۹ تکنیک استفاده از زبان بدن در مذاکره

منبع: فرزند

165

1398/10/25

13:32


۹ تکنیک استفاده از زبان بدن در مذاکره

این مهارت توانایی بروز کلمات از طریق اقدامات فیزیکی است، بر طبق تحقیقات به عمل آمده توسط روانشناسان مشخص شده استفاده از زبان بدن تاثیرگذاری بیشتری نسبت به ارتباطات کلامی دارد.

بیش از ۵۵٪ پیام ها از طریق نشانه های غیر کلامی مانند حرکات انتقال می یابند و مطالعات نشان می دهد زبان بدن دقیق تر از نگارش است.

همچنین با دست یافتن به این دانش می توان نیت های واقعی فرد با توجه لحن صدای او و دیگر عوامل را تشخیص داد. مطالعات نشان داده اند که افراد به احتمال ۸۰ درصد اطلاعاتی را که از طریق بصری به آنها داده شده است، به یاد می آورند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با بهترین تکنیک های استفاده از زبان بدن در مذاکره آشنا نماییم:

حضور یافتن به موقع

تاخیر در جلسات و مذاکره از دو جهت ناخوشایند است اولاً که فرد مقابل این عمل را نوعی بی ادبی و توهین تلقی کرده و بی شک در نتیجه مذاکره تاثیرگذار است، دومًا اینکه این امر موجب می گردد خود شما دچار استرس و اضطراب گردید و در نتیجه آن آرامش، تمرکز و اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.

ظاهر فیزیکی

ظاهر فیزیکی شما اولین موضوعی است که مورد توجه قرار می گیرد و یکی از تکنیک های زبان بدن در مذاکره به شمار می رود، ظاهر فیزیکی شما به دیگران کمک می کند تا برداشت صحیحی از شما داشته باشند به همین منظور لازم است همواره لباس هایی تمیز و اتو کشیده بر تن داشته و موهای خود را مرتب نمایید.

دست دادن

مذاکره بدون دست دادن به هیچ وجه کامل به نظر نمی رسد، دست دادن طی مذاکره موجب می شود افراد احساس رضایت داشته باشند و این امری به نوعی نمایانگر صداقت فرد است. همچنین دست دادن تعامل میان افراد را افزایش داده و منجر به نتیجه گیری موفق مذاکره می گردد.

راستگو باشید

یکی از تکنیک های زبان بدن در مذاکره راستگویی و حفظ صداقت است، تهیه ی یک متن مثبت همراه با صداقت تاثیر بسزایی در نتیجه ی مذاکره خواهد داشت و موجب می گردد تا اعتماد فرد مقابل را جلب نمایید.

بیش از ۵۵٪ پیام ها از طریق نشانه های غیر کلامی مانند حرکات انتقال می یابند و مطالعات نشان می دهد زبان بدن دقیق تر از نگارش است. همچنین با دست یافتن به این دانش می توان نیت های واقعی فرد با توجه لحن صدای او و دیگر عوامل را تشخیص داد.

برقراری ارتباط چشمی دوستانه

تماس چشمی یکی از قوی ترین راه های ارتباطی میان دو نفر است زیرا که این امر نشانه صداقت و ارتباط دوستانه میان آنها میباشد که منجر به جلب اعتماد طرف مقابل می گردد. از طرفی اجتناب از تماس چشمی در طی مذاکره موجب می شود به فرد این احساس را بدهید که شما متقلب و گریزان هستید.

همچنین برقراری ارتباط از طریق تماس چشمی که زبان بدن در مذاکره می باشد، چنان قدرتمند است که استفاده بیش از حد از آن می تواند تهدید یا پرخاش تصور شود، شما باید تماس چشمی طبیعی و پایداری داشته باشید.

حالت صورت خود را کنترل کنید

حالت صورت تاثیر گذاری بسزایی بر زبان بدن در مذاکره یا حتی رابطه های شما دارد، در طی مذاکره صورت شما با ریزبینی مورد بررسی قرار می گیرد بنابراین سعی کنید نکات مثبت کلامی و بصری خود را افزایش دهید و به چین و چروک ها صورت خود و میزان لبخند توجه نمایید. همچنین بهتر است چانه خودت را بالا ببرید و دیدگاه مثبت داشته باشید.

پروکسی میکس یا حفظ فاصله

پروکسی میکس به فاصله میان دو فرد هنگام گفتگو یا برقراری ارتباط گفته می شود و این یکی از تکنیک های زبان بدن در مذاکره می باشد زیرا که احترام به فضای شخصی طرف مقابل مهم است در واقع می توان گفت یکی از زیر شاخه های ارتباطات غیر کلامی و تعاملات اجتماعی است.

این فاصله باید در گفتگو های غیر رسمی بین ۴۵ تا ۱۲۰ سانتی متر و در گفتگو های رسمی ۳ تا ۳٫۵ متر باشد.

اعضای بدن را ساکن و آزاد نگه دارید

حفظ آرامش بدن یکی از تکنیک های موثر زبان بدن در مذاکره می باشد زیرا اگر استرس داشته و مدام با انگشتان خود بازی کنید یا پای خود را تکان دهید بیانگر اضطراب شما بوده که بی شک بر نتیجه مذاکره تاثیر گذار است.

همچنین نشستن بر روی صندلی به حالت استراحت اصلا مورد جالبی نیست بلکه باید عمودی ولی آرام بنشینید، مایل بودن به سمت عقب نشانگر این است موضوع مورد بحث جذابیتی برای شما ندارد.

کنترل زبان، یکی از تکنیک‌های زبان بدن در مذاکره

از مهمترین موارد زبان بدن در مذاکره توجه به تن صدا، تغییرات آهنگ، بیان، صوت و مکث ها در حین مذاکره می باشد به طور مثال زمانی که فرد در حین صحبت مکث می کند به دنبال بازخورد می باشد ولی در صورتی که تمایلی برای شنیدن بازخورد نداشته باشد با سرعت بیشتری صحبت های خود را ادامه خواهد داد.

همچنین افراد ۱۰ درصد از اطلاعاتی که از طریق زبان به آنها داده شده، به یاد می آورند و فقط ۲۰ درصد از اطلاعاتی را که به صورت بصری ارائه می شوند، به خاطر دارند. با این حال، ۸۰ درصد از اطلاعاتی که به صورت شخصی و به صورت بصری ارائه می شود، حفظ می شوند، و به این معنی است که زبان بدن به همان اندازه اهمیت دارد که صدای بلند دارد.

منبع: بیچشک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو