مهمترین علل مرگ در کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه

50

1398/10/23

16:46


مهمترین علل مرگ در کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه

سلامت نیوز:شاخص مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه، مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان توسعه و رفاه هر کشور است و تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت کودکان به عنوان گروه آسیب‌پذیر جامعه در خدمات بهداشتی و درمانی هر کشور جایگاه ویژه دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فروغ مولا - سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حاشیه پنجمین کمیته مرگ کودکان ۵۹ تا ۱ ماهه در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر فوت ۳.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در سال ۲۰۱۸، گفت: از علل مهم مرگ در کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه عوارض زایمان زودرس، آسفیکسی، آنومالی‌های مادرزادی، ابتلاء به پنومونی، اسهال و مالاریا است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از موارد مرگ این کودکان قابل پیشگیری و درمان است.


وی افزود: آمار مرگ کودکان زیر پنج سال در سال ۲۰۱۸ در کشور ایران، ۴.۱۴ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده بوده و تلاش‌های زیادی برای کاهش این آمار در سطح مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کشور در حال اجرا است.
وی مهم‌ترین علت برگزاری کمیته مرگ کودکان ۵۹ تا ۱ ماهه را بررسی پرونده بیماران فوت شده در مراکز تابعه و اجرای مداخلات برای جلوگیری از بروز موارد مشابه در سطح بیمارستان، شهرستان و دانشگاه عنوان کرد.


همچنین دکتر محمدباقر رضایی مشاور اجرایی معاون درمان دانشگاه با تاکید بر ترکیب و شرح وظایف اعضا، به نقش منحصر به فرد کمیته مذکور در ارتقای فرایندهای ارائه خدمت به گروه آسیب پذیر اطفال اشاره کرد.


کمیته مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه در پنجمین نشست خود، با بحث و بررسی پیرامون وضعیت پرونده سه مورد مرگ اطفال، راهکارهای ارتقاء فرایندهای ارائه خدمات و پیشگیری از موارد مرگ مشابه کودکان در مراکز تابعه را بررسی کرد.


بر این اساس، مدیریت به موقع درمان بیماران با توجه به ازدحام و شلوغی بخش­‌ها به ویژه در بخش اورژانس، برگزاری دوره­‌های بازآموزی مسمومین برای پزشکان مراکز درمانی بیمارستان‌های تابعه دور از مرکز، برگزاری کلاس­ آشنایی با قوانین پزشکی قانونی ویژه پزشکان و سوپروایزرهای بالینی، تدوین دستورالعمل و ابلاغ پذیرش بیماران مراجعه کننده از مطب پزشک معالج جهت بستری در بخش­‌های مراکز، تجویز و مصرف منطقی دارو به ویژه مصرف گلوکوکورتیکوئیدها در عفونت­‌های ویرال، ضرورت حضور پرستار با تجربه (با سابقه کاری بالای ۵ سال) در واحد تریاژ بخش اورژانس مراکز و ایجاد شرایط ایمن جهت اعزام و انتقال بیمار به سایر مراکز از جمله موارد مورد بحث در این کمیته بود.


پنجمین کمیته مرگ کودکان ۵۹ تا ۱ ماهه در راستای اجرای نظام کشوری مراقبت مرگ کودکان با حضور مشاور اجرایی معاونت درمان و سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برخی از مدیران ستادی معاونت درمان و دیگر اعضای منتخب کمیته مرگ کودکان در معاونت درمان تشکیل شد.



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو