امان از جای کم

امروزه با افزایش جمعیت، اغلب خانواده‌ها در آپارتمان‌های کوچک و جمع‌ و جور زندگی می‌کنند که فضای چندانی برای نگهداری و جمع‌کردن لوازم خانه ندارد. این در حالی است که تا حدود 50 ‌‌ـ‌ 40 سال پیش مردم در خانه‌هایی با حیاطی بزرگ و زیرزمین و پستوهای متعدد زندگی می‌کردند که تا دلتان بخواهد جا برای همه چیز داشت؛ هنوز هم خیلی از مادربزرگ‌ها حسرت آن خانه‌ها را دارند.

حالا که خبری از  خانه‌های بزرگ و جا دار نیست و تعداد خانه‌های بزرگ هر روز کمتر می‌شود، باید فکری به حال اسباب و لوازم مورد نیاز در خانه کرد. در قدیم هر چند خانه‌ها بزرگ بود، اما صندوق‌هایی هم برای گذاشتن لباس‌ها چه تابستانی و چه زمستانی وجود داشت که امروز خبری از آنها نیست. نبودن خانه‌ها و صندوق‌های بزرگ، امکان نگهداری از وسایل خانه را محدود و اندک کرده است.

امروزه نگهداری وسایلی که در حال حاضر به آنها نیاز نداریم و جا دادن آنها، به مشکلی بزرگ برای خانم‌ها تبدیل شده است. براستی چگونه باید با این مشکل روبه‌رو شویم؟ بعضی خانواده‌ها به هیچ‌وجه وسایل زیادی در خانه نگهداری نمی‌کنند؛ ولی برخی دیگر وسایلی را جمع می‌کنند که شاید هر چند سال یک‌بار از آنها استفاده کنند. اگر خانه‌ها انباری داشته باشد که جای این‌گونه وسایل در انباری است. ولی اگر انباری نداشته باشیم یا انباری ما کوچک باشد، چطور می‌توان این مشکل را حل کرد؟ ناچار باید مقداری از وسایل کهنه را دور ریخت تا جا برای وسایل مورد نیاز باز باشد. به‌طور معمول خانه هرقدر هم کوچک باشد، دارای کمد دیواری است. وقتی این کمدها را در خانه‌تکانی خالی می‌کنید به اندازه یک اتاق اثاثیه در آنها جمع شده است. شاید به همین دلیل نظم دادن به کمدها کاری بسیار دشوار است. مخصوصا اگر تعداد افراد زیاد بوده و کمدها کمتر از افراد خانواده باشد.

کمدها را دریابیم

برای استفاده بهینه از کمدها بهتر است که آنها را طبقه‌بندی کنیم تا از فضای داخل کمد حداکثر استفاده را ببریم.

طبقه بالای کمدها که تقریبا نزدیک به سقف است، به‌طور معمول محل وسایلی است که استفاده کمتری دارند. می‌توانید این‌گونه وسایل را داخل کارتن یا کیسه‌های مناسب پلاستیکی گذاشته و در قسمت بالای کمد جای دهید. قسمت پایینی کمدها به لباس، رختخواب و دیگر وسایل اختصاص دارد. خانواده‌های ایرانی به علت این‌که میزبانان خوبی هستند، معمولا در سال مهماندار عده‌ای از بستگان خواهند بود و مسلما این مهمان‌ها باید رختخوابی برای خوابیدن داشته باشند.

پس خوب است یک کمد”‹ به رختخواب‌هایتان اختصاص بدهید و قسمت بالای کمد را نیز طبقه‌بندی کنید و وسایل دیگری را در آنجا بگذارید. قسمتی از یک کمد را هم برای آویزان‌کردن لباس‌های افراد خانواده اختصاص دهید. می‌توانید در قسمت پایینی این کمد، کفش‌ها را داخل جعبه یا پوشش‌های مخصوص بگذارید. یادتان باشد که هرگز کفش‌ها را بدون جعبه یا پوشش داخل کمد نگذارید، زیرا ته کفش کثیف است و باعث آلودگی تمام فضای کمد خواهد شد.

طبقه‌بندی‌ داخل کمد کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. همچنین می‌توانید از جعبه یا کارتن تمیز نیز استفاده کرده و هر وسیله یا تعدادی از آنها را داخل کارتنی بگذارید و روی آن‌را هم بنویسید و داخل کمد بگذارید تا برای پیدا‌کردن وسایل مورد نظر دچار سردرگمی نشوید

وسایل را دسته‌بندی کنید

طبقه‌بندی‌ داخل کمد کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. همچنین می‌توانید از جعبه یا کارتن تمیز نیز استفاده کرده و هر وسیله یا تعدادی از آنها را داخل کارتنی بگذارید و روی آن‌را هم بنویسید و داخل کمد بگذارید تا برای پیدا‌کردن وسایل مورد نظر دچار سردرگمی نشوید.

,نکات خانه داری مفید

امروزه کمدهایی هم به بازار آمده که کار کمد دیواری را می‌کند؛ یعنی مانند این نوع کمدها جایی برای لباس و کفش و حتی لباس‌های داخل خانه در آنها تعبیه شده است. اگر در معماری خانه تو رفتگی‌ای وجود دارد، می‌توانید آنجا را تبدیل به کمد کرده و طبقه‌بندی کنید و بخشی وسایل منزل را در آن جای دهید؛ ولی نظم و ترتیب را از یاد نبرید. متاسفانه در بعضی”‹خانه‌ها دیده می‌شود که کمد جایی برای پنهان‌کردن شلوغی و به‌هم ریختگی خانه است. وقتی که در کمدی باز می‌شود، انواع و اقسام وسایل از آن بیرون می‌ریزد و هر فردی، سردرگم به‌دنبال وسیله خود می‌گردد.

پس یادمان باشد در چیدمان کمدها از حداکثر نظم و ترتیب استفاده کنیم. همچنین دراورها (کشوهای چندطبقه) نیز جای خوبی برای لباس افراد خانواده است. با جداسازی کشوهای دراور (مثلا هر کشو برای یک نفر یا قسمتی برای لباس‌های زیر و قسمت دیگر برای بلوزها و تی‌شرت‌ها و...) می‌توان به چیدمان لباس‌ها شکلی منطقی

داد.

 

 

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : tebyan.net