اپیدمی آنفلوانزا کنترل شد

40

1398/10/22

13:17


رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اپیدمی آنفلوانزا در کشور کنترل شد و اکنون فقط با موارد تک گیر این بیماری مواجه هستیم. هفته گذشته فقط یک مورد فوت ناشی از این بیماری داشتیم و تعداد کل تلفات این بیماری به ۱۱۴ نفر رسید.

اپیدمی آنفلوانزا کنترل شد

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا حسین عرفانیان افزود: اپیدمی بیماری آنفلوانزا از حدود دو هفته پیش در کشور کنترل و مهار شده و دیگر درگیر همه گیری این بیماری نیستیم اما با توجه به سردی هوا همچنان باید مراقبت ها و پیشگیری های لازم برای جلوگیری از بروز موارد جدیدی این بیماری انجام شود.

وی ادامه داد: در مورد آمار موارد ابتلا به بیماری آنفلوانزا، وزارت بهداشت متعهد به همه شماری موارد ابتلا نیست. در صورتی که در مورد بیماری مثل سل موظف به شناسایی همه موارد و گزارش آن به سازمان بهداشت جهانی هستیم. در مورد آنفلوانزا وضعیت بیماری در کشور رصد می شود و موارد شدید این بیماری که در بیمارستان یا در «آی سی یو» (ICU) بستری می شوند یا فوت می کنند ثبت می شود.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در مورد بیماری آنفلوانزا شاخص «آی ال یو» (ILU) یا ناخوشی های شبه آنفلوانزا را داریم که شاخص موارد بیماری های تنفسی به کل بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی است. در زمان شیوع و همه گیری این بیماری در آذر امسال این شاخص به ۴.۱ درصد رسیده بود و اکنون که در فاز کنترل هستیم تعداد موارد بیماران تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا به کل بیماران در مراکز درمانی به ۲.۳ درصد رسیده است.

عرفانیان افزود: در مورد موارد مرگ آنفلوانزا نیز در یک هفته گذشته ( ۱۴ تا ۲۰ دی) فقط یک مورد مرگ اثبات شده ناشی از آنفلوانزا در استان آذربایجان شرقی داشتیم و به این ترتیب با توجه به فوت ۱۱۳ نفر به علت این بیماری از اول مهر تا قبل از هفته گذشته تعداد کل تلفات این بیماری از اول پاییز امسال به ۱۱۴ نفر رسید.

وی افزود: در همه گذشته ( ۱۴ تا ۲۰ دی) در مجموع ۴۹۲ نفر با عفونت تنفسی و علایم شبه آنفلوانزا در بیمارستانهای کشور بستری شدند که از این تعداد ویروس آنفلوانزا در ۲۴ نفر تایید شد.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم اپیدمی آنفلوانزا گفت: این بیماری یک بیماری غیر قابل پیش بینی است و گر چه احتمال هر اتفاقی وجود دارد اما تجربه سالهای اخیر نشان می دهد که معمولا شیوع این بیماری در کشور تک موج بوده است.

عرفانیان درباره مصرف واکسن آنفوانزا نیز گفت: تاریخ مصرف واکسن آنفلوانزا از زمان تولید تا بهار سال بعد است و اگر این واکسن هنوز در داروخانه ها در دسترس باشد، افراد پر خطر ( زنان باردار، افراد دارای نقص ایمنی، کودکان، سالمندان) می توانند تزریق کنند چون واکسن سه و چهار ظرفیتی مفیدی هستند اما اگر در دسترس نبود، نزدن واکسن خیلی اتفاق مهمی نیست و مهمتر از آن رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری است و نباید در مورد واکسن این بیماری نیاز کاذب ایجاد کرد. 

وی افزود: سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزای وارداتی در کشور مصرف نشد و تاریخ انقضای آن تمام شد اما امسال با وجود واردات ۳۰ درصد بیشتر این واکسن باز هم به علت حالت هیجانی که ایجاد شد، در مواردی شاهد کمبود این واکسن بودیم که بخشی از آن به علت تقاضای القایی و بی مورد بود.

رئیس اداره مراقبت از بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: هیچ کشوری نمی تواند جلوی ورود بیماری آنفلوانزا را بگیرد اما امسال با مشارکت مردم و اطلاع رسانی مناسب رسانه ها و اقدامات وزارت بهداشت این بیماری به موقع و با حداقل خسارت و تلفات کنترل شد و اگر این اقدامات نبود، حتما با موارد ابتلا و مرگ بیشتر این بیماری مواجه می شدیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو