تراشیدن موی سر خانم ها مو را پرپشت می کند؟

منبع: نمناک

366

1398/10/22

16:46


فواید تراشیدن موی سر برای خانم ها ! تصور قدیمی که با تراشیدن موی سر با تیغ موها پرپشت و تقویت می شوند چقدر واقعیت دارد؟ نتایج تحقیقات علمی متخصصان و.. را در این رابطه بدانید.

تراشیدن موی سر خانم ها در پرپشتی موهایشان اثری دارد؟

مو تاثیر زیادی در زیبایی ظاهر و چهره خانمها دارد ، اما سلامت موها اهمیت بیشتر از زیبایی آن دارد. گاهی کوتاه کردن و تراشیدن مو سر می تواند به داشتن موهایی زیبا و سالم کمک کند. اما تراشیدن موی سر چقدر می تواند موجب تقویت و پرپشتی موهای خانمها شود؟ آیا واقعا کچل کردن موی سر با تیغ باعث ضخامت موها می شود ؟چندین نظر مختلف در این زمینه وجود دارد که در این بخش از نمناک به آنها اشاره می کنیم.

نظر اول :پرپشت شدن موها با تراشیدن موی سر

تجربه افراد در قدیم براین اساس بود که تراشیدن کامل مو باعث پرپشت شدن موها شود. این کار شبیه وجین کردن گیاهان است. با چیده شدن برگ های ضعیف، غذای بیشتری به برگ های سالم می رسد و رشد گیاه بهتر می شود. مو هم همین طور است؛ وقتی موها به اصطلاح از ته تراشیده می شوند، موهای ضعیف تر یا بیمار از بین می روند و اکسیژن بیشتری به ریشه مو می رسد؛ درنتیجه موهای جدید با قوت بیشتری رشد می کنند و احساس می شود با افزایش تارهای مو، موی سر پرپشت تر شده است.

تقویت موهای نازک

نظر دوم :تقویت و افزایش ضخامت مو با تراشیدن موی سر

آیا تا کنون تصور می کردید که تیغ زدن موجب ضخامت و افزایش رشد مو می شود ؟ واقعیت آن است که تیغ زدن موها تاثیری بر ضخیم شدن و افزایش رشد مو ها ندارد، اما موجب می شود موی در حال استراحت به فاز فعال برود و این همان چیزی است که متخصصان پوست و مو از آن هنگام لیزردرمانی استفاده می کنند، بدین ترتیب خانمی که می خواهد برای درمان موهای زائد صورت از لیزردرمانی استفاده کند باید قبل و حین درمان با لیزر، موهای زائد خود را با تیغ اصلاح کند. علاوه بر آن تراشیدن مو، سبب بریدگی و تحریک پوست نیز میگردد، در عین حال می تواند باعث رویش مو در درون پوست شود. این روش برای افراد با موهای فر و پوستهای تحریک شده و جوشدار نیز مناسب نیست. همچنین نباید از خاطر ببرید که تراشیدن موها تنها حالت مخروطی نوک موها(Tapered tips) را از بین می برد، لذا موها زبر و ضخیم به نظر می آیند.

تیغ زدن مو بی فایده است!

تغذیه مناسب و کافی، رعایت بهداشت، و فعالیت منظم غدد چربی، از عوامل موثر در جلوگیری از ریزش مو می باشند.
عوامل طبیعی ریزش مو عبارت است از پیری و وراثت. کما این که در خانواده ای که پدر یا مادر دچار طاسی یا کم مویی باشند معمولا فرزندان آن خانواده هم دچار کم مویی هستند،
عوامل غیرطبیعی ریزش مو هم عبارتند از غم و اندوه، شوک های ناگهانی، مطالعه و تفکر زیاد بدون تغذیه خوب و مناسب، بروز اختلال در ترمیم های سلولی. چربی بیش از حد، خشکی بیش از حد، شوره سر، موخوره، شکستگی مو، عفونت های قارچی، عوامل عفونی در هر نقطه بدن کم خونی و ضعف عمومی، زایمان های متعدد و حساب نشده استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی مانند، فر، صاف، رنگ، دکلره و غیره.
در حقیقت تراشیدن و سایر روشهای رفع موهای زائد، هیچ تاثیری بر قوام، بافت، رنگ یا سرعت رشد مو ندارند. مو پس از رویش از سطح پوست ، بافتی مرده محسوب می شود که تنها از ماده کراتین ساخته شده است و هر کاری که روی آن انجام شود، بر رشد مو تاثیر نخواهد گذاشت. از انجا که قابلیت انعطاف موهای کوتاه کمتر از موهای بلند است، مدتی پس از تراشیدن، در موقع لمس، حالت زبر و خشن پیدا می کنند وشاید به همین علت است که بعضی ها فکر می کنند که تراشیدن موها باعث ضخیم تر شدن آنها می شود.

تراشیدن موی سر

نظر سوم:تراشیدن موی سر بچه ها مفید است ؟

سالهای متمادی مردم تصور می کردند که با تراشیدن موی کودکان ، باعث پرپشت شدن موی آنها خواهند شد.حتی به اعتقاد برخی مردم ، نباید موهای بدن را تیغ زد، چون زیاد می شود و پرپشت تر از قبل درمی آید. تعداد فولیکول های موی ما در زندگی جنینی مان مشخص می شود و بعد از تولد دیگر فولیکول مویی ساخته نمی شود و به مرور زمان ، فولیکول ها فقط می توانند دچار تغییر شوند؛ به طور مثال موی درون شان ضخیم می شود، سفید می شود و یا کلا از بین می رود و این تغییرات، به کم شدن موها در خانم ها و آقایان منجر خواهد شد. فولیکول مو در عمق پوست قرار دارد و مو در داخل آن ساخته شده و از پوست خارج می شود و به رشد خود ادامه می دهد. هنگامی که موهایتان را می تراشید ممکن است به نظر برسد که موهای دوباره رشدکرده، ضخیم تر و خشن تر شده اند.
قسمت انتهایی موها معمولا نازکتر هستند و اما آنچه شما به طور معمول می بینید نازکترین بخش های مو است. هنگام تراشیدن مو، مو را از بخش میانی تنه آن قطع می کنید و بخش ضخیم تر مو را در معرض دید قرار می گیرد، و این تصور را ایجاد می کند هر یک از رشته های مو اندکی بیشتر فضا اشغال می کنند.
موهای کوتاه شده زبرتر احساس می شوند، زیرا کوتاه تر هستند و به طور عمودی بریده شده اند ، در حالی که موهای بلند بدن نرمتر حس می شوند. تیره تر به نظر رسیدن موهای تراشیده شده نیز یک خطای بصری است ، این موها به این علت تیره تر به نظر می رسند که شما اکنون سطح مقطع موها را به طور مستقیم در مقابل زمینه رنگ طبیعی پوست می بینید.

پرپشت شدن موی سر

نظر چهارم :نظر دانشمندان درباره تراشیدن موی سر

دانشمندان تاثیر تراشیدن مو بر رشد آن را مورد بررسی قرار داده اند که نتایج آن در سال 1928 در ژورنال Anatomical Record منتشر شد.
انسان شناس قانونی، میلدرد تروتر، دریافت که تراشیدن مو هیچ اثری بر رنگ، قوام یا سرعت رشد مو ندارد. در سال های اخیر نیز یک پژوهش که نتایج آن در ژورنال Investigative Dermatology منتشر شد، نیز به این مسئله پرداخته است.
پژوهشگران در سال 1970 در بررسی های خود به این نتیجه رسیدند :هیج تفاوت قابل توجهی میان وزن کلی موهای تولیدشده در یک مساحت اندازه گیری شده، یا در پهنا یا میزان رشد موها که بتوان آن را به تراشیدن موها نسبت داد، مشاهده نشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو