درمان خارش سر | سرم خیلی میخاره چیکار کنم ؟؟

ما در این نوشته راجع به درمان خارش پوست سر صحبت خواهیم کرد. خارش پوست سر موضوع عادی نمی باشد و عموما با تغییر دادن سبک زندگی و یکسری از عادات روزانه می توان از شر و این خارش خلاص شد. اگر خارش شما به مدت طولانی ادامه دار شوند ممکن است نشان‌دهنده وجود یک مشکل پزشکی در بدن باشد. خارش سر علت های دیگری هم دارد که شامل کم آبی بدن، شپش سر، آفتاب سوختگی در پوست سر، خشکی پوست و همین طور باقی ماندن یک سری از لوازم آرایشی مو روی پوست سر باشد.

سرم مدام میخاره ولی شپش ندارم ، علتش چیه ؟

درمان خارش سر

 

درمان خارش سر : درمان های خانگی 

در ادامه به روش خانگی ، طبیعی و گیاهی در مان خارش سر میپردازیم که میتوانید از آنها برای خلاص شدن از خارش مدام کف سر بدون استفاده از دارو و درمان های شیمیایی استفاده کنید .

 

درمان خانگی خارش سر (۱)

 

۱- حتماً سعی کنید از شامپوهای گیاهی استفاده کنید:

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که علت خارش پوست سر استفاده از یکسری شامپوهای بی کیفیت است. این شامپوها به دلیل مواد داخل آن و همچنین نرم کننده هایی که در آنها استفاده شده است کل سر را می پوشانند و سبب خارش می شوند‌. سعی کنید شامپو و همینطور نرم کننده خود را حتماً عوض کنید و اگر امکان دارد از شامپوهای استفاده کنید که از مواد طبیعی تشکیل شده اند این مواد طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن درخت چای، زینک پروکساید و روغن جوجویا هستند. به هیچ عنوان به شامپوهایی که ادعای طبیعی بودن دارند توجه نکنید به این دلیل که شامپو های طبیعی نسبت به شامپوهای معمولی بسیار گران قیمت هستند‌.

 

درمان خانگی خارش سر (۲)

 

۲-سعی کنید از محصولات مراقبتی مو که فاقد عطر هستند مصرف کنید:

در محصولات و لوازم آرایشی که مربوط به موضوع هستند بودن یک سری از مواد معطر پوست سر را تحریک پذیر می کند و ممکن است خارش به وجود آورد وقتی که محصول مراقبتی مویی را می‌خرید حتماً روی آن را مطالعه کنید که فاقد عطر باشد اگر موفق نشدید شامپوی بدون عطر تهیه کنید از شامپوهایی که دارای برچسب ضد حساسیت هستند استفاده کنید. همچنین شما می توانید از یک سری از محصولاتی که برای کودکان ارائه شده است تهیه کنید. مانند شامپو‌بچه و محصولات دیگری که برای پوست های حساس ارزان می شود.

 

درمان خانگی خارش سر (۳)

 

۳-موهای خود را حتماً شانه بزنید:

در روز ۲ الی ۳ بار موهای خود را با برس مخصوص شانه بزنید این کار سبب پخش چربی در نواحی مختلف پوست سر می شود. حتماً در موقع شانه زدن به پوست سر توجه ویژه کنید. اگر شما این کار را انجام دهید و از شانه تمیز استفاده کنید سبب به جریان یافتن خون و توزیع چربی به طور طبیعی در پوست سر خواهد شد که همین امر سبب کاهش خارش در پوست سر میشود و حتی ممکن است آن را هم به طور کامل درمان کند. چند نکته در این رابطه :

  • سعی کنید آرام و با حوصله شانه کنید.
  • اگر شما در انجام این کار خشن رفتار کنید، سبب خارش و تحریک پوست سر می‌شود .
  • حتی ممکن است شانه کردن خشن و محکم مو باعث زخمی شدن سرتان شود.

 

درمان خانگی خارش سر (۴)

 

۴-به هیچ عنوان از محصولات مراقبتی مو که دارای الکل هستند مصرف نکنید:

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای از بین رفتن شپش شوره سر با آن توجه کنید استفاده نکردن از مواد الکلی است که این به خودی خود سبب ایجاد خارش می شود. یک سری از محصولات مراقبتی مو مواد زیادی الکل دارند که مشکلات زیادی را می تواند برای پوست وجود آورد که از جمله آنها می‌توان به اگزما و درماتیت سبوره ای اشاره کرد الکل به علت اینکه یک خشک کننده مسیار قوی می باشند سبب خشکی بیش از حد پوست سر می شود و همینطور خارش را به وجود می آورد.

 

درمان خانگی خارش سر (۵)

 

۵-برای درمان خارش سر از سرکه سیب استفاده کنید:

سرکه سیب از تحریکات پوستی جلوگیری می‌کند و برای درمان خارش سر بسیار مفید است سرکه سیب به علت داشتن اسید استیک سبب از بین رفتن عفونت های قارچی می شود و به عنوان یک پاک کننده طبیعی به نابودی یک سری از باکتری‌های موجود می‌پردازد و همچنین سبب رفع سلول های مرده پوست خواهد شد و بافت‌های پوستی را هم ترمیم می‌کند.

  • برای انجام این کار شما باید پوست سر خود را بشویید .
  • صبر کنید تا پوست کف سرتان خشک شود.
  • سپس مقداری آب و سرکه سیب را باهم قاطی کنید .
  • آنرا درون یک ظرف قرار دهید و روی پوست سر بمالید.
  • بعد از گذشت ۲۰ دقیقه فرد را با آب بشویید .
  • شما باید این درمان را دوبار در هفته انجام دهید.

 

درمان خانگی خارش سر (۶)

 

۶-از جوش شیرین استفاده کنید:

جوش شیرین  وجود آمدن شوره سر پیشگیری می‌کند و به علت قلیایی بودن از تحریکات پوستی جلوگیری می‌کند و سبب درمان خارش پوست سر می‌شود.

  • برای انجام این کار دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را درون آب قرار دهید.
  • ترکیب بدست آمده را مستقیماً روی پوست سر بزنید.
  • بعد از گذشت ۱۵ دقیقه آن را با آب بشویید .
  • شما باید این درمان را هر روز انجام دهید.

 

درمان خانگی خارش سر (۷)

 

۷-از آب لیمو هم می توان کمک گرفت:

آب لیمو به علت داشتن خواص آنتی باکتریال هر گونه باکتری که سبب ایجاد خارش در سر شده است را نابود میکند به علت خاصیت اسیدی که دارد از خشکی و خارش سر جلوگیری می کند.

  • برای انجام این کار شما مقداری آب لیموی تازه را به پوست سر بزنید .
  • بعد از گذشت پنج دقیقه سر خود را با آب بشویید .
  • اگر می خواهید زودتر نتیجه بگیرید این کار را هر روز انجام دهید.

 

درمان خانگی خارش سر (۸)

 

۸-از روغن کنجد مصرف کنید:

روغن کنجد دارای مواد مغذی بسیار زیادی است و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند و سبب مرطوب شدن آن می شود اگر شما مبتلا به خارش سر هستید، حتما از این واقعاً مصرف کنید. استفاده از این روغن برای درمان شپش هم بسیار موثر است.

  • برای انجام این کار مقداری از روغن را گرم کنید .
  • سپس به پوست سر بزنید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید .
  • بعد از گذشت این مدت سر را با شامپو بشویید .
  • این کار را باید دو الی سه بار در هفته انجام دهید تا خارش از بین برود.

 

درمان خانگی خارش سر (۹)

 

۹- به پوست سر خود روغن نارگیل بمالید:

استفاده از روغن نارگیل سبب ایجاد یک لایه روی پوست سر خواهد شد و همین طور به مرطوب شل شدن پوست سر کمک شایانی می‌کند یکی از روشهای موثر برای درمان خارش استفاده از روغن نارگیل است. طریقه استفاده:

  • موهای خود را ابتدا در حمام تمیز کنید .
  • سپس روغن نارگیل روی سر خود بمالید .
  • بعد از گذشت نیم ساعت موهای خود را با یک شامپوی بدون عطر بشویید .
  • این کار را باید در هفته سه بار انجام دهید تا نتیجه خوبی بگیرید.
  • روش دیگر این است که روغن نارگیل را مقداری گرم کنید
  • آن را با شامپوی خود ترکیب کنید و به سر بزنید.

 

چیکار کنم خارش موهام کم بشه

 

درمان خارش سر : مراقبت کردن از پوست سر 

 

به درمان شپش سر بپردازید:

شکل یکی از انواع بیماری هایی است که ممکن است در هر زمان و هر مکانی به آن مبتلا شوید. البته به این نکته توجه کنید که درمان‌شپش کار سختی نیست و لزومی ندارد که نگران شوید. شما باید از فرد دیگری بخواهید تا سر شما را چک کند و همینطور به دنبال حشرات ریز و تخمهای آنها بگردد که این حشرات به ساقه مو می چسبند. یکی از علتهای خارش پوست افراد ممکن است به خاطر وجود این شپش ها در پوست سر و بزاق آن ها باشد‌.

روش هایی برای از بین بردن شپش سر:

  • فکر کنید از شامپوهای ضد شپش سر مصرف کنید همینطور به طور مرتب ملافه و رختخواب و لباس های خود را بشویید.
  • یک سری از وسایلی که نمی توان تمیز کرده و همان صورتی که هست استفاده کنید
  • حتماً از جاروبرقی استفاده کنید و تمام وسایلی که می‌توان روی آن جارو برقی کشید را تمیز کنید
  • وسایلی که مخصوص مو هستند مانند شانه کش مو با کلیپس برس را مرتب تمیز کنید برای این کار آنها را در الکل یا آب داغ خیس کنید‌.

از آلوئه ورا استفاده کنید:

در فصول گرم مخصوصاً تابستان در روزهایی که آفتاب باشد تندی تابید. حتماً پوست سر خواهند سوخت و برای درمان این آفتاب سوختگی پوست سر ممکن است خار شروع شود. برای کم کردن این خارش شما باید از شامپوها و محصولاتی مصرف کنید که دارای آلوئه ورا باشد. اگر می‌خواهید برای مدت چند ساعت زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید. حتماً روی پوست سر کرم ضد آفتاب بزنید و یا از کلاه استفاده کنید.

بعد از حمام کردن حتماً به خشک کردن موهای فر بپردازید:

اگر موهای شما بلند است حتما آن را خشک کنید زیرا خیس بودن کف سر به خودی خود خارش ایجاد می کند. اگر پوست سر شما عرق کرد حتماً آن را خشک کرده تا از خارج پیشگیری کنید.

اگر دچار پسوزیاریس هستید حتماً در پی درمان آن باشید:

پسوزیاریس یکی از انواع بیماری های پوستی است که سلول‌های پوست رشد غیرطبیعی به خود می گیرد و سبب قرمزی پوست خواهند شد این سلول های تولید شده اضافی سبب مشکلات پوستی و خارش پوست می‌شوند.

شما می توانید برای درمان پسوزیاریس از کرم های موضعی و یکسری از شامپوهایی که دارای اسید سالسیلیک هستند استفاده کنید. اگر دارای چنین علائمی هستید حتما به متخصص پوست مراجعه کرده تا او درمان لازم را انجام دهد.

 

سرم خیلی میخاره علتش چیه ؟

 

درمان خارش سر : تغییر سبک زندگی

 

حتما اجازه دهید که هوا به پوست سر بخورد:

همیشه به یاد داشته باشید که تمام نقاط بدن مانند پوست سرد احتیاج به تنفس دارد اگر برای مدت طولانی کلاه یا کلاه گیس روی سر شما قرار دارد حتماً بعد از مدتی آن را بردارید تا سر شما هوا بخورد زیرا همین عقل از خارش پوست جلوگیری خواهد کرد.

مصرف کلاه و کلاه گیس را به حداقل برسانید:

اگر در هنگام استفاده از کلاه گیس یا کلاه احساس خارش پوست به شما دست داد حتماً آن را از سر خود بردارید تا پوست سر هوا بخورد.

خوردن آب را جدی بگیرید:

کم آبی بدن تاثیر بدی روی سلامتی انسان مخصوصاً پوست سر می گذارد و همچنین خشکی پوست را به همراه دارد سعی کنید از آب بیشتری استفاده کنید و همین طور برای جلوگیری از خارش پوست سر از شامپوهای ضد خشک پوست مصرف کنید.

کارشناسان بر این باورند که آقایان باید روزی ۱۳ لیوان و خانمها روزی ۳ لیوان آب مصرف کنند.

اگر می خواهید از شر خارش پوست سر خلاص شوید استرس و اضطراب خود را کم کنید:

اضطراب و استرس رابطه مستقیمی باغ کتاب خارش دارد و تاثیرات بدی روی پوست میگذارد اگر عارضه خاصی در محل خارج وجود نداشت حتماً یکی از علتهای خارش استرس می باشد. اما روش های کم کردن استرس:

  • انجام یوگا و مدیتیشن را جدی بگیرید
  • یک ساعت قبل از خواب به صفحه موبایل، تلویزیون و کامپیوتر نگاه نکنید
  • اگر مشکلات فکری شما را اذیت میکند به دوستان خود اطلاع دهید
  • تفریح کردن با خانواده و دوستان را جدی بگیرید

نکات مهم در مورد خارش سر 

  • اگر سر شما خارش داشت آن را محکم نخارانید زیرا با این کار خارش را بدتر کرده اید
  • حتماً ناخن های خود را تمیز کنید زیرا ممکن است حواستان نباشد و سر را بخارانید و زخم شود.