مهمترین مزایا و معایب تعویض مفصل زانو که باید بدانید

منبع: ساتین

131

1398/3/26

18:49


جراحی تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی یک نوع جراحی است که طی آن پروتز مصنوعی از جنس فلز یا پلاستیک جایگزین مفصل زانو می شود ،سپس اتصال مصنوعی به استخوان ران وساق پا با مواد ویژه ای به نام سیمان اکریلیک متصل می شود.

اگر چه امار دقیقی وجود ندارد ،ولی براورد ها حاکی از آن است که سالانه ۳۰ هزار عمل تعویض مفصل زانو در ایران انجام می شود که از این تعداد ۷۰ درصد ، مربوط به زنان است و طبیعتا تهران ، به دلیل اینکه ۲۰% جمعیت کشور را در خود جای داده است درصد بالایی از این اعمال جراحی را به خود اختصاص داده است . لذا انتخاب درست و مراجعه به بهترین جراح تعویض مفصل زانو در تهران  موجب می شود، ضمن پایین امدن ریسک عمل ، سالها بتوان از مفصل مصنوعی ، به نحو احسن ، استفاده کرد.

 

جراحی تعویض مفصل زانو در چه مواردی انجام می پذیرد؟

 

هنگامی که مفصل زانو به دلایل مختلف مانند آرتروز که یکی از بیماری هایی است که موجب سایش غضروف مفصل زانو می شود و افزایش سن دچار فرسایش می شود ، یعنی غضروف بین دو استخوان بالا و پایینی زانو از بین می رود و استخوان ها روی یکدیگر ساییده شده که باعث ایجاد درد شدید می شود . در صورت پاسخگو نبودن درمان های غیر تهاجمی مانند استفاده از داروها و تمرینات فیزیوتراپی پزشک جراحی تعویض مفصل زانو را پیشنهاد و توصیه می کند.

در این جراحی علاوه بر قرار دادن پروتز مصنوعی به جای مفصل طبیعی در بیمارانی که دچار پای ضربدری یا پرانتزی شده اند نیز ، حالت پرانتزی پاها براساس بیومکانیک بدن اصلاح می شود.

عمل تعویض مفصل زانو تعویض مفصل زانو آرتروپلاستی زانو

مزایای جراحی تعویض مفصل زانو

 

با اینکه این جراحی دارای معایب و مزایای زیادی می باشد ، اما باید توجه داشت که مزایای این جراحی نسبت به معایب آن بیشتر است .

۱-  پس از جراحی درد بیمار به مقدار زیادی کاهش یافته و بیمار قادر به انجام فعالیت های معمول و روز مره زندگی خواهند بود.

۲- بیهوشی در این جراحی به صورت بی حسی اسپاینال یعنی از کمر به پایین  می باشد که دارای مزایای زیادی است.

۳- بیمار به دلیل بی حسی ، هوشیاری خود را سریعتر به دست می آورد و به مدت کمتری در بیمارستان بستری بوده و روز بعد از جراحی راه رفتن روی پاهای خود با کمک واکر تمرین می کند.

۴- از آنجا که بیمار به طور کامل بیهوش نمی شود و تحت بیهوشی عمومی قرار نمی گیرد ، در نتیجه زمان عمل کمتر بوده و خطر عفونت و ریسک خونریزی نیز کاهش می یابد.

۵- یکی دیگر از مزایای این روش جراحی این است که بیمار پس از جراحی قادر خواهد بود تمامی کارهای خود را بدون نیاز به کمک دیگران انجام دهد که این مسئله اعتماد به نفس را نیز در بیماران افزایش می دهد.

۶- یکی از مشکلات بیماران قبل از جراحی ، صدا دادن استخوان زانو ها هنگام نشستن و برخاستن می باشد که این مشکلات پس از جراحی از بین می روند.

۷- هنگامی که بیمار دچار زانو درد شدید می شود ، راه رفتن برایش سخت شده یا از راه رفتن خودداری می کند. در نتیجه این عدم راه رفتن و بی تحرکی ها ، بیمار دچار اضافه وزن یا چاقی می شود. پس از انجام جراحی ، به دلیل کاهش یا از بین رفتن درد،  بیمار توانایی خود برای راه رفتن و انجام فعالیت را به دست آورده در نتیجه وزن نیز کاهش می یابد.

۸- در صورتی که بیماران از مفصل مصنوعی به خوبی مراقبت نموده و از کارهایی که باعث فرسایش و شکستگی مفاصل می شوند مانند چهار زانو یا دو زانو نشستن ، استفاده از توالت سنتی ، انجام تمرینات سنگین ورزشی و پایین آمدن از پله ها به دفعات و… اجتناب کنند این مفاصل مدت ۲۰ الی ۲۵ سال کارایی خود را برای بیمار حفظ  کرده و بیمار می‌توانند روال عادی زندگی خود را با این مفصل مصنوعی طی کند.

 

معایب جراحی تعویض مفصل زانو

 

۱- این جراحی خطر های مشابه جراحی‌های بزرگ دیگر مانند احتمال عفونت و یا لخته شدن خون را دارد . در صورتی که فرد دارای بیماری های قلبی ، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف باشد، احتمال عفونت و خونریزی در این بیماران پس از جراحی افزایش می یابد.

۲- از معایب دیگر این جراحی می توان به این مسئله اشاره نمود که پروتز جدید ممکن است انتظارات بیمار را براورده نکرده و خوب کار نکند و فرد پس از جراحی احساس ضعف یا سفتی به خصوص در ناحیه زانو داشته باشد . به همین دلیل برای بدست آوردن بهترین نتایج از عمل جراحی تعویض مفصل زانو باید با دقت  تمرینات ورزشی را انجام داده ، به خوبی استراحت نمود و  تمام داروهای تجویز شده را با دقت مصرف نمود.

۳- در صورتی که پس از جراحی ، بیمار دچار افزایش یا کاهش وزن شود ، پروتز ممکن است دچار شکستگی یا شل شدگی شود که در این صورت نیاز دوباره برای تعویض مفصل مصنوعی می باشد.

۴- یکی دیگر از معایب این جراحی این است که در صورتی که بیمار به خوبی از مفصل مصنوعی مراقبت نکند ، ممکن است مفصل خیلی زودتر از موعود دچار از کار افتادگی یا شکستگی شود.

۵- مشکلات بهبود زخم

مشکلات بهبود زخم به علت ضخیم شدن بافت نرم زانو به خصوص  در قسمت قدامی ظاهر می شود.مشکلات بهبود زخم می توانند با هماتوم به ویژه در سالمندان ، بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و بیماران پسوریازیس همراه باشد.

مشکلات بهبود زخم نیاز به تشخیص و  مدیریت فوری دارتد تا از مواردی مانند از دست دادن پوست، عفونت و از دست دادن پروتز جلوگیری شود . زخم های ناخوشایند باید خیلی زود جراحی شوند.

 

۶- عفونت

عفونت یک عارضه جدی از آرتروپلاستی کامل زانو می باشد. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ، دیابت و بیمارانی که دچار تغذیه نامناسب ، پیری و چاقی می باشند در معرض خطر بیشتر عفونت های سطحی و عمیق هستند.

عفونت های عمیق ، اغلب به علت پاتوژن های بدخیم مانند استافیلو اورئوس و با شروع علائم حاد از جمله درد مفصلی ، عفونت مفصل ، انسداد ، آریتمی ، ترشح زخم و تب دیده می شوند.

ارجاع بیماران دارای عفونت ، به ارتوپدی برای مدیریت به موقع عفونت های مفاصل دارای پروتز و شروع سریع آنتی بیوتیک ها ضروری است‌.

درمان عفونت های عمقی در مفصل شامل درمان آنتی بیوتیک داخل وریدی و جراحی بازنگری می باشد.

 

۷- ترومبوز ورید عمقی

یکی از عوارض عمل جراحی تعویض مفصل زانو ، ترومبوز وریدی عمقی می باشد که اگر ترومبوز در موارد نادر به ریه وارد شود می‌توانند مرگبار باشد. علائم ترومبوز وریدی عمقی به عنوان یک آمبولی ریوی با تنگی نفس سینه و سیانوز بدون علائم اندام می باشد. در عوض ممکن است ساق یا ران ۵ تا ۷ روز پس از عمل دردناک  شود.

سونوگرافی اندام تحتانی و استفاده از اشعه ایکس قفسه سینه ممکن است به تشخیص زودرس ترومبوز وریدی عمقی کمک کند. در معاینه فیزیکی ممکن است ساق یا ران پا به صورت یک طرفه متورم ، حساس ، گرم و تفاوت در قطر ساق پا را نشان دهد.

تشخیص سریع و شروع درمان می تواند مانع از گسترش بیشتر لخته و آمبولی ریه شود. برای این بیماران درمان ضد انعقاد و مراجعه سریع به بخش ارتوپدی ضروری است.

۸- درد مداوم و نارضایتی

اگرچه نتایج پس از  جراحی تعویض مفصل زانو خوب است و ۸۰ درصد بیماران از این عمل رضایت دارند ، اما درد و نارضایتی از نظر بالینی در ۲۰ درصد موارد گزارش شده است.  پس از جراحی درد شبانه کاملا رایج است. اگر درد بدون علت شناختی پایدار باشد باید بیمار به مدیریت درد ارجاع داده شود.

عمل تعویض مفصل زانو تعویض مفصل زانو آرتروپلاستی زانو

بهترین جراح تعویض مفصل زانو ؟

 

با توجه به حساسیت عمل تعویض مفصل زانو و به منظور کاهش ریست و عوارض آن ، اهمیت انتخاب پزشک مجرب و با تجربه برای انجام این عمل ، مشخص است .

دکتر یاسر نژادی ، جراح و متخصص ارتوپدی در تهران ، از پزشکان مجربی است که سالانه بیش از ۲۰۰ جراحی موفق تعویض مفصل زانو در تهران را انجام داده است .

چنانچه دچار مشکلی در زانوی خود هستید یا ناچار به جراحی تعویض مفصل زانو در تهران هستید و مایلید با کمترین ریسک و هزینه ، تحت عمل قرار بگیرید ، می توانید با ایشان تماس بگیرید .

تلفن مستقیم : ۲۲۰۱۸۶۵۸

آدرس : تهران ، زعفرانیه ، خیابان طاهری، جنب درب کاخ سعدآباد ، کوچه شاهین، پلاک ۱

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو