هر آنچه باید از خواص گل برفی در طب سنتی دانست

منبع: آسان طب

154

1398/2/28

23:07


یکی از مهم ترین نشانه های پایان زمستان که نوید گرمای بهار را به ما می دهد، گل ها هستند. همواره می توان با سر از خاک در آوردن این موجودات زیبا، بهار را از اعماق وجود حس کرد. گل برفی یکی از زیباترین گل ها است که شکوفه هایش در اواخر زمستان می رویند. این گل زیبا 21 نوع مختلف دارد که بیشتر در نواحی اروپایی و مدیترانه ای وجود دارد. شگفتی های این گل تنها به زیبایی و طراوت بسنده نمی کند. خواص گل برفی باعث شده است نا پزشکان زیادی از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده کنند.

خواص گل برفی

تاریخچه گل برفی

گل برفی گیاه علفی است که متعلق به خانواده Amaryllidaceae است. 21 گونه از گل برفی وجود دارد که از اروپا و آسیای میانه نشات گرفته اند. این گل ها در جنگل ها، چمنزار ها، در نزدیکی رودخانه ها و جاده ها رشد می کنند. آنها اغلب در باغ ها و پارک ها دیده می شوند. گل های برفی به دلیل جمع آوری کنترل نشده گیاهان وحشی تهدید می شوند. برخی از گونه های این گل به عنوان آسیب پذیر و یا حتی در معرض خطر قرار دارند. اسم این گیاه به به دلیل اینکه گل هایش در اواخز زمستان از میان برف سر باز می کنند، Snowdrops گذاشته شده است.

خواص گل برفی

خواص گل برفی تا سال ها به عنوان یک راز زیر نظر پزشکان و اطبای سنتی حفظ می شده است و هیچگاه از آن سخن به زبان نمی آوردند. حتی قبلیه های سلتی، جادوگرانی که از اسرار گل برفی پرده بر می داشتند، را سر می بردند. به همین دلیل است که در کتاب های سنتی گذشته، اشارات ناچیزی به این گل شده است. گفته می شود که بومیان مناطق کوهستانی اروپای شرقی، پیاز های خرد شده این گل را به سر خود مالش می دادند تا نورالژی (درد عصب)، التهاب عصب و سردرد را درمان کنند. آنها همچنین پیاز های این گل را می خوردند تا باهوش تر شوند. خواص گل برفی به آنها کمک می کرده است تا از شر مشکلات عصبی خلاص شوند.

درمان آلزایمر

پیاز ها و برگ های این گل حاوی یک ماده (آلکالوئیدی) به نام گلانتامین هستند که به کاهش سرعت فرایندهای مخرب آلزایمر و زوال عقل کمک می کند و اکنون پزشکان بسیاری از کشور های پیشرفته از آن برای درمان آلزایمر استفاده می کنند. آلکالوئید با بازگرداندن تعادل انتقال دهنده های عصبی (فرستنده های شیمیایی) در مغز، به بهبود حافظه، تمرکز و توانایی های شناختی عمومی، به ویژه استیل کولین عصبی کمک می کند.

خواص گل برفی

فلج اطفال

همان طور که می دانید در گذشته یکی از مخوف ترین بیماری های که مردم را تهدید می کرده، فلج اطفال بوده است. مردمان اروپای شرقی از عصاره چای گل برفی به فرزندان خود می نوشاندند تا  از ابتلا به فلج اطفال جلوگیری کنند. تحقیقاتی که در سال 2016 در دانشگاه هلسینکی فنلاند انجام شده است نشان می دهد، خواص گل برفی می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

بهبود کیفیت خواب

گالانتامین آلکالوئید جدا شده از گل برفی همچنین می تواند باعث ایجاد خواب آلودگی شود (زمانی که ما خود آگاه و قادر به کنترل حوادث در خواب می شویم) همچنین زمان صرف شده در خواب REM را افزایش می دهد. اساسا فرایند خوابیدن سه مرحله دارد که بخش REM مهم ترین بخش آن محسوب می شود. کسانی که بعد از اینکه از خواب بیدار می شوند و با اینکه خواب کافی داشته اند احساس خستگی می کنند، معمولا از کمبود بخش REM رنج می برند. امروزه یکی از مهم ترین دارو هایی که در کلینیک های خواب استفاده می شود، عصاره پیاز گل برفی است.

گل برفی در حماسه ها

به خواص گل برفی در درمان آلزایمر و افزایش حافظه حتی در حماسه ها نیز اشاره شده است. از جمله آنها می توان به حماسه ادیسه اشاره کرد. سه هزار سال پیش، در شعر حماسی ادیسه از هومر، مرکوری خدای رندی (هرمس) به ادیسیوس یک گیاه به نام مولی داد. ( گیاه مولی همان گل برفی است) این گل می توانست جلوی سحر فراموشی جادوگری به اسم سییرس را بگیرد. در اساطیر یونانی و رومی، مرکوری به عنوان پیام رسان خدایان و آورنده رویا شناخته می شود. با اهدا کردن گل برفی توسط این خدا، احتمالا هومر هم از خواص خواب آوری این گیاه آگاه بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو