توضیحات عضو هیأت انتخاب جشنواره فجر درباره سه غایب مطرح

106

1398/10/22

21:02


رضا درستکار، عضو هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سه فیلم غایب «مجبوریم»، «عنکبوت» و «قاتل و وحشی» گفت.

توضیحات عضو هیأت انتخاب جشنواره فجر درباره سه غایب مطرح

۳۱ دقیقه پیش
رضا درستکار، عضو هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر درباره سه فیلم غایب «مجبوریم»، «عنکبوت» و «قاتل و وحشی» گفت.

توضیحات عضو هیأت انتخاب جشنواره فجر درباره سه غایب مطرح

به گزارش سلام سینما رضا درستکار، عضو هیأت انتخاب سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر  از کم و کیف آثار بخش مسابقه گفت.

- مجبوریم

«مجبوریم» رضا درمیشیان یکی از خبرسازترین غایبان این دوره از جشنواره است. پس از درگیری‌های رضا درمیشیان به‌عنوان تهیه‌کننده فیلم«لامینور» با مدیران فارابی و سازمان سینمایی که در نهایت منجر به عدم حضور این فیلم به‌کارگردانی داریوش مهرجویی در جشنواره شد حدس و گمان‌ها بر این بود که «مجبوریم» هم با روی خوش مدیران برای حضور در جشنواره مواجه نخواهد شد. با راه نیافتن این فیلم به بخش مسابقه این شائبه‌ها پررنگ‌تر شد و بهمن فرمان‌آرا که به‌عنوان بازیگر در این فیلم حضور دارد غیبت چند فیلم اجتماعی از جمله «مجبوریم» را مهندسی در انتخاب فیلم‌ها عنوان کرد.

رضا درستکار، درباره جای خالی این فیلم در جشنواره امسال می‌گوید:

"فقط یک جمله می‌شود گفت «رأی نیاوردند» این فیلم همچون دو سه فیلم دیگر از استانداردهای خود فیلمساز پایین‌تر است."

 

- عنکبوت

«عنکبوت» از دیگر فیلم‌های اجتماعی حذف شده از لیست‌های بخش مسابقه است که از زمان ساخت کنجکاوی‌های بسیاری پیرامون آن شکل گرفته است. قرار گرفتن این فیلم به‌عنوان اولویت آخر فهرست رزروی با واکنش اعتراضی کارگردان همراه بود و ابراهیم ایرج زاد در گفت‌وگویی عنوان کرد که «قرار نبود باشیم، فریب بخش رزرو را نخورید».

با این حال رضا درستکار می‌گوید که فیلم‌های این بخش بر اساس تعداد آرایی که از هیأت انتخاب اخذ کرده‌اند به ترتیب در این لیست قرار گرفته‌اند. او در واکنش به شائبه تشریفاتی بودن این لیست می‌گوید: «انتخاب 5 فیلم با این هدف صورت گرفت که در صورت نرسیدن یک فیلم، حق فیلمی دیگر برای حضور در جشنواره ضایع نشود. دوم اینکه جهت اطلاع است که این فیلم‌ها فیلم‌های ارزشمندی هستند و سوم اینکه شاید با رایزنی صاحبان فیلم‌ها دبیر جشنواره راضی شود که این 5 فیلم حداقل برای اهالی محترم رسانه به نمایش دربیاید. ما هم این پیشنهاد را داده‌ایم.»

 

- قاتل و وحشی

پر بحث‌ترین و مهم‌ترین غایب جشنواره امسال اما «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله است. اگرچه از حدود یک هفته پیش حرف و حدیث‌های زیادی پیرامون غیبت این فیلم به‌دلیل دعوای مالکیت مطرح شد اما جای خالی «قاتل و وحشی» همچنان خبرساز بود تا جایی که دبیرخانه جشنواره جمعه شب در بیانیه‌ای عنوان کرد که براساس نظر معاونت نظارت و ارزشیابی و خانه سینما به‌عنوان مراجع ذیصلاح مشکل مالکیت فیلم حل نشده و در صورت حل مشکل، فیلم دوباره بررسی خواهد شد.

عضو هیأت انتخاب جشنواره هم «قاتل و وحشی» را از منظر ارزش‌های زیبایی شناسی و سینمایی فیلمی بسیار باارزش عنوان می‌کند و می‌گوید:

"به شخصه فیلم‌های اخیر نعمت‌الله و همچنین این فیلم را خیلی دوست دارم اما بواقع فیلم مشکلات حقوقی داشت. در جلسه جمع‌بندی روز جمعه اولین موضوعی که راجع به آن بحث شد همین فیلم بود. نامه‌های وزارت ارشاد و خانه سینما دال بر شکایت‌های متعدد در خصوص مسأله حقوقی پیرامون مالکیت فیلم بود. فرصت حضور هنوز هم برای «قاتل و وحشی» وجود دارد و همین الان هم اگر هیأت انتخاب را دور هم جمع کنند قطعاً این فیلم به‌جشنواره می‌آید. امیدوارم صاحبان فیلم مسأله را حل کنند. همه دوستان در هیأت انتخاب اتفاق نظر داشتند که این فیلم واجد ارزش‌هایی هست که حضورش را در بخش مسابقه قطعی می‌کند. ممکن است سر موضوع دیگری بحث‌هایی باشد که البته شبیه آن را در فیلم‌های «زندان زنان» و «سرب» هم تجربه کرده‌ایم.

در حالی این عضو هیأت انتخاب برای حضور فیلم حمید نعمت‌الله در بخش مسابقه اظهار امیدواری می‌کند که کارگردان «قاتل و وحشی» با بیان اینکه فیلم هم‌اکنون در مرحله مونتاژ متوقف است، در گفت‌وگویی تأکید کرده به‌دلیل کمبود سرمایه و پول، این فیلم به جشنواره فجر نخواهد رسید.

منبع: نرگس عاشوری- روزنامه ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو