محمود واعظی، در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره بازداشت سفیر انگلیس در تهران و اتفاقات بعد از آن هم گفت: آنچه به ما گزارش دادند کار ایشان کار اشتباهی بوده است و قاعدتاً سفیر آن هم سفیر کشوری مثل انگلیس باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری هست و جایی هست که مقداری شلوغ است نباید برود. ایشان اشتباه کرده وزارت خارجه هم وظیفه دارد که بررسی می‌کند اگر از اصول اصلی خارج شده بر اساس عرف بین‌الملل آنچه که هست را انجام می دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین  درخصوص اقدام اخیر اروپایی ها مبنی بر فعال کردن سازوکار حل اختلاف گفت: بحثی که ما همواره با اعضای باقی‌مانده برجام داشتیم این بود که آمریکا از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده و اجازه نمی دهد کشورهای باقی‌مانده در برجام به تعهدات خود عمل کنند و مدتی با آنها اتمام حجت کردیم.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از ایرنا بخوانید؛ 

* از اردیبهشت‌ماه گام‌هایی برداشتیم و ۱۰ روز گذشته گام پنجم که گام بسیار اصولی است را برداشتیم، تقریباً در گام پنجم همه محدودیت‌هایی که برای غنی سازی وجود داشت، همه را برداشتیم البته اعلام کردیم که ما با نظارت آژانس این کار را خواهیم کرد و از طرف دیگر اعلام کردیم که این به معنای خروج از برجام نیست.

*در واقع همان کاری که آنها کردند ما هم این کار را کردیم؛ آنها برجام را حفظ کردند ولی به تعهدات خود عمل نکردند ما هم صحبت مان این است که به برجام پایبند هستیم ولی این تعهداتی که اعلام کردیم انجام نمی‌دهیم که این مقداری سخت شان بود مخصوصاً که گام پنجم گام اساسی است و آنها هم از نظر افکار عمومی اعلام کرد که می‌خواهند کمیسیون مشترک را راه‌اندازی کنند.

* برگزاری کمیسیون مشترک به هیچ وجه به معنای استفاده از روش ماشه نیست. تشکیل کمیسیون مشترک به معنای این نیست که برجام به هم می خورد. ما هم در گذشته درخواست تشکیل کمیسیون مشترک دادیم و در آنجا بحث کردیم و حرفهای هم را شنیدیم.

* همانطور که دیروز روسیه اعلام کرد که این حق ایران است وقتی طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی کند،او هم حق دارد تعهداتش را کم کند. بنابراین به نظر من این جلسه‌ تشکیل و در همان جا حل و فصل خواهد شد و این به هیچ وجه نه به شورای امنیت می‌رود و نه سیستم ماشه اجرا می‌شود. تبلیغاتی است که هیچ پایه واساسی ندارد و کاری هم که اروپایی ها اعلام کردند از روی ظرف و انفعال است.

* {در خصوص اقدامات دولت برای رسیدگی به وضعیت سیل زدگان }: اقای رییس جمهوری بلافاصله بعد از اینکه سیل اتفاق افتاد، دستوراتی دادند، نماینده ایشان آقای علوی به کرمان رفتند وآقایان رضا اردکانیان و مهندس جهرمی به دیروز به سیستان و بلوچستان رفتند.دیروز عصر هم آقای دکتر نمکی به مناطق سیل زده رفتند.

* بلافاصله وقتی که این اتفاق افتاد، هلال احمر و بقیه دستگاه‌ها بسیج شدند. امروز هم حدود ۱۰۰ میلیارد تصویب کردیم که ان‌شاءالله سریعاً رسیدگی شود و دستوراتی که آقای رئیس جمهور دادند به سرعت برای کمک رسانی به سیل زدگان در دست اقدام است.

* {در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات یکی از مقامات اروپایی و اینکه باید به فکر یک توافق دیگر به جای برجام باشیم}: بحثی که اروپایی‌ها اعلام کردند بر اساس بندی هست که در برجام به تصویب دو طرف رسیده است. حتی ما خودمان هم وقتی آمریکا از برجام خارج شد بر اساس همین ساز و کار ما درخواست برگزاری کمیسیون مشترک کردیم.

*حرفی که ترامپ می زند حرف جدیدی نیست از وقتی بر سر کار آمده فقط هم درباره برجام نیست وی از همه تعهدات تاریخی و بین المللی که اوباما امضا کرده بود یا از آنها خارج شد یا اگر دو جانبه بود به طرف مقابل پیغام فرستاد که چیز دیگری امضا کنیم. فکر می کرد چنین کاری با برجام هم می‌تواند بکند ولی این کار شدنی نیست.

*مطالب و اتفاقاتی که به تازگی افتاده و هم فشارهای حداکثری که آمریکا از یکسال و نیم گذشته روی ملت و نظام آورده است راهش وحدت و تبدیل کردن اختلافات گروه‌های به انسجام داخلی است آن چیزی که باعث ناامیدی دشمن و خنثی کردن توطئه‌ها می‌شود موضوع انسجام داخلی ما است.

*اگر از ایران یکصدا شنیده شود و مسائل داخلی خود حل کنیم و "آتو" دست کسی ندهیم قطعا آنها عقب نشینی می کنند و الان هم ناامید شدند. انها امیدوار شده بودند در یکی، دو روز که در دانشگاه‌ به بهانه سوگواری جان‌باختگان سقوط هواپیما تجمع برگزار می‌شد ولی هدف دیگری داشتند مقام‌های آمریکایی چون ترامپ و پمپئو توییت زد. به نظر راه آن انسجام است و نباید اجازه دهیم دشمن از این اتقافات سو استفاده کند.