مراقب فرش زیر پایمان باشیم

مراقب فرش زیر پایمان باشیمخانه‌های بیشتر ما ایرانی‌ها فارغ از وضعیت مالی و سلیقه‌های شخصی‌مان مزین به فرش است و کمتر خانه‌ای را می‌توان یافت که حداقل یک قالیچه کوچک در قسمتی از آن پهن نشده باشد.

مهم نیست فرش زیر پای ما چه قیمت و جنسی داشته باشد، دست‌باف باشد یا ماشینی؛ مهم این است که بدانیم چطور از آن مراقبت و نگهداری کنیم که تا مدت‌ها آن را سالم، نو و مرغوب در خانه داشته باشیم. مراقبت‌های عمومی اگر خانه خیلی نورگیر است، بهتر است از پرده‌های ضخیم استفاده شود. به یاد داشته باشید که اگر فرش‌ها مدتی طولانی در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند، رنگ اصلی خود را از دست می‌دهند. بد نیست هر از چندگاهی فرش‌ها را پشت و رو شوند و برای ساعاتی پشت آن‌ها را در معرض هوای تازه و نور ملایم قرار دهیم. این کار به بیشتر شدن عمر فرش‌ها کمک می‌کند. اگر فرش‌ها هفته‌ای یک‌بار جارو شوند، عمرشان بیشتر می‌شود، زیرا جارو از جرم‌گرفتن رشته‌های آن جلوگیری می‌کند. هر چند هفته یک بار بد نیست حاشیه فرش‌ها گردگیری شود. جارو کردن فرش‌ها را می‌توان با قسمت کردن آن به تکه‌های کوچک در ذهن، با دقت بیشتری انجام داد. برای جارو کردن فرش مخصوصاً فرش‌هایی با پرزهای بلند (مثل گبه) باید وقت و دقت بیشتری به خرج داد، زیرا غبار و جرم در آن‌ها دیرتر از بین می‌رود. لکه‌زدایی بهترین واکنشی که در هنگام ریختن چیزی روی فرش می‌توان انجام داد، این است که خیلی زود آن را بشوییم. اگر همان لحظه که چیزی روی فرش ریخت آن را پاک کنیم امکان از بین رفتن جای آن بیشتر وجود دارد. قبل از استفاده از شوینده‌ها ماده‌ای را که روی فرش ریخته باید کاملاً پاک کرد. حتماً روی قسمت کوچکی از فرش، ماده پاک‌کننده را امتحان کنید تا مطمئن شوید آسیبی به فرش نمی‌رساند. لک را طوری باید تمیز کرد که کثیفی به نقط دیگر نرسد و پس از انجام کار خیلی زود آن نقطه را با دستمال خیس پاک کرد. پس از خشک کردن نقطه شسته شده هم باید یک حوله نازک روی نقطه خیس پهن کرد و جسم سنگینی روی آن قرار داد.
۱) لکه‌های خاص اسیدی‌ها:
این لکه‌ها که ممکن است حتی با ریختن مقداری سرکه به وجود آیند، به عکس‌العمل سریع نیاز دارند؛ اگر فوری روی آن مقدار کمی جوش شیرین و آب و سپس مقدار بسیار کمی محلول رقیق آمونیاک و آب ریخته، بعد از چند دقیقه هم فرش آب کشیده و خشک شود، نجات پیدا می‌کند.
۲) خون:
تا آن‌جا که می‌شود باید لکه را با پارچه‌ای جذب کرد، سپس با یک قاشق چایخوری ماده شوینده که با همان میزان سرکه سفید و کمی آب ولرم مخلوط شده تمیز شود، دیگر اثری از لکه نمی‌ماند.
۳) کره:
اول باید کره را از فرش جدا کرد و سپس مقدار کمی محلول شوینده را به محل مالید و گذاشت تا خشک شود.
۴) آدامس و شمع:
با مقداری یخ می‌توان باعث یخ‌زدن آدامس و شمع شد و بعد به راحتی آن را از روی فرش تمیز کرد، به شرط آن‌که در گذاشتن یخ روی لکه سرعت عمل داشته باشیم.
۵) آبرنگ:
باید بلافاصله روی آن جوهر‌خشک‌کن قرار داد و آن‌را با اتو گرم کرد تا لک را به خود بکشد، سپس برای شست‌وشوی آن از مواد شوینده استفاده کرد.
۶) میوه:
لکه‌های میوه‌ها گاهی خیلی سخت پاک می‌شوند، مگر این‌که به محض افتادن میوه آن را برداشت و جای آن را با ناخن خراشید، سپس با استفاده از مخلوط آب ولرم، کمی سرکه سفید و مایع شستشوی رقیق آن‌را تمیز کرد.
سس سالاد و آب گوشت:
۷) بدون آن‌که به آن‌ها دست بزنیم تا پخش شوند با استفاده از آب و سرکه سفید و مایع تمیزکننده تمیزش کنیم. ظریف و مهم اگر به خاطر پاک کردن یک لکه قسمتی از فرش کم‌رنگ شد، می‌توان مقداری رنگ اکرولیک یا جوهر رنگ مورد نظر را با احتیاط روی پرزهای آن چکاند. اگر پرزهای قسمت‌هایی از فرش به‌ خاطر قرار گرفتن طولانی مدت پایه‌های وسیله‌ای سنگین دچار تورفتگی شد، می‌شود اتوی بخار را با فاصله روی محل گرفت تا دوباره به حالت اول برگردند. اگر قسمتی از چله‌های فرش کوتاه شد یا از بین رفت، بهترین راه، یک اندازه کردن همه چله‌ها را با قیچی است.

روزنامه تهران امروز
ویرایش و تلخیص:آکاایران