به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نمایندگی قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما (scib.ir)، حسام‌الدین آشنا در نامه‌ای خطاب به رییس این شورا حجت الاسلام محسنی اژه ای نوشت: در شرایطی که جامعه ایران در شوک خطای انسانیِ رخ‌داده در انهدام هواپیمای مسافربری به سر می‌برد و تصور پنهان‌کاری و دروغگویی در افکار عمومی شکل گرفته است، شبکه افق و برنامه جهان‌آرا بدون درنظر گرفتن اقتضائات این شرایط خاص و پیچیده به دعوت از مهمانان و کارشناسانی می‌پردازند که با نکات نسنجیده و توهین‌آمیز، بر بغرنج‌تر شدن شرایط می افزایند و شکاف‌های ایجاد شده را تعمیق می‌کنند. در بخش‌های مختلف برنامه جهان‌آرا در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸، این سخنان نسنجید و توهین‌آمیز قابل مشاهده است.

مشاور رییس جمهور در ادامه با اشاره به عملکرد صداوسیما در ایام تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در نامه خود افزود: «این برنامه در ایام تشییع سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی نیز در قامت نمایندگی یک جریان خاص سیاسی از طریق برقراری پیوند میان موضوع «مذاکرات» و «شهادت سردار سلیمانی» به دنبال انتقام_درونی از جناح‌های سیاسی بود.

آشنا در بخش پایانی نامه نسبت به رویکرد جناحی و سیاست زده صداوسیما متذکر شد: اینجانب در مکاتبات متعدد نسبت به سیاسی و جناحی شدن رسانه‌ای که می‌بایست ملی باشد و عملکرد غیرحرفه‌ای، سیاست‌زده و همراه با تحلیل‌های مغرضانه برخی مجریان صداوسیما، تذکر داده‌ام و فراتر از موضوع دولت و نمایندگی اینجانب در قوه مجریه، نگران از دست رفتن «سرمایه_شهرتی» سازمان صداوسیما و به تبع آن از دست رفتن اعتبار_رسانه، اعتماد_مخاطبان، تعداد و کیفیت مخاطبان و مرجعیت سازمان صداوسیما هستم.

اخیرا نیز ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن یکی از چهره‌های آشنای تلویزیونی، در برنامه‌ای در رسانه ملی، به مناسبت تکریم شهید حاج قاسم سلیمانی، از گفتمانی نامشخص، به عنوان باور همه مردم ایران سخن می‌گوید و تأکید دارد هرکس این گفتمان را ندارد، از این کشور برود.  

در این ویدئو، زینب ابوطالبی از مجری‌های شبکه افق، در برنامه‌ای که در روز تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی پخش می‌شود، می‌گوید: «من تأکید دارم که ما جنگ‌طلب نیستیم اما گفتمانی که به آن باور داریم اقتضائاتی دارد و گاهی می طلبد که ما حماسی و جهادی زندگی کنیم؛ گاهی که البته شاید بیش از گاهی. و من به شدت اعتقاد دارم که باید یک خرده دوز این جدیت را در زندگی‌مان و فاصله گرفتن از بعضی مادیت‌هایی که تابحال خیلی درگیرش شده‌ایم به دلایل مختلف، در این چهل سال متأسفانه برخی ترویجش کردند و خواستند که یک زندگی نه سیخ بسوزد و نه کباب را برای ما درست کنند که یک حد میانه معتدل به نظر عاقلانه برای ما تفسیر و تبیینش کردند. اما به برکت خونی که ریخته شد ما یک تکان جدی خوردیم که یا باید آن حرف‌ها را ببوسیم و کنار بگذاریم، ببخشید شاید توی دوربین من نباید این حرف را بزنم ولی اگر کسی اعتقاد ندارد، جمع کند از ایران برود. برود همان جاهایی که همان رفاه و همان مدل زندگی را دارد و اگر اعتقاد داریم به نظرم باید جدی به میدان بیاییم. 

به نظرم امروز نشان دادیم که همه ما ایرانیان به یک مدل زندگی سلحشورانه احتیاج داریم و آن مدل را نیاز داریم....»

واکنش‌های منفی بسیاری پس از پخش این برنامه و انتشار آن در فضای مجازی در حال انتشار است.