغ حتما باید با این سس همراه باشد. ما در این مقاله از پارسی نو دستور تهیه لازانیا در فر و همینطور دستور تهیه لازانیا بدون فر را برای شما منتشر کرده ایم.


دستور تهیه لازانیا بدون فر

مواد لازم برای درست کردن لازانیا بدون فر

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت چرخ شده۵۰۰ گرم
لازانیا۲ بسته
سوسیس۳۰۰ گرم
قارچ۵۰۰ گرم
کچاپ۱ عدد سس
فلفل دلمه ای۱ عدد
پنیر پیتزا۵۰۰ گرم
پیاز خرد شده ۱ عدد
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
روغن به میزان لازمبه میزان لازم

نکته : این میزان مواد لازم گفته شده برای ۸ نفر کافی است که شما می توانید بنا به تعداد افراد مورد نظرتان حجم مواد را کم یا زیاد کنید.

مراحل تهیه لازانیا بدون فر

در ابتدا پیاز را به شکل نگینی خرد کنید و در یک ظرف مناسب تا زمانی که طلایی می شود، تفت دهید و سرخ کنید. در این زمان گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و در حدی که خوب سرخ شود، آنها را با هم تفت  دهید.

در ظرفی دیگر، فلفل دلمه ای را به شکل نگینی خرد کنید و با مقدار کمی روغن تفت دهید و بعد سوسیس ها را که از قبل خرد کرده اید را اضافه کرده و تفت دهید. در مرحله بعد قارچ ها را هم اضافه کرده و بعد از کمی سرخ شدن، همه مواد را با مایع گوشتی سرخ شده مخلوط کنید؛ نمک و فلفل را هم اضافه کنید.

در مرحله آخر درست کردن مایع گوشتی لازانیا، سس کچاپ را اضافه کنید و درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارات بسیار ملایم پخته شود.

حالا باید سراغ آماده کرده ورقه های لازانیا رفت. برای این کار در قابلمه ای پر از آب در حال جوش، لازانیاها را ریخته و پس از پانزده دقیقه جوشیدن آبکش کنید و کنار بگذارید.

در مرحله بعد تابه ای نچسب را آماده کنید و مقداری روغن ته آن بریزید، سپس دو برگ لازانیای پخته شده را بصورت علامت بعلاوه روی یک سینی بگذارید و مقداری از مواد را همراه پنیر پیتزا روی آنها بریزید و با قاشق پهن کنید.

برای جمع کردن لایه های باز به شکل یکی در میان مواد و پنیر پیتزا را بریزید و جمع کنید. جمع کردن را به حالت بقچه انجام دهید و یکی یکی آنها را در تابه گذاشته و مجددا روی هر لازانیا پنیر بریزید و به مدت زمان نیم ساعت درب تابه را گذاشته و با حرارت ملایم اجازه دهید تا پنیر بسته شود و لازانیای بدون فر شما آماده شود.

پیشنهاد : میتوان از سس سفید هم در زمان درست کردن مواد استفاده کرد و به همراه سس قرمز آن را اضافه کرد که در نتیجه لازانیا پر چرب تر خواهد شد. اما اگر صرفا از سس قرمز استفاده کنید، لازانیا چرب نخواهد بود.

نکته: درب ظرف را تا انتهای زمان پخت زیاد باز و بسته نکنید تا بخار آن خارج نشود و پنیر پیتزا روی لازانیا به خوبی بسته شود.


طرز تهیه لازانیا در فر

مواد لازم برای درست کردن لازانیا در فر

مواد مورد نیازمیزان لازم
گوشت چرخ‌ کردهیک کاسه ماست‌ خوری
رب گوجه‌ فرنگییک قاشق غذاخوری
پیازیک عدد متوسط
لازانیاده ورق
روغننصف فنجان
پنیر پیتزا۳۰۰ گرم
فلفل دلمه‌اییک عدد بزرگ
آرد گندمیک و نیم قاشق غذاخوری
کرهیک بسته ۱۰۰ گرمی
قارچ۲۰۰ گرم
خامه۵۰ گرم
شیر یک لیوان
نمک و فلفلبه میزان لازم

روش آماده سازی ورقه های لازانیا

در قابلمه ای بزرگ آب را بجوشانید، کمی روغن و نمک به آن اضافه کنید و بعد ورقه های لازانیا را تک تک در آن بیاندازید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب جوش پخته شوند و بهد با آب سرد آبکشی کنید وو کنار بگذارید. به این نکته هم دقت داشته باشید که مدت زمان لازم برای پخته شدن ورقه های لازانیا می بایست بنا به دستور نوشته شده روی بسته لازانیا عمل شود.

روش درست کردن مواد داخل لازانیا

در ابتدا پیاز و سیر را خرد کنید و آنها را با مقداری روغن در ماهیتابه با هم تفت دهید. نمک و فلفل هم اضافه کنید و اجازه دهید تا پیازها نرم شوند، پس از نرم شدن سیر و پیاز گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و تفت دهید. در مرحله بعد هویج رنده شده را هم اضافه کنید و همه مواد را با حرارت ملایم با هم تفت دهید. پس از تغییر رنگ گوشت پیازچه، فلفل دلمه ای نگینی خرد شده و رب گوجه فرنگی را هم اضافه کنید و تفت دهید، در مرحله آخر هم جعفری خرد شده را اضافه کنید. بعد از این مرحله ظرف را از روی حرارت بردارید.

روش درست کردن سس سفید مخصوص لازانیا

در یک تابه آرد را با مقدرای کره تفت دهید و فلفل و نمک و ادویه به آن اضافه کرده و کنار بگذارید تا زمان درست کردن لازانیا از آن استفاده کنید.

در مرحله بعد، ته یک ظرف پیرکس یا سینی فر را با کمی روغن مایع یا کره چرب کنید، مقداری سس فید ته ظرف یا سینی بریزید و با دست یا با قلمو آن را پخش کنید. سپس یک لایه از ورقه های لازانیا را ته ظرف بچینید و بعد مقداری از مخلوط گوشت روی آنها بریزید و پهن کنید.

روی گوشت و مواد مقداری سس سفید مخصوص لازانیا که پیشتر روش تهیه آن را شرح داده ایم را بریزید و مقداری پنیر پیتزا روی سس سفید هم بپاشید، لایه بعدی را هم لازانیا بچینید و این کار را لایه لایه تا تمام شدن مواد و ورقه های لازانیا انجام دهید ، لایه آخر هم باقی مانده سس سفید و پنیر پیتزا را بپاشید.

ظرف آماده شده را در فری که از قبل با درجه حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کرده اید بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ – ۳۰ دقیقه در فر بماند و لازانیا پخته شود. پس از پخته شدن لازانیا و آب شدن لایه های پنیر میتوانید شعله بالایی فر یا همان گریل را برای چند دقیقه روشن کنید تا روی پنیرها طلایی شود. دراین زمان دیگر لازانیا را از فر خارج کنید و اجازه دهید تا ۱۵ دقیقه خنک شود.

پختن لازانیا , ورقه های لازانیا

نکته هایی برای پخت لازانیای خوشمزه :

  • در صورت تمایل بجای جعفری خرد شده می توانید از ۱ قاشق چای خوری پودر آویشن هم استفاده کنید، استفاده از پیازچه در لازانیا کاملا اختیاری است و اگر میل ندارید می توانید پیازچه را حذف کنید.
  • در صورتی که با مصرف رب گوجه فرنگی مشکل ندارید، می توانید ۲ عدد گوجه را به شکل نگینی خرد کنید و یا به شکل پوره درآورده و در مواد لازانیا بریزید.
  • سعی کنید که مایه لازانیا کم چرب باشد. دقت داشته باشید که اگر از گوشت چرخ کرده گوسفندی استفاده می کنید، بدون چربی باشد چون اگر چربی همراه گوشتتان باشد، لازانیای شما به دلیل ترکیب با مواد دیگر بوی چربی دنبه می گیرد و ممکن است خوشایند شما نباشد.
  • در لازانیا پیاز مورد استفاده قرار می گیرد که بوی زُهم (بد) گوشت گرفته شود. بنابراین پیازها را خیلی ریز خرد شده یا رنده کنید و یا از پودر پیاز استفاده کنید تا مواد لازانیای شما خوش طعم شود.
  • چنانچه از رب در مایه لازانیا استفاده می کنید، مقدار کمی رب بریزید و ترجیحاً لازانیایی که با سس سفید یا سس بشامل تهیه میشود، خوشمزه تر است تا این که رب در آن استفاده نشود و برای رنگ گرفتن گوشت پیشنهاد می کنیم که از کمی زردچوبه کمک بگیرید.
  • حتما اولین لایه ای که در ته ظرف می ریزید سس سفید باشد و سپس روی سس سفید ورقه های لازانیا را بچینید. بعد از گذاشتن هر لایه ورق لازانیا، یک لایه بسیار نازک از مایه گوشتی یا سبزیجات که آماده کرده اید را بریزید.
  • قبل از قرار دادن ظرف لازانیا در فر، حتما مقداری آب را با آب پاش روی لازانیا اسپری کنید تا به این روش پنیر پیتزا کشدار شود.
  • برای این که ورق های لازانیا در زمان پختن در آب جوش به هم نچسبند، می توانید مقداری روغن و نمک داخل آب جوش بریزید.
  • هنگام جوشاندن لازانیا در قابلمه آب جوش، ورق های لازانیا را به کمک یک قاشق چوبی یا کفگیر به آرامی تکان دهید، این کار باعث می شود که ورق ها به هم نچسبند.
  • به خاطر داشته باشید که بعد از این که ورق های لازانیا را آبکشی کردید، حتما روی آنها آب سرد بریزید. با این کار در زمان پخت، ورق های لازانیا خمیر نمی شوند.
  • چنانچه می خواهید لازانیای رژیمی را تهیه کنید، در زمان آماده کردن لایه های لازانیا، به جای اینکه در هر لایه از این ورق ها پنیر بریزید، صرفا در مرحله آخر فقط روی مواد مقداری پنیر بپاشید و با این که می توانید از پنیرهای رژیمی استفاده کنید.
  • یکی از مشکلات اساسی در پخت لازانیا، جدا کردن آن از ظرف است. برای اینکه ورق های لازانیا بعد از پختن به ظرف نچسبند و بدون دردسر جدا شوند، کف ظرف و دیواره های ظرفی که لازانیا را درآن می پزید را با مقداری روغن چرب کنید.
  • در دستور اصلی درست کردن لازانیا از گوشت چرخ معمولا استفاده می شود اما برای تنوع می توان از مواد مختلفی برای مایع لازانیا کمک بگیرید. مثلا از سوی، از مرغ و یا هر نوع سبزیجات استفاده کنید.
  • بهتر است ترتیب قرار گرفتن ورق های لازانیا در ظرف برای پختن به صورت حصیری باشد؛ یعنی یک لایه ورق های لازانیا را به صورت عمودی در ظرف قرار داده و بعد از قرار دادن مواد روی آن، لایه بعدی را به شکل افقی روی مواد ریخته شده، بگذارید. با این کار مواد از لابه لای ورق های لازانیا نمی ریزد.

دستور تهیه لازانیا با مرغ

مواد لازم برای درست کردن لازانیای مرغ

مواد مورد نیازمیزان لازم
روغن مایع۳  قاشق غذاخوری
پیاز۲ عدد متوسط
سیریک قاشق غذاخوری خرد شده
گوشت مرغ نیم‌کیلو چرخ شده
گوجه‌ فرنگی۲ عدد متوسط
سس کچاپ گوجه‌ فرنگینصف پیمانه
چیلی قرمز خرد‌شده ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه آسیاب‌ شده۱ قاشق چایخوری
رب گوجه‌ فرنگی۲  قاشق غذاخوری
عصارۀ مرغ یا آب مرغ نصف پیمانه
فلفل دلمه‌ای یک پیمانه خرد‌شده
نمک یک قاشق چایخوری
پونه کوهی یا اورگانو۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای تهیه سس سفید لازانیا یا سس بشامل

مواد مورد نیازمیزان لازم
کره۲ تا ۳  قاشق غذاخوری
آرد گندم معمولی۳  قاشق غذاخوری
شیر۵/۲  پیمانه
نمک۲/۱ قاشق چایخوری
پودر فلفل سفید۲/۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای چیدن لازانیا در ظرف

مواد مورد نیازمیزان لازم
لازانیا۱۲ ورقه
پنیر چدار یک پیمانه
پنیر موزارلا یک پیمانه
پونه کوهیبه مقدار دلخواه

پیشنهاد می کنیم که برای این که لازانیای خوشمزه تری داشته باشید، از هر دو نوع پنیر استفاده کنید.

مراحل تهیه لازانیای مرغ

در گام اول تابه را روی حرارت ملایم بگذارید و مقدار کمی روغن مایع در آن بریزید. پیاز ر ا که از قبل به شکل نگینی خرد‌شده را بریزید و کمی تفت دهید، بعد از این که پیاز کمی نرم شد سیر خرد‌شده را نیز اضافه کنید. سیر که مقداری تفت خورد، گوشت مرغ چرخ کرده را اضافه کنید و با سیر و پیاز تفت دهید تا زمانی که رنگ مرغ عوض شود. در مرحله بعدی، گوجه‌ فرنگی خرد‌شده یا پوره شده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید.

دستور تهیه لازانیا , طرز تهیه لازانیا

نوبت به اضافه کردن سس کچاپ می رسد، آن را اضافه کرده و مخلوط کنید. نمک، فلفل چیلی قرمز خرد‌شده و فلفل سیاه آسیاب‌ شده را هم اضافه کنید و همه این مواد را با هم تفت دهید. در مرحله بعد مقداری پونه کوهی و رب گوجه‌ فرنگی اضافه کنید. در ادامه فلفل دلمه ای نگینی شده را اضافه کرده و تفت دهید. این مواد نیاز دارند تا چیزی در حدود ۱۰ دقیقه روی حرارت خیلی ملایم بپزند. برای این کار می توانید از آب مرغ یا عصاره مرغ کمک بگیرید. به این ترتیب مواد شما دیگر سفت نخواهد بود.

روش درست کردن سس سفید یا بشامل برای لازانیا

لازانیا از آن دست غذاهایی است که نیاز به سس دارد. برای درست کردن این سس مخصوص، مقداری کره روی حرارت ملایم در یک ظرف مناسب بگذارید تا ذوب شود. وقتی کره ذوب شد، آرد سفید را اضافه کنید و تفت دهید. بعد از تفت خوردن آرد، شیر را کم‌کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید. در این مرحله، کمی نمک و پودر فلفل سفید و نمک هم اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. بگذارید تا سس سفید به غلظت لازم برسد و بعد آن را از روی حرارت بردارید.

حالا باید سراغ آماده کردن ورق های لازانیا رفت. ورق های لازانیا را طبق دستور نوشته شده روی بسته در آب جوش، نمک و روغن بپزید و سپس آبکش کنید و ر.ی آنها آب سرد بریزید.

کف ظرف مناسب برای داخل فر را با کره یا روغن مایع مقداری چرب کنید. کمی از سس سفید مخصوص آماده شده را کف ظرف بریزید و سپس یک لایه ورق لازانیا بچینید. بعد روی ورق ‌های چیده شده یک لایه مایع مرغ بریزید و سپس روی آن کمی سس سفید و بعد یک لایه پنیر رنده‌شده بپاشید. مجددا ورق‌های لازانیا را چیده و همان ترتیب را که که گفتیم ادامه دهید تا مواد و مایع گوشت مرغ تان تمام و ظرف پر شود.

روی لایۀ آخر پنیر کمی پونه کوهی خشک بپاشید و چند برش فلفل دلمه‌ ای قرمز هم بچینید. سپس ظرف را به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده اید، بگذارید. زمانی که پنیر روی لازانیای شما طلایی قهوه ای شد، لازانیای شما آماده است.