می‌گویند چینی‌ها که نخستین تولیدکننده کاغذ در جهان بوده‌اند، نخستین بار از این ماده برای تزیین دیوارهای خانه‌هایشان بهره برده‌اند. حالا و پس از گذشت ۲ هزار سال از این جریان، کاغذدیواری‌ها به یکی از مهم‌ترین ابزارهای تزیین خانه‌ها تبدیل شده‌اند.

طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون در کنار ارتقای کیفیت ساخت، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا در رقابت با دیگر روش‌های تزیینی، همچنان سراغ کاغذدیواری بروند. نصب کاغذدیواری برخلاف تصور خیلی‌ها چندان پیچیده نیست و شما هم می‌توانید با خواندن این راهنمافضای زیبایی را برای خانه‌تان خلق کنید. ما مهارت این کار را به کمک حمیدرضا رمضانی که بیش از یک دهه در این زمینه تخصص کسب کرده است به شما یاد می‌دهیم.

چه وسایلی نیاز دارید؟

برای اینکه خودتان دست به‌کار شوید و دیوارهای خانه‌تان را کاغذدیواری کنید به این لوازم احتیاج خواهید داشت؛ رول کاغذ دیواری، تیغ موکت‌بری، کاردک پلاستیکی، چسب‌چوب، چسب مخصوص کاغذدیواری و قلمو یا غلتک نقاشی. به غیر از رول کاغذدیواری، باقی موارد را می‌توانید از ابزارفروشی‌ها و با قیمت مناسب تهیه کنید. کاغذدیواری‌ها هم در عرض ۵۰‌سانتیمتر، ۷۰سانتیمتر و یک متر با طرح‌های مختلف به فروش می‌رسد. شهرهای مشهد، تبریز و اصفهان هم ازجمله بازارهای اصلی خرید کاغذدیواری‌های روز هستند. قیمت هر رول کاغذدیواری هم بسته به نوع جنس و طرح آن بسیار گوناگون است.


زیرکار را درست کنید

اگر می‌خواهید زیرکار مناسبی داشته باشید تا کاغذدیواری اصطلاحا خوش روی دیوار بنشیند و هنگام نصب هم دردسر زیادی نداشته باشید بهتر است زیرکار دیوار را از قبل آماده کنید. برای این کار کافی است چسب چوبی که خریده‌اید را با کمی آب رقیق کنید تا حالت رنگ پیدا کند و سپس آن را به وسیله قلمو یا غلتک روی دیوار بزنید. این کار باعث می‌شود تا غبار و کثیفی دیوار از بین برود و چسب مخصوص کاغذدیواری هم راحت‌تر روی کار می‌نشیند و هنرتان را عمری می‌کند. البته اگر این کار را هم انجام ندهید باز هم می‌توانید روی چسبیدن کاغذدیواری روی دیوار موردنظرتان حساب کنید. یادتان باشد، اگر دیوار زیرکار شما گچ خالی است و قبلا نقاشی نشده، باید پیش از این کار، یکی‌دو دست روغن‌الیف همانند رنگ زدن به دیوار‌ها بزنید تا سطح آن لغزنده شود و کاغذدیواری روی آن خوب بنشیند. پس از آنکه روغن الیف را روی دیوار زدید می‌توانید چسب چوب را بزنید و دیوار را برای نصب نهایی آماده کنید. اگر دیوار سنگی دارید، باید ابتدا سطح آن را به‌صورت کامل بتونه فوری بکشید. برای تهیه بتونه فوری هم می‌توانید از ترکیب مل و چسب کاغذدیواری استفاده کنید. همچنین اگر سطح دیوارتان قبلا روغن پلاستیک بوده، احتمال پوسته شدن آن وجود دارد. اگر کاغذدیواری را روی این سطح روغن پلاستیک بچسبانید و ببینید که خودش را نمی‌گیرد، مجبورید سطح آن را بتراشید و سپس چسب چوب بزنید.

برش‌ها را دقیق بزنید

حالا که دیوار آماده شده می‌توانید برش کاغذدیواری‌ها را شروع کنید. برای این کار ابتدا ارتفاع دیوار را دقیق اندازه بگیرید. معمولا بیشتر خانه‌های استاندارد ارتفاع ۲۷۰‌سانتی‌متری دارند. حالا از لب قرنیز کاغذ دیواری قواره اول را ۱۰‌سانتی‌متر بیشتر یعنی ۲۸۰‌سانتی‌متر اندازه می‌گیرید و با تیغ موکت‌بری برش می‌زنید. درنظر گرفتن ۱۰ سانت اضافه برای همسان کردن بالا و پایین دیوار و گل کاغذ الزامی است. حالا شما نمونه اول را دارید و باید سراغ نمونه کناری آن بروید. برای برش نمونه دوم، ابتدا گل‌های هر دو کاغذدیواری را با هم تنظیم کنید تا پس از نصب شکل زیبایی به‌خود بگیرد. یادتان باشد در برش قواره دوم ممکن است ۴۰‌تا‌۶۰‌سانتی‌متر از کاغذتان برای جور شدن گل‌ها با هم پرت برود که کاملا طبیعی است. حالا قواره دوم را پس از جور کردن گل‌های هر دو با هم به اندازه طول قواره اول برش می‌زنید و همین کار را در قواره سوم و بعدی‌ها ادامه می‌دهید. در هر کدام از قواره‌ها، جور بودن گل‌ها بسیار مهم است. اما اگر در 2، 3 قواره اول گل‌های کاغذ با هم جور شد خیالتان برای ادامه کار راحت‌تر خواهد شد. بعد از برش دادن هر 3 قواره نوبت نصب آنها روی دیوار می‌رسد.

کاغذها را راحت نصب کنید

کاغذ‌های یک دیوار، از پیش مشخص شده، برش خورده و در کنار هم چیده شده‌اند. حالا باید چسب را بسازید. برای این کار، ۱۰۰ گرم پودر چسب را در نیم‌لیتر آب حل کنید. برای اینکه چسب یکنواختی داشته باشید باید پس از اضافه کردن پودر به آب، دائم آن را هم بزنید تا گلوله گلوله نشود. حالا نوبت آن است که پشت کاغذدیواری‌ها را با استفاده از قلمو، چسب کاری کنید. چسب را به‌گونه‌ای بزنید که در همه سطح کاغذ و به‌صورت مساوی پخش شود. قواره اول را که چسب زدید آن را چند تا بزنید و از قسمت بالا به پایین به دیوار بچسبانید. از آنجا که قواره شما ۱۰ سانت اضافی دارد می‌توانید از بالا و پایین ۵ سانت کامل درنظر بگیرید. هنگام چسباندن قواره اول، به نیمه که رسیدید دست بکشید و سراغ نصب قواره دوم بروید. این کار به شما کمک می‌کند تا 2 قواره را راحت‌تر با هم تراز و جور کنید. قواره دوم را نیز پس از جفت کردن گل‌ها با هم تا نصفه می‌چسبانید و بعد نیمه نچسبیده قواره اول را به‌صورت کامل نصب می‌کنید. همین قاعده نصفه چسباندن را تا آخر دیوار ادامه بدهید. یادتان باشد، درز کاغذدیواری باید به سمت نور تنظیم شود تا کار زیبا‌تر به‌نظر برسد. چسباندن هر قواره را که تمام کردید، خیلی نرم با کاردک پلاستیکی روی کاغذ بکشید تا خوب به دیوار بچسبد. تمام کاغذهای یک طرف دیوار که نصب شد، فرصت دارید تا اضافه‌های بالا و پایین را با استفاده از تیغ موکت‌بری حذف کنید و یک دیوار‌تر و تمیز داشته باشید. فراموش نکنید، اگر پایین دیوارتان قرنیز دارد، کاغذدیواری را تا لب آن بکشید و روی آن را آزاد بگذارید.

قلق‌هایی که باید یاد بگیرید

هنگام نصب کاغذدیواری ممکن است مشکلاتی برایتان پیش بیاید که بروز آنها ناگزیر به‌نظر می‌رسد. اگر هنگام نصب مشاهده کردید که کاغذتان از وسط تا خورده یا شکسته شده، نگران نباشید چرا که این ترک‌ها و شکستگی‌ها پس از نصب و صاف کردن کاغذ با کاردک پلاستیکی روی دیوار از بین می‌رود. مشکل مهم دیگر ، پیدا شدن حباب‌های ریز و درشت زیر کار است. شاید شما بخواهید با دست یا کاردک کشیدن، این حباب‌ها را از بین ببرید. اما باید بدانید که این بخشی از فوت وفن کاغذدیواری کردن است و حباب‌ها معمولا 2- 3روز پس از نصب خودبه‌خود از بین می‌روند. این اتفاق در فصل سرد سال بیشتر رخ می‌دهد. برای تهیه چسب کاغذدیواری باید به غلظت عسل یا رنگ برسید تا کیفیت آن از بین نرود. برای نصب کاغذدیواری روی ستون‌ها یا دیوارهای پله و محوطه‌های دوبلکس، بهتر است هنگام انتخاب و خرید سراغ مدل‌های گلدار نروید. چرا که جور کردن گل هر قواره کاغذدیواری هنگام نصب کمی مشکل می‌شود. تا آنجا که می‌توانید کاغذدیواری کردن خانه‌تان را در روزهای گرم سال انجام دهید.

طرح و رنگ مناسب را انتخاب کنید

برای انتخاب نوع طرح کاغذدیواری چند عامل اصلی را درنظر بگیرید. اول اینکه متراژ خانه‌تان چقدر است و تا چه اندازه نورگیر است؟ بدانید چه بخشی از خانه را می‌خواهید کاغذدیواری کنید، دیوارهای اطراف کاغذدیواری، کابینت‌ها، فرش‌ها، مبلمان و پرده‌ها چه رنگی دارند تا براساس هماهنگی با آنها انتخاب صحیحی داشته باشید. بیشتر فروشگاه‌های معتبر هنگام خرید، مشاوره‌های بسیار مناسب و کاربردی به شما می‌دهند و حتی می‌توانند به‌طور رایگان از محل بازدید کنند. استفاده ترکیبی از کاغذدیواری‌های مختلف یا رنگ نیز باعث تنوع بیشتر محیط زندگیتان خواهد شد. به‌هرحال، می‌توانید با سلیقه‌ای که دارید در ‌‌نهایت انتخاب بهتری داشته باشید تا زود از طرح و رنگتان خسته نشوید.

عمر کار را بالا ببرید

مزیت کاغذدیواری نسبت به رنگ این است که گردوغبار به‌خود نمی‌گیرد و کثیف نمی‌شود. همچنین بیشتر مدل‌های موجود در بازار قابل شست وشو هستند، به این معنا که با یک دستمال مرطوب نیز تمیز می‌شوند. اگر می‌خواهید از بخارشو برای نظافت سطح کاغذدیواری استفاده کنید، آن را روی درز‌ها نکشید چرا که امکان برآمدگی و کندگی آن را افزایش می‌دهد. یادتان باشد، اثر خودکار به هیچ‌وجه از بین نمی‌رود. پس مراقب باشید تا بچه‌ها روی کاغذدیواری خودکار نکشند. اگر لکه‌ای روی کاغذدیواری افتاد که با دستمال نمدار نرفت، می‌توانید دستمالتان را به کمی الکل صنعتی آغشته کنید و آرام روی لکه بکشید تا اثر آن محو شود. سعی کنید از کاغذدیواری‌های جنس خوب برای تزئین خانه‌تان استفاده کنید. کاغذدیواری‌هایی که از الیاف گیاهی تهیه شده‌اند و اصطلاحا در بازار با عنوان «نان وون» وجود دارد، بهداشتی‌ترند و طرح‌های زیباتری نیز دارند.

دقت داشته باشید

کاغذدیواری برای تزئین اتاق پذیرایی، دیوار پشت تلویزیون و حتی دیوارهای اتاق کودکان مناسب است. به‌ویژه طرح‌های زیبایی برای تزئین اتاق کودکان با رنگ‌های شاد وجود دارد که می‌تواند فضای فانتزی را برایشان به‌وجود بیاورد. اگر قصد دارید از کاغذدیواری گلدار در پذیرایی استفاده کنید، می‌توانید دیوار روبه‌رویی را نیز با‌‌ همان طرح تزئین کرده و طرح دیوار کناری را متفاوت بزنید تا جلوه زیباتری به محیطتان بدهد. اما اگر طرح کاغذدیواریتان منظره است، فقط یکی از دیوار‌ها را با آن تزئین کنید. اگر اتاق پذیرایی‌تان زیاد بزرگ نیست، می‌توانید از کاغذدیواری‌هایی استفاده کنید که گل‌ها یا طرح ریزتری دارند تا فضا بزرگ‌تر به‌نظر برسد، رنگ‌های روشن و طرح ساده نیز به بزرگ‌تر جلوه کردن محیط کمک شایانی می‌کند. هنگام خرید کاغذدیواری از مشورت کار‌شناسان فروش بهره ببرید تا هم طرح مناسب و هم به اندازه خرید کنید. البته اگر در اندازه خریدکردنتان شک دارید، می‌توانید با فروشنده صحبت کنید تا رول‌های اضافی را به او بازگردانید.