روضه حضرت فاطمه زهرا (س) چگونه است؟ آداب روضه حضرت فاطمه را بدانیم

روضه حضرت فاطمه زهرا (س) چگونه است؟ آداب روضه حضرت فاطمه را بدانیم


منبع: مینویسم

756

1398/10/22

21:26


یکی از قدیمی ترین سنت هایی که در بین شیعه رواج دارد و هنوز هم برگزار می شود برگزاری مجالس روضه حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد. روضه حضرت فاطمه معمولا به خصوص در ایام فاطمیه و شهادت حضرت فاطمه رونق بیشتری داشته و در بین مردم از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. نکته مهمی که در برگزاری روضه حضرت فاطمه (س) باید درنظر گرفته شود این است که این مراسم باید ساده و بی آلایش برگزار شوند و از تجملات بی مورد در آن ها خودداری شود.

در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد که روضه حضرت فاطمه زهرا چگونه است؟

نحوه برگزاری روضه حضرت فاطمه زهرا چگونه است؟

در برگزاری روضه برای حضرت فاطمه (س) باید هدف از برگزاری این مراسم را همواره مدنظر داشت و از اجرای هرگونه حاشیه در این مراسم خودداری شود. در مجالس روضه حضرت فاطمه باید نوحه و روضه هایی خوانده شود که حاضرین در روضه را با مکتب و اندیشه حضرت فاطمه آشنا کند و از بیان داستان های غیرواقعی که منبع موثقی برای آن ها وجود ندارد خودداری شود.

در مجالس روضه حضرت فاطمه زهرا در عین اینکه باید بدون تکلف و سادگی برگزار شوند باید آداب روضه فاطمه زهرا رعایت شود که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد. مداح روضه حضرت فاطمه باید در بیان کلمات کمال دقت را داشته باشد تا از تعابیر ناشایست و نسبت دادن القاب ناصحیح به حضرت فاطمه خودداری کند و به این موضوع توجه داشته باشد که افرادی که در مجلس روضه حضرت فاطمه حضور دارند ممکن است هر حرفی از زبان آن ها را باور کنند.

نحوه برگزاری روضه حضرت فاطمه زهرا

همچنین بخوانید: نذر نمک حضرت فاطمه (س) چگونه است؟

در برگزاری روضه حضرت فاطمه باید لباس های مرتب و رسمی پوشیده شود و شأن مجلس حفظ شود. برگزاری مجالس روضه فاطمه زهرا برکات زیادی دارد و بسیاری افراد که با خلوص نیت در این مجالس شرکت می کنند حاجت خود را گرفته و خودشان نذر می کنند چنین مجلسی برگزار کنند.

آداب روضه حضرت فاطمه زهرا (س)

به طور کلی توصیه می شود در روضه حضرت فاطمه (س) نکات و اداب زیر رعایت شود:

  • نوحه هایی برای این مجالس انتخاب شود که به بررسی اندیشه های حضرت زهرا و کتب ایشان بپردازد.
  • از بازی با احساسات با خواندن روضه های غیرواقعی که هدف آن ها فقط اشک ریزی حاضرین است خودداری شود.
  • گریه برای حضرت فاطمه در صورتی ارزشمند است که با شناخت و محبت قلبی به ایشان باشد نه از روی احساسات صرف.
  • رسمیت مجالس روضه حضرت فاطمه (س) باید حفظ شود.
  • خطیب روضه حضرت فاطمه (س) باید سواد کافی و اطلاعات لازم در خصوص زندگی حضرت فاطمه داشته باشد و در روضه از القاب و صفت های نادرست استفاده نکند.

آداب روضه حضرت فاطمه زهرا (س)

پیشنهاد می شود در مجالس روضه استفاده شود:

متن شعر توسل به حضرت فاطمه

  • خطيب و مداح نبايد هر گونه تعابيرى را در صحبت هاى خود بيان نمايند
  • بهتر است در روضه حضرت زهرا از ویژگی های شخصیتی ایشان و رفتار و منش این بانوی بزرگوار اسلام صحبت شود.
  • بهتر است مراسم روضه حضرت زهرا (س) ساده برگزار شود و از تجملات پرهیز شود.
  • شخص روضه خوان باید عين مصيبت هاى وارده بر حضرت زهرا را از كتب معتبر نقل کنند و به شنیده های خود اکتفا نکنند.
  • بهتر است در این مراسم به مشکلات اخلاقی و اجتماعی جوان ها پرداخته شود و راه حلی برای آن ها اندیشیده شود.

توصیه آیت الله بهجت در خصوص برگزاری مراسم روضه برای حضرت فاطمه (س)

در ادامه نقل قول پسر آیت الله بهجت از پدرشان را در مورد برگزاری مراسم روضه ملاحظه خواهید نمود:

آقا می‌فرمود: در زمان تحصیل در نجف این‌گونه نبود که مجلس روضه برای معصومینبگیرند، ولی برای حضرت فاطمه علیهاالسلام می‌گرفتند. ایشان دارد که مرحوم نائینی مجلس می‌گرفت.

آقا می‌فرمود: «خدا می‌داند خطبه حضرت زهرا چقدر مطلب دارد»! بعد می‌فرمودند: «این زن با آن مقامات، با آن کمالات، این همه مظلوم واقع می‌شود».

حاج آقا اینها را نقل می‌کرد و گاهی اشک در چشمانش جمع می‌شد. می‌گفت یکی از معجزات و یکی از کرامات حضرت زهرا، وصیت حضرت زهرا است. آن خطبه‌اش، مقامات علمی او را نشان می‌دهد. این خطبه آن‌قدر عظیم است که طعنه می‌زند به بهترین خطبه‌های عرب؛ به خطبه امیرالمؤمنین؛ به خطبه ولایت؛ این قدر قوی است.

آداب روضه حضرت فاطمه زهرا (س)

پیشنهاد می شود ببینید:

نحوه خواندن نماز حضرت فاطمه چگونه است؟

می‌فرمودند: در آن وصیتش [که شبانه دفن شود] چه کارها کرد؟! با آن وصیت ثابت کرد که حق با اوست. حقانیت خودش را با وصیت ثابت کرد. این خیلی کار [بزرگی] است. کار انبیا است؛ کار معمولی نیست.

حضرت آیت‌الله بهجت به توسل به حضرت زهرا علیهاالسلام تأکید می‌کردند. می‌فرمودند: «هرکسی که گرفتار است و مشکل دارد، چاره‌اش این است که متوسل شود به زهرای مرضیه».

هدف برگزاری روضه فاطمه زهرا (س) فقط گریه نیست بلکه این مجالس هدف والاتری را دنبال می کنند و هدف از برگزاری چنین مجالسی نزدیک شدن مردم به امامان و معصومین و آشنایی با مکتب ان ها است. گرچه گریه بر مصیبت معصومین نیز سفارش شده و موجب حاجت روایی و زدوده شدن قلب از ناراحتی ها است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو