آکاایران: تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

آکاایران: تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

سریال شهرزاد: همانطور که می دانید سریال پر مخاطب شهرزاد در هفته های گذشته به پایان رسید و طرفداران این سریال بی صبرانه منتظر ساخته شدن قسمتهای جدید این سریال هستند؛ گفتنی که جشن اختتامیه این سریال نیز چند وقت پیش برگزار شد و ما برای شما کاربران عزیز در مطالب پیشین عکسهای این جشن را به نمایش گذاشتیم.

در سریال شهرزاد افراد بسیاری ایفای نقش کردند که می توان از علی نصیریان که در نقش بزرگ آقا بازی کرد به عنوان پیشکسوت آنها یاد کرد. آقای نصیریان مانند همیشه در ایفای نقشش عالی درخشید و با بازی خود لطفی دیگر به این سریال بخشید. اگر شما دوست دارید بدانید خانه یزرگ آقا در کجا است و چگونه دکور آن را برای این سریال تغییر داده اند با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا

لوکیشین های اصلی سریال شهرزاد: خانه بزرگ آقا

خانه بزرگ آقا کجاست؟

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


وثوق الدوله را می شناسید؟ ایرادی ندارد اگر که او را که نخست وزیر ناصرالدین شاه بوده به جا نمی آورید. همین قدر کافیست که بدانید، گروه پیش تولید سریال شهرزاد، در تهران به این بزرگی، کلی گشته تا خانه ای با معماری دوره قاجار پیدا کند بلکه بتواند این خانه را برای شخصیت «بزرگ آقا» که از متمولان و صاحب نفوذان دوره پهلوی بوده بازسازی کند. قرعه به نام باغ وثوق الدوله افتاده.

حیاط خانه بزرگ آقا

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


«باغ» یکی از پایه ای ترین بخش های معماری ایرانی بوده اما در طول سال ها که متراژ خانه ها آب رفته، تنها خاطره ای از آن در خانه های ایرانی باقی مانده و نامش را «حیاط» یا به قول خراسانی ها «حوالی» گذاشته اند. حیاط خانه بزرگ آقا هم بازمانده یک باغ تاریخی ست. باغی بزرگ و دلگشا در منطقه ۱۴ یا همان خیابان پیروزی با مالکی خصوصی اما نامعلوم. می گویند این باغ ۲ هکتاری که به باغ «سلیمانیه» معروف بوده به همراه عمارت میان آن، اکنون در اختیار بنیاد مستضعفان است اما خیلی سال پیش این باغ ۲۵ هکتار وسعت داشت و هنوز اداره ها و سازمان های مختلف آن را تصاحب و تکه تکه نکرده بودند. جالب اینجاست که همین باغ هم پر است از درختان خشک شده و این تصویر برای بینندگان هفتگی سریال شهرزاد، کاملا غریبه است. باید حواس تان را جمع کنید که تیم صحنه این سریال، برای خوشگل نشان دادن این حیاط در تصاویر سریال، صدها متر چمن کاری و گل آرایی کرده اند اما در نیمه ای که هیچ وقت به تصویر در نیامد، آنچه می بینیم، حیاطی خشک و بی آب است.

اتاق های یک خانه عیانی اما بی روح

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


یادتان هست وقتی که شیرین از بچه دار شدن شهرزاد حسابی کلافه شده بود رفت اتاق پدرش تا به قول معروف نازی کرده و نوازشی پیدا کند؟ خاطرتان هست که بزرگ آقا وقتی که در قاب پرده ها ارغوانی رنگ و گچ بری های اتاق خوابش روی تخت خوابی چوبی اما سلطنتی غرق در رو تختی های گلابتون دوزی دراز کشیده بود به او چه گفت؟ «من تو رو اینجوری بار آوردم، ان قدر ضعیف؟! به من نگاه کن، به من!! چاقو تو تنم بود و خون ازم می رفت، سیلی زدم به صورتم که رقیبم نفهمه سست شدم. فک می کنی، من از کجا شروع کردم؟! هوم؟! از نداشته هام! از خونه زن بابا، نامادری، کنار پدری که صب به صب با کمربند تا سیاهو کبودم نمی کرد از خونه بیرون نمی رفت. سگ دو زدن تو بیغوله ها. برای یه لقمه نون. به من نگاه کن! اما الان اینجام، بزرگ آقام. به من نگاه کن! نداشته هاتو ببین.»
بیایید از همین دیالوگ استفاده کنیم و قسمت های ندیده اتاق های این خانه را با هم ببینیم. سقف اتاق ها کمتر در تصاویر تلویزیونی دیده می شوند اما بیشتر اتاق های این خانه، سقف های قوسی دارند که داخل شان از چوب استفاده شده. گچ بری ها اگر چه کم هستند و عموما تخریب شده اند اما تیم دکور سریال، آنها را به شکل قاب های مستطیل شکل ساده بازسازی کرده و با رنگ های سفید، آبی فیروزه ای و طلایی آراسته اند تا رنگ قرمز مبلمان و فرش ها چندان به چشم نیاید.

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


لوسترها تماما شیشه ای هستند؛ بازماندگان دوره پهلوی دوم که به هر دلیل در روایتی که قرار است به حوادث قبل و بعد کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ اشاره کند (یعنی درست دو سال بعد از استقرار محمدرضا پهلوی) افزوده شده اند.

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


با این همه اتاق ها با وجود پنجره های فراوانی که ساختمان رو به بیرون دارد تاریک هستند؛ شاید به خاطر عمدی که کارگردان در طراحی اتاق ها داشته اما نباید از یاد برد که پرده های سنگین با پارچه های کلفت و تیره رنگ از همان دوره در دکوراسیون خانه های ایرانی وجود داشته که یادآور معماری پاریسیِ وارداتی ست.

نقش رنگ

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


بسیاری از بخش های دکوراسیون و چیدمان داخلی اتاق های خانه بزرگ آقا، به رنگ ارغوانی یا سرخابی تزئین شده اند. این رنگ در مبلمان با طلایی ترکیب شده، در فرش ها با فیروزه ای و در دیوارها با سفید، فیروزه ای و طلایی. دلیل این چیدمان و انتخاب رنگ از سوی تیم دکور سریال چیست؟ پاسخ ساده ای که می توان داد این است که رنگ هایی از این دست، مخاطب را وادار به احترام و سرسپردگی می کنند. شاید به همین خاطر است که طراحان اتاق افراد پر نفوذ در عالم سیاست و هنر سعی می کنند از این یادگار دکوراسیون روکوکو بیشتر استفاده کنند. رنگ سرخآبی یا ارغوانی به هیچ عنوان شبیه به رنگ قرمز به معنی عشق و علاقه و دوستی نیست، بلکه به مخاطب امر می کند که یک قدم دور بایستد و به وسایلی که با این رنگ تزئین شده اند نزدیک نشود. چنین تصوری درباره شخصیت بزرگ آقا هم دور از انتظار نیست؛ او همان مردی ست که در وسط چنین رنگ هایی ایستاده و به شهرزاد امر می کند که به جای بازی کردن در نقش مردها، زن باشد و برود سر خانه و زندگی اش.

هوم آفیس عصر پهلوی

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکاتصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  -آکا


«Home office» این روزها یکی از اصطلاحات پرکاربرد زندگی ماشینی ما شده است؛ این اصطلاح برای خانه هایی به کار می رود که به طور همزمان محل کار و زندگی صاحب منزل نیز هستند. بسیاری از هنرمندان ما در حال حاضر در خانه های شان کار می کنند و از این زاویه، هر کدام آنها در خانه خود، اتاقی را به محل کار خود تغییر کاربری داده اند. اگر به خاطر داشته باشید، وضع «بزرگ آقا» هم در سریال شهرزاد چیزی در همین مایه ها بود؛ اتاق او، هم محل آمپول زدن ها و استراحت های مداوم او بود و هم محل تلفن ها و اداره کسب و کارش. اما چطور می شود دکور خانه ای را با چنین مشخصاتی طراحی کرد تا یادآور عناصری چون «اقتدار»، «نظم» و «سخت گیری» و از آن طرف «تنهایی»، «انزوا» و «افکار خطرناک سیاسی» باشد. دوباره تصاویر سریال شهرزاد از این خانه را به یاد بیاورید؛ جایی که بزرگ آقا تلفن را برمی داشت و دستور آزاد کردن فرهاد را صادر می کرد یا به رتق و فتق قائله ای می پرداخت. درون آن اتاق کار، پر است از مجسمه های برنزی سنگین، گلدان های تزئین شده و گران قیمت و مبل های چوبی و پارچه ای سلطنتی. این واقعیت است که مخاطب ایرانی هنوز، چنین اکسسوارهایی را نشانی از جلال و جبروت یک بنگاه اقتصادی می داند و اگر باورتان نیست کافی ست سری به تیمچه های بازار بزرگ تهران بزنید تا ببینید که کاسب ها و بنک داران سرشناس، چطور می توانند با همین تزئینات پر زرق و برق، مشتری شان را به این باور برسانند که «یاور پولش از پارو بالا می ره». از طرف دیگر این تزئینات گاهی اضافه به نظر می رسیدند، چون «بزرگ آقا» هیچ گونه تماس فیزیکی با آنها نداشت و حتی در سخت ترین لحظاتی که در این اتاق گذرانده بود، نگاهی به آنها نمی کرد. چنین شرایطی، مخاطب را مجاب می کند تا باور کند، با وجود آن همه جلال و بزرگی، «بزرگ آقا»، واقعا تنهاست.

پورتال تاروت رنگی _ تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد _ portal.taroot-card.com

لوکشین های اصلی سریال شهرزاد, تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد

منبع :

تصاویری از لوکشین های اصلی سریال شهرزاد  | خانه داری