اگر خیاطی را تا حدود زیادی یاد گرفته‌اید و به اندازه رفع نیاز لباس‌های خانه خود و فرزندتان را می‌دوزید و برای لباس‌های راحتی همسرتان هم فکری کرده‌اید، بد نیست برای سر و سامان دادن وسایل خیاطی خود هم چاره‌ای بیندیشید. یک دیوارکوب چند منظوره برای این کار به دردتان می‌خورد. برای ساختن این وسیله جمع‌آوری و طبقه‌بندی وسایل خیاطی، به توری نازک یا مشمع شفاف که برای کاور رومیزی و روکش کردن وسایل چوبی به کار می‌رود، نیاز دارید. اندازه آن را بزرگی دیوارکوبتان تعیین می‌کند.

وسیله دیگری که لازم دارید، یک چوب لباسی استیل یا مفتولی است که باید آن را از قسمت وسط پایین ببرید و به دو سمت باز کنید. این کار را می‌توانید به یک آهنگری بسپارید. آنها خیلی راحت فرم لازم را به آویز لباس شما می‌دهند.



حالا به چند متر سجاف و یک تا یک متر و نیم پارچه نیاز دارید. به اندازه آن نیز لایی چسب برای چسباندن به دیوارکوب.


رنگ پارچه را متناسب با وسایل اتاق انتخاب کنید. حالا اندازه دلخواهتان را با توجه به وسایل خیاطی خود در نظر بگیرید و این دیوارکوب را به ابعاد مورد نیاز ببرید.



‌ یک مربع فرضی یک متر در یک متر را در نظر بگیرید‌. حالا برای در آوردن الگوی این دیوارکوب 50 سانت وسط بالای الگو را در نظر گرفته، از آن 15 تا 20 سانت خارج شوید و بخش گردن و شانه‌های دیوارکوب که قرار است چوب لباسی در آن قرار بگیرد را گرد کنید. مطابق شکل گوشه‌های پایین کار را نیز گرد کنید.


خیلی تمیز لایی چسب را به کار بچسبانید.


نوارهایی که از مشمع شفاف برای جیب‌های آن برش می‌زنید به تعدادی باشد که بتوانید خرده‌ریزهای خیاطی، خط‌کش‌ها، متر، کش، توری‌های تزیینی، سوزن‌ها و سنجاق‌ها، قیچی و ژورنال‌ها، سی‌دی‌های آموزشی خیاطی و... همه را در آنجا دهید. شاید من برای دیوارکوب خودم به 3 ردیف جیب مشمعی نیاز داشته باشم، اما تصویر یک دیوارکوب بلندتر با 4 جیب را نشان می‌دهد.



دوخت نوارهای سلفونی و مشمعی به پارچه با همه چرخ‌ها راحت نیست. وقتی شما 2 لبه مشمع‌های بریده شده را نواردوزی کنید، این کار براحتی صورت می‌گیرد. برای این کار از نوار اریب استفاده کنید که هر دو طرف مشمع قرار گیرد. سپس جیب‌ها را سر جای خود سنجاق بزنید و به کار چرخ کنید.

برای هر یک از جیب‌ها که بزرگ‌تر است می‌توانید از 2 تا 4 سانت پیلی استفاده کنید که در پایین ثابت و در بالا باز بوده و به شما فضای بیشتری می‌دهد. کش‌دوزی لبه باز جیب‌ها نیز امکان‌پذیر است. می‌توانید برای بعضی قسمت‌ها از قطعات کشی استفاده کنید که برخی ابزارها مثل مداد و صابون خیاطی و رولت و... در آن جا بگیرد. وقتی کارتان با دیوارکوب تمام شد لایه آستری را در پشت آن قرار دهید و لبه‌های کار را خیلی مرتب با نوار اریب بپوشانید و سنجاق بزنید و چرخ کنید. نتیجه شبیه دیوارکوبی که در تصویر می‌بینید، خواهد بود.

اسرار خانه داری, مهارت های زندگی, شستشو, نظافت, لکه گیری, شستشوی منزل, نظافت منزل, گل و گیاه, نکات مهم آشپزی, نکات آشپزی, ابزارهای خیاطی, خیاطی, چوب لباسی, پارچه, لایی چسب, نوارهای سلفونی, جیب, پیلی اسرار خانه داری, مهارت های زندگی, شستشو, نظافت, لکه گیری, شستشوی منزل, نظافت منزل, گل و گیاه, نکات مهم آشپزی, نکات آشپزی, ابزارهای خیاطی, خیاطی, چوب لباسی, پارچه, لایی چسب, نوارهای سلفونی, جیب, پیلی