تناقض انسان با تاریخ و جغرافیا / روایت ماندانا کسرایی و پریسا شیرزادی از نمایشگاه "کِی و کجا" در گالری آس

92

1398/10/25

11:01


نمایشگاه "کِی و کجا" دربرگیرنده دو مجموعه متفاوت در زمینه نقاشی و چاپ است که اشتراکات قابل توجهی در آنها وجود دارد.

تناقض انسان با تاریخ و جغرافیا / روایت ماندانا کسرایی و پریسا شیرزادی از نمایشگاه "کِی و کجا" در گالری آس

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ماندانا کسرایی و پریسا شیرزادی با عنوان "کِی و کجا" در گالری آس برپاست. در نمایشگاه "کِی و کجا" ماندانا کسرایی 8 تابلو با تکنیک رنگ‌روغن روی بوم و پریسا شیرزادی ۱۳ اثر چاپ لینو و نقاشی با اکریلیک را به نمایش گذاشته‌اند. کسرایی درباره ایده اولیه شکل‌گیری این مجموعه گفت: توجه من به آدم‌هایی بود که احساس می‌کردم در جایگاه واقعی خود قرار ندارند و انگار بنا بر تحصیلات و استعداد خود مشغول به کار نشده‌اند. همین تناقض، ایده الهام‌بخش این مجموعه بود.

کسرایی ادامه داد: در این آثار فیگورهایی ناواضح و مبهم دیده می‌شود که با ژست‌های عکاسانه در مکان‌هایی نامتجانس قرار گرفته‌اند. فیگورها در محل‌هایی حضور دارند که چندان ربطی به آنها ندارد و در هیچ‌کدام از تابلوها، فضا و افراد تناسبی با یکدیگر ندارند.

او درباره تکنیک آثار خود گفت: تردید درباره زمان و مکان نیز مسئله دیگری است که ذهن مرا درگیر می‌کند و همیشه این سؤال برایم مطرح می‌شد که آیا زمان و مکان همان چیزی هستند که ما درک می‌کنیم یا خیر؟ بنابراین در این آثار سعی کردم بر بُعد زمان تاکید کنم و رنگ روغن را با کشش کاردک به اطراف پخش کردم و حرکتی در رنگ‌ها به وجود آوردم که گذر زمان را نشان می‌دهد. به این ترتیب قصد داشتم بین عمل عکاسانه و عمل نقاشانه ارتباطی برقرار کنم. این گذر زمان در عکس وجود ندارد و با فیگورهایی فریز شده مواجه هستیم، اما با این تکنیک حرکت و عنصر زمان به کارها اضافه شده است.

پریسا شیرزادی نیز درباره مجموعه آثار خود با بیان اینکه این تابلوها بر اساس عکس‌های خانوادگی قدیمی شکل گرفته است، گفت: با دیدن این عکس‌ها ذهنم مشغول این موضوع می‌شد که بیشتر این اشخاص از دنیا رفته یا بسیار پیر شده‌اند. این گذر زمان گاه در ذهنم قابل درک نبود و حالت بی‌ثباتی را به من القا می‌کرد. بنابراین تصمیم گرفتم این دغدغه ذهنی را به تصویر بکشم.

او درباره دلیل انتخاب تکنیک چاپ برای این کارها گفت: احساس کردم مدیوم چاپ تنها ابزاری است که می‌تواند این عدم قطعیت را نشان دهد. به نظر من چاپ چیزی بین عکاسی و نقاشی‌ است، یعنی نه احساسات افراطی و نه واقعیت مطلق در آن نیست. می‌خواستم از مدیومی استفاده کنم که نه مثل نقاشی احساس هنرمند در آن دخالت زیادی داشته باشد و نه مانند عکس حالت بی‌روح و خشک داشته باشد.

شیرزادی ادامه داد: ابتدا تصاویر را سیاه و سفید چاپ کردم، اما بعد احساس کردم با توجه به قدیمی بودن عکس‌ها، این تصاویر حالت خبری پیدا کرده و شبیه عکس‌های روزنامه‌ای شده‌اند. بنابراین کم‌کم رنگ‌ها را به تصاویر اضافه کردم تا از خشکی دربیایند و درعین‌حال تاکیدی بر بعضی قسمت‌های کار باشند. این افراد در خلاء قرار دارند زیرا از بستری که قبلاً در آن بودند جدا شده‌اند و در فضایی نامشخص قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه "کی و کجا" تا 25 دی در گالری آس به نشانی شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک 1831 میزبان علاقمندان به هنر است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو