علائم و درمان عفونت سینه را بدانید

منبع: آسان طب

292

1398/10/24

15:25


عفونت سینه یکی از بیماری هایی است که اکثرا در طول عمر خود به آن دچار می شوند. علت این عفونت میتواند سرما، ویروس یا هر چیز دیگری باشد. برای درمان عفونت های سینه مصرف مایعات فراوان و گرم و همچنین استراحت اولین راهکار است. در این بخش از مجله پزشکی آسان طب درباره عفونت سینه اطلاعاتی را تقدیم تان می کنیم.

عفونت سینه

عفونت سینه

عفونت های سینه مخصوصا در پاییز و زمستان بسیار متداول هستند. عفونتهای سینه ممکن است جدی باشند و به درمان فوری نیاز داشته باشند.

با این وجود، در اغلب عفونتهای سینه اگر فرد سالم باشد به آنتی بیوتیک نیازی ندارند و سریع خوب میشوند. اگر خیلی احساس ناخوشی کردید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا ببینید به چه درمانی نیاز دارید.

انواع عفونت سینه 

اساسا دو نوع عفونت سینه وجود دارد :

  • برونشیت حاد، عفونت راههای بزرگ هوا در ریه ها (نایژه) است. به گزارش آسان طب؛ برونشیت حاد رایج بوده و اغلب به خاطر عفونت ویروسی ایجاد میشود. عفونت به یک میکروب (باکتری) یک عامل نامتداول تر دیگر است.
  • سینه پهلو عفونت شدید ریه ها است. درمان عفونت سینه با داروهایی که آنتی بیوتیکها نامیده میشوند معمولا لازم میشود.

عفونت های سینه تا چه حد رایج هستند؟

عفونتهای سینه بسیار رایج هستند مخصوصا در طول پاییز و زمستان. اغلب بعد از سرما خوردگی یا آنفولانزا به وجود می آیند. هر کسی ممکن است به عفونتهای سینه مبتلا شود اما در افراد زیر رایج تر است:

  • کودکان و افراد پیر
  • افراد سیگاری
  • افرادی که بلند مدت مشکلات سینه مثل آسم داشته اند.

علائم عفونت سینه چیست؟

مهمترین علامت سرفه از سینه، مشکلات تنفسی و درد سینه است. ممکن است سردرد و تب نیز داشته باشید. علائم برونشیت حاد (عفونت راههای بزرگ هوا در ریه ها (نایژه ها)) و سینه پهلو (یک عفونت شدید در ریه) ممکن است مشابه هم باشد، اما علائم سینه پهلو اغلب شدیدتر است.

یک پیشنهاد:

درمان خانگی پنومونی یا درمان عفونت ریه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمائید؟

عفونت سینه

برونشیت (عفونت مسیرهای بزرگ هوا در ریه ها (نایژه ها)) اغلب خود به خود بهتر میشود و بنابراین نیازی به مراجعه به پزشک نیست. اگر علائم زیر را داشتید یعنی باید به پزشک مراجعه نمائید:

– اگر تب، خس خس سینه و سردردها بدتر شد. – اگر تند تند نفس می کشیدید، تنگی نفس یا درد سینه داشتید. – اگر خون سرفه می کردید یا اگر خلط تیره رنگ شده بود. – اگر گیج یا خواب آلود بودید. – اگر سرفه بییش از 3 تا 4 هفته طول کشید. – اگر برونشیت در شما چندین بار عود کرده باشد. – اگر هر گونه علائم دیگری به وجود آمد که سبب نگرانی شما شده است.

آیا نیازی به آزمایشهای دیگر هست؟

اگر برونشیت دارید و علائمتان خفیف است (عفونت مسیرهای بزرگ هوا در ریه ها (نایژه ها)) دارید اغلب نیاز به هیچ آزمایشی نیست. اگر علائم شدیدتر بوده و نیاز دارید که به بیمارستان بروید در این صورت ممکن است نیاز باشد که آزمایشهای زیر را انجام دهید:

– ممکن است برای تایید تشخیص و تعیین میزان عفونت یک عکس با اشعه ایکس گرفته شود.

– آزمایشهای خون و خلط ممکن است برای یافتن نوع میکروبی که سبب عفونت شده است گرفته شود. با این کار بهتر می توان  تصمیم گیری کرد که کدام آنتی بیوتیک برای استفاده بهتر است. گاهی باکتری ای که عامل سینه پهلو (عفونت شدید ریه) میشود ممکن است نسبت به اولین آْنتی بیوتیک مقاوم باشد. گاهی ممکن است نیاز به تغییر آنتی بیوتیک باشد.

بیشتر بخوانید:

کوآموکسی کلاو و سرماخوردگی

درمان عفونت سینه چیست؟

اگرچه اغلب عفونت های سینه خفیف بوده و خود به خود بهتر میشوند، برخی موارد بسیار جدی شده و حتی تهدید کننده حیات است. در مورد برونشیت (عفونت مسیرهای بزرگ هوا در ریه ها (نایژه ها) اغلب در عرض 7 تا 10 روز بدون هیچ دارویی خوب میشوند. اگر گمان کردید که سینه پهلو (عفونت شدید ریه) دارید به یک پزشک مراجعه نمائید.

شما میتوانید برای درمان گیاهی برونشیت به این لینک (فواید ریحان) مراجعه و اطلاعات مناسبی را جهت درمان برونشیت بدست آورید.

اگر عفونت سینه دارید

– بسیار استراحت کنید.

– برای پیشگیری از خشک شدن بدن (از دست دادن آب) مایعات بسیار بنوشید تا مخاط در ریه ها رقیق مانده و راحتر تر با سرفه دفع شوند.

– شبها از به پشت خوابیدن اجتناب کنید تا سینه شما از مخاط خالی مانده و تنفس برایتان راحت تر باشد.

– برای کاهش تب و هر گونه درد و سردرد از پاراستامول، ایبوپروفن یا آسپرین استفاده نمائید. (کودکان زیر 16 سال نباید آسپرین استفاده کنند).

– اگر سیگار می کشید، برای سلامت خود باید سعی کنید سیگار را ترک کنید. برونشیت، عفونتهای سینه و بیماریهای جدی ریه در سیگاریها رایج تر است.

– اگر گلو با سرفه زخم شده باشد، با نوشیدن شربت گرم عسل با لیمو می توانید کمی بهتر شوید.

درمان این نوع عفونت راههای مختلفی دارد. شما برای اینکار هم میتوانید از گیاهان دارویی استفاده کنید و هم میتوانید داروهای شیمیایی بخورید.

سعی کنید اصلا سرخ کردنی نخوردی چون حالتان بدتر می شود.

مصرف نوشیدنی های داغ را فراموش نکنید.

3.2/5 ( 10 نظر )
برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو