مجموعه شعری از انسیه موسویان منتشر می‌شود / تالیف کتابی درباره طنز در شعر کودک و نوجوان

165

1398/10/22

12:36


انسیه موسویان مشغول بازنویسی و ویرایش کتابی پژوهشی درباره طنز در شعر کودک و نوجوان است.

مجموعه شعری از انسیه موسویان منتشر می‌شود / تالیف کتابی درباره طنز در شعر کودک و نوجوان

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: انسیه موسویان شاعر و مدیر آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با این توضیح که مجموعه شعر "درخت پیراهنش را به باد خواهد داد" را برای گروه سنی نوجوان و جوان در دست نشر دارد به هنرآنلاین گفت: این کتاب که از سوی انتشارات خانه و فرهنگ و هنر گویا منتشر می‌شود حاوی 50 شعر کوتاه در قالب نیمایی و سپید است.

او با بیان این‌که مضامین بیشتر اشعار عاطفی و عاشقانه است، افزود: تعدادی از شعرها گزیده‌ای از سه کتاب قبلی نشر یافته با عناوین "بی‌تویی"، "گوش‌ماهی لب ‌ریز" و "چهارشنبه‌های بستنی" است و بهترین اشعار این سه اثر را به انتخاب خودم گردآوری کردم که برخی از آن‌ها بازنویسی و بازنگری شدند و در کنار تعدادی از شعرهای جدیدم به چاپ می‌رسند. این مجموعه شعر با ظاهری متفاوت و تک رنگ با طراحی موردپسند نوجوانان امروز در دسترس قرار می‌گیرد.

موسویان که در حوزه شعر بزرگ‌سال نیز فعالیت دارد، ادامه داد: دو مجموعه شعر برای بزرگ‌سال آماده چاپ دارم که هنوز تصمیم نگرفتم برای چاپ تا آخر امسال اقدام کنم یا سال آینده. یک کتاب مجموعه ترانه، غزل و شعرهای کلاسیک مرا دربرمی‌گیرد. یک کتاب نیز شامل شعرهای نیمایی و سپید است.   

او با این توضیح که کتابی درباره آموزش الفبا به خردسالان به صورت شعر را به انتشارات فرشتگان سپرده، تصریح کرد: به دلیل مشکلات و مسایلی چون گران شدن کاغذ و هزینه‌های بالای چاپ خیلی از ناشران تمایلی به انتشار کتاب ندارند. این اثر نیز چند سال است، دست ناشر مانده و نمی‌دانم سرنوشت آن چه می‌شود. یک متن ترجمه شده توسط فریده خرمی را نیز به شعر درآوردم با عنوان "هیچی دیگه بهتر از این نمی‌شه" اما هنوز نهایی شده کدام ناشر آن را منتشر می‌کند.

موسویان با بیان این‌که یک کتاب پژوهشی درباره طنز در شعر کودک و نوجوان را آماده انتشار دارد و در حال ویرایش و بازنویسی آن است، گفت: موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد من "بررسی شعرهای طنز شاعران کودک و نوجوان در دهه 80" بود یعنی از سال 1380 تا سال 1390. بعد از دفاع تصمیم گرفتم کار پژوهشی روی این پایان‌نامه انجام دهم با توجه به این که موضوع طنز و فکاهی از موضوعات مورد علاقه کودکان و نوجوانان است و کمبود آن در بین کتاب‌های شعر این مقاطع احساس می‌شود.

او ادامه داد: در چند سال اخیر به علاوه شعرهای که در دهه 80 بررسی کرده بودم کتاب‌های شعری پس از این دهه که چاپ شدند را نیز تحلیل کردم. تقریبا به همه چهره‌های مطرح و سرشناس شعر کودک و نوجوان که آثارشان رگه‌هایی از طنز داشته یا اختصاصی به طنز پرداختند را مدنظر قرار دادم. در دو بخش "کودک" و "نوجوان" به شکل مجزا و در سه حوزه، نخست به لحاظ ساختاری یعنی قالب‌های شعری بررسی شد بعد به لحاظ مضمون و محتوا که به چه موضوعاتی در حیطه طنز توجه داشتند و بعد هم شیوه‌ها و شگردهایی در حوزه طنزآفرینی را بررسی کردم.

موسویان با بیان این‌که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به ویژه حوزه طنز منابع تئوری بسیار کمی نشر یافته است، افزود: دسترسی من به منابع اندک بود و شاید یکی از دلایلی که انتشار کتاب طول کشیده همین باشد و باید این تحلیل و بررسی‌ها را براساس داشته‌ها و شناخت‌های خودم و مشورت با استادن و صاحب‌نظران می‌نوشتم. این کتاب می‌تواند به عنوان منبع مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو