رژیم 16:8 چیست؟

رژیم 16:8 چیست؟


منبع: زیبامون

193

1398/10/23

12:32


همه چیزی که لازم است راجع به رژیم ترند شده ی 16:8 بدانید را میتوانید در این مقاله از زیبامون دات کام بخوانید.

رژیم 16:8 چیست؟

از سلبریتی ها گرفته تا اینفلوئنسرهای صفحات مجازی اکثر آنها به این رژیم متفاوت برای کم کردن وزن اشاره کرده اند.   رژیم 16:8 که همچنین به اسم رژیم هشت ساعته نیز شناخته شده است یکی از معروف ترین و کاربردی ترین رژیم های ترند شده در حال حاضر است.در ادامه برای شما توضیح میدهیم که در واقع این رژیم چگونه است چطور انجام میشود و میتواند چه مشکلاتی برای شما ایجاد کند. با زیبامون دات کام همراه باشید.

رژیم 16:8 دقیقا چگونه عمل میکند؟

این رژیم ساختار ساده ای دارد و برای اینکه آن را به ‌طور خوب دنبال کنید در طول روز 8 ساعت وقت دارید غذا بخورید و  16 ساعت باقیمانده از روز را باید به حالت روزه سپری کنید و چیزی نخورید. این رژیم به شما کمک می کند خیلی خوب وزن کم کنید و همچنین از بیماری های قلبی نیز جلوگیری می کند. مشکل این رژیم این است که شما در این رژیم به اینکه چقدر گرسنه یا سیر هستید نمی توانید توجه کنید و تنها باید به این مسئله که در آن 8 ساعتی که اجازه دارید میتوانید غذا بخورید متمرکز شوید.این روش در طولانی مدت می تواند روی بدن شما تاثیرات منفی بگذارد. در نتیجه قبل از اینکه این رژیم را عملی کنید و دست از خوردن غذا بکشید مطالب زیر را با دقت بخوانید.

نگاهی کلی به رژیم 16:8 و روند آن

رژیم 16:8

این رژیم در واقع یک مدل مدرن و امروزی تر از روزه گرفتن برای کنترل وزن و همچنین رسیدن به سلامتی بیشتر است. یک مدل دیگر از این رژیم ,رژیم 5:2  "جیمی کیمل" است شما در پنج روز هفته می توانید هر چیزی که می خواهید بخورید، اما در دو روز باقی مانده اجازه دارید فقط در حد 500 کالری استفاده کنید . در رژیم 16:8  شما می توانید در هشت ساعت روز زندگی عادی خود را داشته باشید و هر چیزی که می خواهید بخورید اما در 16 ساعت باقی مانده اجازه اینکه چیزی بیشتر از آب شیرین شده و قهوه و چایی بخورید ندارید.

در 8 ساعتی که اجازه خوردن دارید ، شما می توانید تمام وعده غذایی خود را استفاده کنید و یا حتی هله هوله بخورید و در زمینه خوراک ازادی عمل داشته باشید. معمولاً افرادی که این رژیم را انتخاب می کنند در طول روز هرچه که می خواهند می خورند و شب هنگام روزه می‌گیرند و همچنین صبحانه نمی خورند. این افراد اولین وعده غذایی شان را در میان روز می خورند. در این رژیم هیچ گونه غذایی ممنون نیست اما بعضی از افراد برای اینکه بهتر وزن کم کنند از خوردن غذاهای پر کالری و گوشت قرمز و موادی نظیر انها خودداری می کنند.

آیا رژیم 16:8 برای کم کردن وزن خوب است؟

رژیم 16:8

مطالعات نشان داده است که در واقع هیچ تفاوتی بین افرادی که به طور کلی مصرف کالری خود را پایین می آورند با کسانی که از رژیم هایی که مانند روزه گرفتن است استفاده می کنند وجود ندارد. بیشتر این مطالعات نشان داده است که یک روش بهتر و یک استراتژی مفیدتر برای وزن کم کردن و سالم ماندن این است که تمام موادی که لازم است به بدنتان برسد را استفاده کنید و کم کم میزان خورد و خوراک خود را کم کنید.

اما روزه گرفتن به این حالت برای وزن کم کردن نیز هیچ مشکلی ندارد. در واقع اگر شما در تایمی که اجازه خوردن دارید تمام مواد مورد نیاز بدن را به آن برسانید می توانید ساعت های باقی مانده را چیزی نخورید. ولی یکی از مشکلاتی که این روش دارد این است که هورمون های شما بعد از مدتی در زمانی  از روز که توانایی غذا خوردن و اجازه آن را دارید بی علت شما را گرسنه تر از قبل می کنند و به علت این که می دانید در سایر تایم روز قرار نیست چیزی بخورید در ساعتی که آزاد هستید بیشتر از حدی که به  آن نیاز دارد غذا می خورید و این ممکن است تمام ساعت هایی را که روزه هستید بی فایده کند.

رژیم 16:8 برای چه افرادی بهتر عمل میکند؟

رژیم 16:8

یک سری دیگر از متخصصان تغذیه باور دارند که این نوع رژیم برای افرادی که برایشان سخت است به یک رژیم غذایی خاص وفادار بمانند و توانایی شمردن تک تک کالری‌های مصرفی خود را ندارند بسیار مفید است. این رژیم برای افرادی که وزن بشدت بالایی دارند و می خواهند سالم تر غذا بخورند راهکار خوبی است و به آنها کمک می کند بدون اینکه لازم باشد هر چیزی را که میخواهند بخورند بررسی کنند وزن کم کنند.

در واقع با این روش شما می توانید به جنگ سایر مشکلاتی که با افزایش وزن به سراغتان می آیند نیز بروید. افرادی که فشار خون بالایی دارند می‌توانند با این روش فشار خون خود را نیز کنترل کند. یکی دیگر از تحقیقاتی که به تازگی در مجله پزشکی انگلستان چاپ شده است اعلام کرده که رژیم 16:8 می تواند همچنین به بدن کمک کند که در زمینه قند خون نیز به ثبات برسد. همچنین در طولانی مدت باعث می شود که فشار خون کاهش پیدا کرده و بیمارانی که از این بیماری رنج می برند نیز درمان شوند.

آیا اینکه 16 ساعت از روز را روزه بگیریم سالم است؟

رژیم های مانند رژیم  16:8  که مثل روزه گرفتن هستند به طور کلی باعث میشوند که فشارهای  اعمال شده روی سیستم های مختلف بدن به حد زیادی کاهش پیدا کند و می تواند باعث شود که سطح فعالیت بدن متعادل تر شود و این روند باعث میشود که ریسک بیماری های قلبی نیز کاهش پیدا کند.

این رژیم ها می توانند هم مفید باشند و هم مشکل ایجاد کنند. در واقع متخصصان تغذیه باور دارند که روزه گرفتن و رژیم هایی که برای پایه بیان بنا شده اند، می‌توانند به سیستم های بدن شما و ارگان های داخلی و سیستم گوارشی و هورمونها یک زنگ تفریح کوچک بدهند.  این زنگ تفریح باعث می شود که بدن ما بتواند بهتر انسولین تولید کند و تولید انسولین گردش خون را در بدن بهتر و سریعتر کرده و در طولانی مدت باعث می شود که بدن شما در معرض ریسک خیلی از بیماری ها نباشد.

مشکلاتی که ممکن است رژیم 16:8 برای بدن ایجاد کند

رژیم 16:8

تعدادی دیگر از مطالعات نشان داده اند که روزه گرفتن به این حالت باعث میشود کلسترول خون در طولانی مدت از حالت تعادل خارج شده و دردسرساز شود. رژیم های ساعتی و روزه مانند ممکن است باعث شوند که شما سرگیجه پیدا کنید، حالت تهوع داشته باشید، ضعف کنید و همچنین بدنتان پس از مدتی دچار کم آبی شود. حتی با این وجود که تعدادی از مصرف کنندگان از رژیم 16:8 در طول شانزده ساعتی که روزه هستند اجازه دارند آب بخورند اما باز هم کافی نیست. زیرا که غذایی که میخوریم نیز مقدار زیادی آب به بدن می‌رساند و باز هم ممکن است بدن بهرحال دچار کم آبی شود.

یکی دیگر از مشکلاتی که این مدل رژیم ها می تواند برای شما ایجاد کند این است که در طولانی مدت دچار اختلالات غذایی شوید ممکن است به این علت که در ساعت خاصی از روز اجازه غذا خوردن دارید، بعد از مدتی سیکل و متابولیسم بدن شما بر این اساس تغییر کند و دیگر نتوانید از این چرخه خارج شوید. در طولانی مدت بدن انسان بیشتر از قبل احساس گرسنگی خواهد و شما دچار پرخوری عصبی نیز ممکن است بشوید.

رژیم 16:8

این موارد باعث می شود که از لحاظ روحی نیز دچار مشکلاتی شده و رو به سوی افسردگی و یا استرس ببرید. این موارد بیشتر خانمها را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا که خانم ها بیشتر در معرض بیماری های روحی متصل به غذا و اختلالات غذایی هستند. زمانی که شما اجازه خوردن ندارید ممکن است حس گرسنگی کاذب داشته باشید و بعد که ساعت خوردن فرا می رسد ممکن است در این تایم خانم ها بیش از حد پرخوری کنند. اگر این رژیم برای طولانی مدت ادامه پیدا کند ممکن است تاثیرات جدی روی سیکل بدن  و متابولیسم اش بگذارد.

رژیم 16:8 ارزش امتحان کردن را دارد یا نه؟ 

رژیم 16:8

به طور کلی اینکه بخواهید تصمیم بگیرید همچنین رژیمی را انجام بدهید یا نه یک تصمیم شخصی است. در واقع این رژیم نکات مثبت زیادی نیز دارد که می تواند به شما کمک های زیادی بکند .برای اطمینان بیشتر بهتر است قبل از این که تصمیم جدی برای انجام این رژیم بگیرید، وضعیت بدنی خود و بیماری هایتان را بررسی کنید و با یک پزشک تغذیه در این رابطه مشورت کنید تا بدون تحقیق وارد این پروسه نشوید و در طولانی مدت دچار مشکلات جدی نگردید.

نکاتی که باید به آنها توجه زیادی بکنید

رژیم 16:8

  • توجه به این نکته که وقتی می خواهید غذا بخورید کجا هستید بسیار مهم است!

شاید این مسئله اصلاً جدی به نظر نرسد اما خیلی از وقت ها مکان هایی که در آنها قرار داریم سطح گرسنگی و یا هوس های ما برای غذا خوردن را کنترل می کنند. به عنوان مثال فرض کنید که تازه شام خورده اید و با دوستانتان به سالن سینما می روید ناخواسته حین قرار گرفتن در سالن سینما حس می کنید که نیاز است پاپ کرن بخرید و با اینکه تازه غذا خورده اید باز هم حس گرسنگی دارید.

در نتیجه اگر قصد دارید این رژیم را بگیرید سعی کنید ساعات غذا خوردنتان را به ساعتی که در خانه هستید و یا در مکان هایی که باعث نمیشوند بیشتر گرسنه شوید .محدود کنید در این حالت شما می توانید از تاثیرات منفی طولانی مدتی که ممکن است این رژیم روی بدنتان بگذارد جلوگیری کنید .

در هشت ساعتی که اجازه غذا خوردن دارید سعی کنید زیاد به این مسئله که فرصت دارد تمام میشود فکر نکرده و بیش از حد پرخوری نکنید. روند عادی زندگی خود را پیش بگیرید و سعی کنید مغزتان زیاد روی این مسئله که رژیم دارید متمرکز نباشد. در غیر این صورت ممکن است در آن هشت ساعت به پرخوری بیفتید و در آینده ترک کردن این عادت ها برایتان سخت شود.

رژیم

  • کافی بخوابید :

یکی از موارد دیگری که نیاز است حین دنبال کردن رژیم 16:8 به شدت به آن توجه کنید این است که خواب کافی داشته باشید. اگر شما از افرادی هستید که دیر وقت و شبها هوس خوراکی خوردن می کند بهتر است برنامه خواب‌تان را با برنامه رژیم و روزه ای که میگیرید هماهنگ کنید.

  • زود تر بخوابید و اگر می‌توانید بیشتر نیز بخوابید:

داشتن حداقل 7 ساعت خواب مفید در طول شبانه روز به شدت برای اینکه بتوانید وزن کم کنید، فشار خونتان را کنترل کنید و  بیماری‌های قلبی نگیرید مهم است. خواب کافی به متابولیسم بدن شما کمک می کند که فعالیت بهتری داشته باشد و همچنین مدت زمانی را که ممکن است حس گرسنگی به سراغتان بیاید را نیز کم میکند. پس مطمئن شوید قبل از اینکه این رژیم را شروع کردید برنامه خواب تان را کنترل کرده باشید تا دچار مشکل نشوید.

امیدواریم که با کمک این مقاله توانسته باشیم اطلاعات کافی در زمینه این رژیم محبوب به شما بدهیم.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو