چرا بارداری دوم اتفاق نمی افتد؟!

منبع: نی نی نما

131

1398/10/26

00:02


دختر 5 ساله ای دارم و حدود یک سال است برای بارداری دوم اقدام کردم اما باردار نمی شوم و به اصطلاح ناباروری ثانویه دارم. دلایل نازایی در بارداری دوم چیست؟ در حالیکه پریود منظم و علایم تخمک گذاری هم دارم.

عوامل بیرونی می توانند روی باروری شما تا حدی موثر باشند و گاها سبب ناباروری ثانویه شوند. این عوامل نه به طور مستقیم و نه در تمام افراد می توانند سبب ناباروری شوند. در اینجا 15 عامل بیرونی که روی موانع بارداری تاثیر مثبت دارند یا به طریقی سبب ناباروری می شوند را به اختصار توضیح می دهیم:

چرا بارداری دوم اتفاق نمی افتد؟

مشاغل استرس زا، عاملی برای ناباروری
به طور مشخص مشاغلی مانند معلمی، پرستاری، مدیریت گروه ها و سرپرستی از مشاغل استرس زاست. ساعات کاری زیاد و مسئولیت بالا سبب ایجاد استرس می شود و استرس بیش از حد نیز سبب ناباروری خواهد شد. در مغز شما در دو گروه اصلی وجود دارد که محل اصلی حافظه، تصمیم گیری و واکنش های عاطفی است. تحریک بیش از حد این بخش از مغز، سبب ناباروری خواهد شد. زمانی که به واسطه ی شغلتان مسئولیت افراد زیادی را بر عهده دارید در عین حال تصمیم به بچه دار شدن می گیرید، مغز شما ظرفیت مسئولیت پذیری خود را تکمیل حس می کند و اضافه شدن یک مسئولیت جدید را غیر ممکن میداند بنابراین با تحریک بخش تمپورال مغز و ایجاد احساس ترس و استرس، بارداری دچار مشکل شده و ناباروری ایجاد می شود.

فشار خانواده
پس از ازدواج اطرافیان ما شروع به پرسیدن سوال هایی از جمله اینکه چه زمانی قصد بچه دار شدن داریم را می پرسند، هر چند این سوالات با نیت بدی پرسیده نشود برای زوجین این پیامد را دارد که ما موظف هستیم تا این خبر خوب را هر چه زودتر به اطرفیان خود بدهیم. بهتر است در این موقعیت احساسات خود را بروز دهید و به آنها اعلام کنید که درکشان می کنید اما دلتان میخواهد در این مورد خودتان تصمیم بگیرید. تا علاوه بر جلوگیری از تکرار این سوال ها، از تجمع استرس و احساسات منفی در ضمیر خود جلوگیری کنید و باعث ناباروری خود نشوید.

شریک زندگی شما انرژی کافی ندارد
برای مثال ممکن است:
ممکن است از نظر جنسی ناتوان باشد
او هنوز از لحاظ شغلی به جایگاه مورد نظر خود نرسیده است
ممکن است در کودکی دچار مسائلی از جمله دوری از پدر و مسائلی از این دست بوده
به طور کلی بسیار مهم است که به احساسات شریک خود توجه کرده، مسائل و مشکلات را پیدا کنید و آن ها را حل کنید. در واقع به او انرژی دهید و سعی کنید بفهمید منشا استرس او از کجاست. بعضا افراد خودشان نیز نمی دانند منشا استرس آن ها کجاست و نیاز دارند تا از آنها حمایت شود. گاهی عدم احساس رضایت سبب ناباروری غیرقابل توجیه می شود. مردان هنوز هم غریزه های ابتدایی خود را دارند و تمایل به رهبری در آنها بسیار بالاست.
اگر در ازدواج، زن درخواست هیچ کمکی در مسائل مالی، تصمیم ها، کارهای روزانه و … از مرد نکند، احساس مفید بودن را از همسر خود می گیرد و در نتیجه سرعت حرکت اسپرم ها تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث ناباروری همسرتان می شود. طب سوزنی، مشاوره، تغییر شغل، حمایت عاطفی و … می تواند از جمله راهکار ها برای درمان این سبک ناباروری ها باشد.

آیا رابطه ی عاطفی مستحکمی دارید؟
آیا با شریک زندگی خود زیاد بحث می کنید؟ آیا به طلاق فکر کرده اید؟ آیا بیشتر از اینکه با هم باشید با دوستانتان تفریح می کنید؟ گاهی یکی از دو طرف به میزانی که در رابطه انرژی می گذارد، پاسخی دریافت نمی کند، گاهی یکی از طرفین همسر خود را به طور کلامی یا جسمی آزار می دهد و همین باعث ایجاد این احساس می شود که اگر از رابطه ی فعلی خارج شود و رابطه ی جدیدی پیش بگیرد موفق تر خواهد بود. بنابراین مغز یک مکانیسم دفاعی فعال کرده و سبب ناباروری می شود.

بیش از حد فکر کردن
اغلب خانم هایی که در شغل خود موفق هستند و هوش بالایی دارند، نسبت به باردار شدن احساس خوبی ندارند، بنابراین میان مغز و بدن آنها هماهنگی وجود ندارد. نیاز است تا برای ایجاد این ارتباط تمرین های ذهنی انجام دهید تا از ناباروری جلوگیری نمایید. چشمان خود را ببندید و از بالاترین نقطه ی بدن خود شروع کرده و ادامه دهید. تکرار و تمرین را ادامه دهید. ما گاهی انقدر درگیر مسائل روزمره می شویم که نمیدانیم آنها چه تاثیری بر بدن ما میگذارند، شناخت این تاثیرات به حفظ سلامت کودک شما کمک می کند و همچنین از ناباروری جلوگیری می نماید.

برنامه ریزی با جزئیات زیاد
ما نمی توانیم همه چیز را کنترل کنیم. افرادی که این حساسیت را دارند و میخواهند برای همه چیز برنامه ریزی کنند در مورد زمان بارداری دچار مشکل خواهند شد و دچار ناباروری می شوند. قبل از بارداری تصمیم بگیرید که کار ها را کمتر برنامه ریزی کنید و خود را مجبور به اتمام کارها در زمان خاص و بدون نقص نکنید تا ببینید چه حسی دارید. به سفرهایی بروید که برای آنها برنامه ریزی نکرده اید. دست از چک کردن تاریخ ها، اندازه گرفتن درجه حرارات بدن بردارید تا استرس از شما دور شود تا مشکل ناباروری نداشته باشید.

شغلتان مورد علاقه شما نیست
علاوه بر نکاتی که در مورد 1 بیان کردیم، اینکه شما در همان زمینه ای فعالیت کنید که به آن علاقه دارید و در آن خوب هستید بسیار مهم است. اگر فکر می کنید که نمی توانید در زمینه ی مورد علاقه خود موفق شوید شروع به نوشتن ایده های خود کنید، تا مغزتان متفاوت از زمانی که به آن فکر میکنید شروع به پردازش کند.

نگرانی در مورد مسائل اقتصادی
ما از سنین جوانی یاد می گیریم که بدون پول ادامه ی زندگی ممکن نخواهد بود. بنابراین همیشه حسی در وجودمان به ما هشدار می دهد که نگران درآمد خود باشیم، گاهی این ترس فلج کننده می شود و از حرکت ما به سمت بارداری جلوگیری می کند و سبب ناباروری می شود. برای مقابله با این ترس لیستی از فعالیت هایی که نیازمند پول است تهیه کنید قبول کنید که اگر به آنها نرسید دچار شکست نشده اید. باید این مسئله را درک کنید: در شرایطی که دچار نگرانی های مالی برای تامین نیاز های آینده فرزند هستید، بدن شما اجازه ی باردار شدن را نمیدهد.

آیا شما در “نه” گفتن مشکل دارید؟
فرد سالمند یا مریضی وجود دارد که باید از آن مراقبت کنید؟ آیا از آن دسته افرادی هستید که از همه به جز خودتان مراقبت می کنید؟ پس بهتراست برای حریم شخصی خود مرز هایی را تعیین کنید. به دوستان خود اجازه ندهید هر زمان که مشکلی دارند به سمت شما بیایند و تمام احساست منفی خود و مسئولیت ها را به شما منتقل کنند. یکی از بهترین درمان و تمرین های ناباروری این است که زمانی را در طول هفته، فقط و فقط به خودتان اختصاص دهید.

آیا رژیم غذایی ناسالم دارید؟
مواد غذایی سالم و ارگانیک بخورید تا از ناباروری خود جلوگیری نمایید. تا حد ممکن از دارو برای درمان ناباروری استفاده نکنید. دچار وسواس در مصرف مواد غذایی قبل از بارداری نشوید. هدف شما این است که بدن را از حالت دفاعی خارج کنید. این فکر که قهوه سبب ناباروری می شود بدن شما را در حالت دفاعی قرار می دهد. بسیاری از خانم ها بدون رعایت رژیم غذایی و با مصرف سیگار و الکل نیز توانسته اند باردار شوند و این مسائل اگر شما حساسیت بی جا نداشته باشید سبب ناباروری نخواهد شد. چند ماده ی غذایی که بهتر است در مصرف آنها احتیاط کنید:
کافئین
نوشابه
آبمیوه های صنعتی
سویا
غذا های پرچرب
الکل
تخمه ی آفتابگردان

آیا رابطه های گذشته ی خود را به طور کامل قطع نکرده اید؟
بعضا افراد در فکر اینکه چطور رابطه ی قبلی به هم خورد گیر می کنند و از اینکه رها شده اند احساس بی ارزشی می کنند و این تفکر سبب ناباروری آنها می شود. در واقع آنها فکر میکنند که اگر در رابطه های قبلی خود و در سنین پایین تر باردار می شدند، مسائل آسان تر پیش میرفت. خود را در گذشته غرق نکنید. راه حل این است که یک نامه برای فرد مورد نظر بنویسید و تمام مسائل را بیان کنید، سپس نامه را بسوزانید.

آیا برای کودک خود فضای کافی دارید؟
بسیاری از افراد به این مسئله توجه نمی کنند. شروع به ایجاد فضا برای کودک خود کنید. چشمان خود را ببندید و به خانه ای بزرگتر و فضایی بیشتر برای کودک تان فکرکنید. حتی اگر خانه ای کوچک دارید فضایی برای گهواره در نظر بگیرید، تا تمام انرژی زندگی تان به این سمت جهت بگیرد و از ناباروری جلوگیری نمایید.

آیا کسب و کار خود را تازه آغاز کرده اید و باید از آن مراقبت کنید؟
برای شغل خود برنامه ریزی کنید. یک دستیار استخدام کنید تا مسئولیت ها را به او بسپارید تا فشار کاری شما سبب ناباروری نشود. برای خودتان و فرزند آینده زمان اختصاص دهید و تمرین های یوگا انجام دهید تا ناباروری را شکست دهید.

آیا با پزشک معالج خود برای درمان ناباروری احساس راحتی نمی کنید؟
با اینکه در بسیاری موارد پزشکان به بهبود کمک میکنند اما در مواردی نیز در جهت عکس حرکت می کنند. انرژی منفی که از سمت پزشک شما با گفتن جملاتی ناامید کننده به شما وارد می شود بسیار مخرب است و همین انرژی می تواند سبب ناباروری شما شود. این را فراموش نکنید که پزشکان بر پایه ی قواعد با شما صحبت می کنند نه طبق استثنائات. در نهایت اگر با پزشک خود راحت نیستید، پیش پزشک دیگری بروید.

آیا با تغییر شکل بدن خود مشکل دارید؟
اگر از تغییر وضعیت بدن خود برای حاملگی هراس دارید بهتر است به متخصصینی در این زمینه مراجعه کنید. یا با افرادی که بعد از زایمان دوباره فرم بدن خود را بدست آورده اند صحبت کنید. همین طور می توانید مقاله بهترین روش کوچک کردن شکم بعد از بارداری را بخوانید. خود را یک خانم باردار بسیار شیک با لباس های زیبا تصور کنید.
این 15 عامل را مرور کنید و 3 مورد که فکر میکنید سبب ناباروری شما شده است را انتخاب کنید و سعی کنید راه حل هایی برای درمان ناباروری ارائه کنید. در انتها تاکید می کنیم که عامل مشترک میان این 15 مورد وجود احساس ناامنی در مغز شماست. برای خود فضایی امن و با آرامش ایجاد کنید تا دچار ناباروری نشوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو