مزایای داستان های کودکانه صوتی

مزایای داستان های کودکانه صوتی


منبع: فرزند

189

1398/10/25

13:32


مزایای داستان های کودکانه صوتی

کودکان نعمت های زندگی ما می باشند؛ به همین دلیل بایستی آموزش و پرورش آن ها را در اولویت زندگی خود قرار بدهیم و با گفتن قصه، استعدادهای آنها را شکوفا سازیم؛ اما در دنیای پر ازدحام امروز امکان گفتن قصه برای مادران فراهم نیست؛

در این شرایط پای داستان کودکانه صوتی به میان می آید که جایگزین خوبی برای قصه های مادران می باشد.

کودکان سرمایه های اصلی زندگی پدر و مادران

کودکان نعمت هایی هستند که خداوند آن ها را به زندگی ما ارزانی داشته است و سرمایه های آینده جامعه انسانی می باشند؛ به همین دلیل بایستی آموزش و پرورش آن ها را در اولویت زندگی خود قرار بدهیم. دل های کودکان همچون زمین های آماده به کشتی است که می شود هر نوع محصولی در آن کاشت و آن را پرورش داد تا ثمر بدهد. در نتیجه میوه دهی استعدادهای این عزیزان امانتی است که خدای متعال بر دوش پدر و مادران به عنوان افراد اصلی زندگی آنها نهاده است.

کودکان سرمایه های اصلی زندگی پدر و مادران

چگونگی انس گرفتن کودکان با قصه و داستان

حس شنیداری نخستین حسی که در کودکان تازه متولد شده، شروع به کار می کند؛ آنها تمامی فرکانس های صوتی اطراف را با بسامد پایین دریافت می کنند و شروع به تحلیل و ارزیابی داده های دریافتی می کنند و مطابق با آن داده ها، استعدادهای بالقوه خود را آشکار می سازند و قادر به تشخیص صدای مادر خود می گردند و با آن انس می گیرند. به همین خاطر است که مادران به صورت ناخودآگاه شروع به زمزمه کردن در گوش کودکان خود می کنند و از دنیا و زیبایی های آن می گویند و آرزوهای خودشان را در قالب قصه برایشان می گویند.

به تدریج ضمیر ناخودآگاه کودک با مادر انس می گیرد، به طوری که این جذبه و کشش کودک به مادر به واسطه همین قصه ها چندین برابر می شود. پس از بزرگتر شدن آن ها، قصه های شفاهی مادر جای خود را به روخوانی داستان کودکانه می دهند و مادر شروع به تصویرسازی قهرمان های افسانه ای و ایرانی در ذهن های کودکان می کند.

کودکان با کتاب داستان کودکانه انس می گیرند.

چیستی قصه و داستان کودکانه

قصه و داستان مجموع حکایت هایی است که توسط مادران سینه به سینه نقل شده است تا به روزگار ما رسیده و مکتوب شده و به صورت کتاب های داستان برای کودکان درآمده است. این قصه ها معمولا شامل افسانه ها و حکایت های قهرمانان و پهلوانان و داستان های تمثیلی به زبان حیوانات و شخصیت های ذهنی و خیالی است که به منزله حافظه تاریخی فرهنگ ما می باشد.

کتاب های داستان ما در واقع دربرگیرنده هویت های فردی و جمعی پیشینیان ما می باشد که آن ها را به ما منتقل کرده اند؛ ما نیز وظیفه داریم تا این میراث گرانبها را از گزند حوادث و فراموشی دور نگهداریم و آنها را به دست فرزندان خود برسانیم. امروزه این قصه ها و کتاب های داستان در انواع گوناگون (الکترونیک و صوتی) و متناسب با سلایق مختلف به بازار عرضه شده است که می توانید با مراجعه به وب سایت کتابچین کتاب های داستان کودکانه مدنظر خود را بارگیری نمایید.

مزایا و ویژگی های داستان های کودکانه صوتی

با گسترش تکنولوژی و پیشرفت روزافزون فناوری، سرعت کارها به تدریج بالا رفت، اما حوصله و وقت انسان ها کم شد و دیگر مادران کارمند و شاغل امروز، فرصت قصه گویی و داستان سرایی برای کودکان خود نداشتند؛ اندک اندک انسان ها تنهاتر شدند و تکنولوژی هایی که قرار بود انسان ها را به هم نزدیک تر سازد، نتیجه معکوس داد و آنها را از هم دورتر ساخت. دیگر کسی فرصت خواندن کتب داستان و رمان را نداشت و کتب کاغذی جای خود را به کتب الکترونیک و صوتی دادند و دیگر خبری از قصه های شبانه نبود و داستان های کودکانه صوتی جای آنها را گرفت.

کودک تنهای امروزی که قربانی زندگی ماشینی شده است، ناگزیر با دلی رمیده دل خوش به کتابهای گویا به ویژه کتاب قصه کودکانه صوتی می شود تا کمی از آلام و رنج های خود را بکاهد و با نیوشیدن شهد این کتاب ها به عالم رویاهای خود برود و در آنجا آرزوهای خود را به واقعیت تبدیل نماید و با خیالی آسوده دل از این روزمرگی کسل کننده جدا سازد و لحظاتی را برای خودش زندگی کند؛ شاید به همین خاطر است که می گویند که هرکسی قهرمان دنیای خویش است.

داستان های کودکانه صوتی = کتاب های مخصوص کودکان

روانشناسان می گویند وقتی انسان ناراحت باشد به خواب روی می آورد، چرا که همچون مسکنی است که او را برای مدتی از این عالم پر کثرت دور می سازد و به عالم وحدت می برد. داستان های کودکانه صوتی و به طور کل، کتاب های صوتی نیز همانند یک خواب رویایی می باشد که انسان ها را به پرواز در می آورد و به آنها حس اعتماد به نفس و دوری از مشغله های دنیایی را می دهد؛ کتاب قصه کودکانه صوتی که از جمله مهم ترین کتاب های مخصوص کودکان می باشد؛ مزیت هایی دارد که در زیر به آنها اشاره می گردد:

  1. قابلیت شنیدن این کتابهای صوتی در تاریکی و نبود نور. از جمله ویژگی های عالی کتاب های صوتی کودکان این است که در بدترین شرایط نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند و در زمان تاریکی نیز همچنان کارایی خود را دارند.
  2. کاربردی و مفید بودن در زمینه کمک به بیماران، معلولین، کم توانان ذهنی و سالمندان. کتاب های قصه صوتی به نوعی یک درمان برای افرادی با شرایط خاص نظیر معلولین و کم توانان ذهنی و افراد سالمند و بیماران می باشد که به مانند یک پرستار دلسوز برای آن ها داستان می گوید و آنها را از تنهایی بیرون می آورد.
  3. امکان حمل آسان و شنیدن آن در درون قطار و اتوبوس و ماشین و…
  4. امکان گوش دادن به آن هنگام انجام سایر فعالیت‌ و در تمامی حالت های بدنی (ایستاده و نشسته و خوابیده).
  5. استفاده بهینه از فرصت های مُرده، راحتی انجام کارها به صورت همزمان.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو