یازده خوراکی شگفت انگیز برای دیابتی ها

64

1398/10/22

12:16


نرخ ابتلا به دیابت نوع ۲ به علت عادات ناسالم غذایی، استرس، عدم فعالیت فیزیکی و ... در حال رشد است و این در حالی است که یک رژیم غذایی سالم در کنار بهبود کیفیت زندگی، می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به این بیماری شود.

یازده خوراکی شگفت انگیز برای دیابتی ها

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از آوای سلامت برخی از پیشنهادهای غذایی خارق العاده برای مدیریت بهتر قند خون معرفی شده است. به بیماران دیابتی توصیه می شود حتما ۱۱ گزینه غذایی را در آشپزخانه خود داشته باشند:

دانه های کامل: این دانه ها از قبیل برنج قهوه ای، کینوا، جوی دو سر و ... اگرچه منابع کربوهیدرات هستند، اما به دلیل وجود فیبر، بسیار راحت از کربوهیدرات های ساده مانند برنج سفید یا نان سفید هضم می شوند. با این وجود شما باید بدانید که یک سوم فنجان از این دانه ها (پخته شده)، حدود ۱۵ گرم کربوهیدرات دارد. شما این دانه ها را باید در حد اعتدال مصرف کنید.

تخم مرغ: منبع غنی از پروتئین است و می تواند به حفظ وزن در محدوده سالم کمک کند. مصرف تخم مرغ، باعث کاهش سطح قند خون و کاهش تولید هورمون گرلین یا همان هورمون مرتبط با احساس گرسنگی می شود.

سیب زمینی شیرین: یکی دیگر از منابع مفید کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت است. یک سیب زمینی شیرین متوسط در حدود ۴ گرم فیبر و مقادیری ویتامین سی دارد. سیب زمینی شیرین همچنین منبع مفید ویتامین آ است. این ویتامین به بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند. باز هم توجه داشته باشید که از یک سیب زمینی شیرین، ۲۴ گرم کربوهیدرات دریافت خواهید کرد.

ماهی های چرب: بنا بر اعلام کارشناسان انجمن قلب آمریکا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی در مبتلایان به دیابت نوع ۲، چهاربرابر بیشتر از دیگران است. با این حال مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی قزل آلا،‌ماهی سالمون و ... خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در این افراد به میزان چشمگیری کاهش می دهد. مصرف ماهی های چرب از عوارض مرتبط با دیابت نیز پیشگیری می کند. مصرف این ماهی ها برای دو بار در هفته، شانس ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

سبزیجات تیره رنگ: سبزیجاتی مانند کلم، اسفناج و ... حاوی کمترین میزان کربوهیدات و کالری هستند. مصرف این سبزیجات به دلیل پلی فنول ها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین سی موجود در آنها، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. سبزیجات تیره رنگ همچنین سرشار از منیزیم هستند. این ماده معدنی خطر ابتلا به مقاومت به انسولین را کاهش می دهد.

آووکادو: این میوه محبوب، غنی از فیبر است و با کاهش قند خون، جلوی تولید بیش از حد انسولین را می گیرد. به کالری آووکادو توجه داشته باشید. یک عدد آووکادوی متوسط حدود ۱۸۰ کالری دارد. این میوه را در حد اعتدال مصرف کنید.

لوبیا: کابینت آشپزخانه شما، اگر مبتلا به دیابت هستید، باید همیشه حاوی لوبیا و عدس باشد. فیبر و پروتئین موجود در لوبیا به حفظ قند در محدوده سالم کمک می کند. با گذشت زمان، مصرف این حبوبات می تواند منافع بیشتری برای بیماران داشته باشد. طبق تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده، سطح هموگلبوبینA1Cدر مبتلایان به دیابت نوع ۲ که روزانه یک فنجان عدس یا لوبیای پخته خورده بودند، در عرص سه ماه ۵۰ درصد کاهش داشت.

ماست یونانی: کربوهیدارت این نوع ماست معمولا کمتر از ماست معمولی است. ماست یونانی سرشار از پروتئین است و می تواند باعث کاهش قند خون شود. در انتخاب ماست یونانی دقت کنید. نوع ساده و بدون طعم و شکر آن، بهترین نوع برای مبتلایان به دیابت است.

توت ها: این میوه های کوچک خوشمزه سرشار از فیبر هستند و مصرف آنها به تثبیت قند خون کمک می کند. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

آجیل: سرشار از پروتئین، فیبر، منیزیم و چربی های سالم برای جلوگیری از ابتلا به مقاومت به انسولین هستند. مراقب کالری موجود در آجیل باشید و آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

دارچین:‌ این ادویه دوست داشتنی به بهبود حساسیت به انسولین، کاهش قند خون و کاهش جذب کربوهیدرات ها کمک می کند. هر روز نصف قاشق چای خوری دارچین مصرف کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو