تهوع صبحگاهی در بارداری، چطور کنار بیاییم؟

منبع: نی نی بان

141

1398/3/26

23:54


گرچه گفتن این موضوع نمی تواند در بهبود حالت تهوع تو تأثیری داشته باشد، اما این حال ناخوش نشانه خوبی است و به معنای آن است که هورمون های دوران بارداری تو به خوبی عمل می کنند. دلیل اصلی که باعث ایجاد حال ناخوش صبحگاهی دوران بارداری می شود نامشخص است، اما به نظر می رسد که با هورمون های دوران بارداری یعنی “هیومن کوریونیک گونادوتروپین (hCG)” و استروژن ارتباطی داشته باشد.
وجود مقدار مشخصی از هورمون hCG این اطمینان را به وجود می آورد که بارداری تو ادامه دارد. مقدار hCG در حدود هفته ۱۶ – ۲۰ بارداری کاهش پیدا می کند و در این زمان وقفه ای در ناخوشی و مریضی تو به وجود می آید.
شاید این افزایش حس بویایی و تهوع در دوران بارداری برای مراقبت از تو ایجاد شده باشد، چرا که این موضوع باعث می شود به سراغ چیزهای مضری که باعث مسمومیت تو می شوند نروی. عامل دیگری که می تواند در حال ناخوش صبحگاهی تأثیر گذار باشد، هورمون پروژسترونی است که در ماهیچه ها و سیستم گوارشی تو تکثیر می شود، به همین دلیل عمل هضم غذا کمی طولانی تر شده و باعث حالت تهوع تو می شود.
علت این مشکل هرچه که باشد، حال ناخوش صبحگاهی می تواند برنامه تمام روز تو را به هم بریزد و باعث تعجب تو شود. مشخص نیست که چرا بعضی از زنان به این ناخوشی دچار می شوند و برخی دیگر نه، اما عوامل متعددی وجود دارد که اگر تو این شرایط را داشته باشی، خیلی بیشتر ممکن است این مشکل برای تو پیش بیاید.
عواملی که ممکن است بر شدت و وقوع حال ناخوش صبحگاهی تأثیر بگذارند:
تو برای بار اول باردار شده باشی
منتظر فرزند دختر باشی
فرزندان دو یا سه قلو داشته باشی که این موضوع می تواند میزان هورمون های بارداری ات را بالاتر ببرد
مادر یا خواهر تو در دوران بارداری دچار HG شده باشند
در بارداری قبلی ات دچار HG شده باشی
هنگام استفاده از مواد ضد بارداری هورمونی مبتنی بر استروژن، سابقه حالت تهوع را داشته باشی
سابقه بیماری در سفر یا میگرن داشته باشی
پیش از بارداری اضافه وزن داشته باشی
جوان باشی
اگر تو گرسنه یا خسته هستی حالت تهوع تو می تواند شدیدتر شود. همچنین استرس می تواند حال ناخوش صبحگاهی تو را بدتر کند. البته که این ناخوشی خودش به تنهایی عامل ایجاد استرس هم هست.

چه مدت زمانی این حال ناخوش صبحگاهی طول می کشد؟
حال ناخوش صبحگاهی معمولاً از اوایل دوران بارداری آغاز می شود و اوج آن مربوط به هفته نهم است. در اواخر سه ماهه اول بارداری این ناخوشی شدت می گیرد و برای بسیاری از بانوان در هفته ۱۶ – ۲۰ بارداری از بین می رود. با این حال از بین هر ۱۰ بانوی باردار، برای ۱ نفر پیش می آید که بعد از این زمان هم حالت تهوع و ناخوشی اش ادامه پیدا کند.
اگر تو هنگام این ناخوشی ها، درد، تب یا سر درد هم داری یا این حال برای اولین بار بعد از هفته دهم بارداری برای تو پیش آمده است، حتماً به پزشک مراجعه کن. این علائم ممکن است نشان دهنده مشکلات دیگری به جز حال ناخوش صبحگاهی باشند.

برای کاهش حالت تهوع و استفراغ چه کاری می توانم انجام دهم؟
سعی کن حجم وعده های غذایی ات را کم و تعداد آنها را افزایش دهی. از غذاهای حاوی نشاسته مثل سیب زمینی، پاستا، برنج و بیسکوئیت های خشک استفاده کن، چون گاهی هضم آنها برای معده راحت تر است. از غذاهای بو دار یا ادویه های تند که می توانند حالت تهوع تو را تشدید کنند دوری کن.
راهکارهای طبیعی که می توانی برای بهبود این ناخوشی ها به کار بگیری:
خوراکی ها و نوشیدنی هایی را مصرف کن که حاوی زنجبیل هستند
از ماساژ و طب سوزنی استفاده کن
این راهکارها طبیعی و امن هستند و ممکن است در میزان ناخوشی تو تأثیرات مثبتی داشته باشند. استراحت کردن هم می تواند مؤثر باشد. اگر هیچ راهکاری برای رفع یا کاهش این ناخوشی مناسب نبود، هرچه زودتر با پزشکت مشورت کن تا راه های دارویی را برای تو به کار بگیرد.
آرامش تو در رفع این مشکل تأثیر بسیاری دارد:
با یارت، خانواده و دوستانت صحبت کن و در مورد احساسی که داری برای آنها توضیح بده، بگو که به چه چیزهایی نیاز داری و از آنها توقع چه کاری را داری، چون ممکن است آنها اصلاً ندانند که چطور باید به تو کمک کنند.
تو بیماری، بنابراین لازم نیست خودت را درگیر مسائلی مثل خرید کردن، آشپزی یا کار منزل کنی. با مدیرت صحبت کن و در مورد شرایط ویژه ای که داری به او توضیح بده.
اگر از حال ناخوشی در دوران بارداری فرزند اولت تجربه ای داری، آن را برای بارداری دومت هم به کار بگیر؛ شاید برای رفع این مشکل مؤثر باشد. کتاب ها و مجلات تخصصی که در مورد بارداری چاپ شده اند، می توانند وقت تو را پر کنند و اطلاعات مورد نیازت درباره تمام شرایط بارداری را در اختیار تو بگذارند. پس مطالعه آن ها را در برنامه ات قرار بده تا اطلاعاتت را بالاتر ببری و راهکارهایی برای رفع مشکلاتت پیدا کنی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو