از سیر تا پیاز پرورش قرقاول و درآمد زایی از آن

از سیر تا پیاز پرورش قرقاول و درآمد زایی از آن


منبع: آرگا

366

1398/10/26

02:44


همانطور که می دانید پرنده قرقاول از دسته پرنده های بومی کشور ایران محسوب می شود و پرورش آن به منظور اعمال اهداف بزرگی انجام می شود که در این مقاله به بیان آن خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که درآمدزایی از پرنده قرقاول در سال های گذشته از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده و در اغلب کشور ها از آن به عنوان یک منبع گوشتی و پروتئینی استفاده می کنند و در کشور ما نیز به دو دلیل شکار و تغذیه به این پرنده پرداخته می شود.

چگونگی پرورش قرقاول

قرقاول از دسته پرندگان کمیاب و بومی کشور ایران می باشد که اغلب در مراتع و بوته زار ها به زندگی می پردازند. جالب است بدانید که در معنای محلی نیز به این پرنده تورنگ یا تیرنگ نیز گفته می شود که با شکل ظاهری و ویژگی های آن کاملا سازگار است. این پرنده در کشور ما به عنوان یکی از خوش سیما ترین پرندگان شناخته شده و به دلیل رژیم غذایی دانه و حشره ای که دارد در سالم ماندن مزارع از آفات کمک شایانی خواهد کرد. بهتر است بدانید که قرقاول از دسته پرندگان سود آور محسوب می شود که به دلیل عدم اطلاع رسانی به مردم اغلب پرورش دهندگان این پرنده اطلاع کافی از مزیت های این پرنده ندارند. به همین خاطر در ابتدا که قصد پرورش این پرنده را دارید بایستی با تمامی موارد آن شرایط محیطی،مکان و تجهیزات،بازار و چگونگی درآمد زایی آن اطلاعات کسب نمایید تا بتوانید این روند را به خوبی طی کنید.

روش های پرورش قرقاول

گونه های مختلف قرقاول در ایران:

اگرچه قرقاول های موجود در ایران همه از یک گونه می باشند اما با توجه به پراکندگی جغرافیایی و تفاوت های که در ظاهر با یکدیگر دارند آن ها را به چهار گونه تقسیم می کنند:

  • قرقاول های تالش از آستارا تا چالوس
  • قرقاول های سرخس و حوالی رودخانه مرزی هریرود
  • قرقاول های ارسباران و دشت معان
  • قرقاول های گلستان از قائمشهر تا گلستان

شروع پرورش:

همانطور که می دانید شروع پرورش یک پرنده نیاز به فراهم کردن اصول و شرایطی دارد تا پرنده بتواند در آن به راحتی زندگی کند و در نهایت دچار تلفات نشود و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای پرورش این پرنده زیبا خواهیم پرداخت:

شرایط لازم برای پرورش پرنده قرقاول

هزینه ها:

بهتر است بدانید که هزینه و سرمایه مورد نیاز برای درآمد زایی از این پرنده نسبت به سایر پرندگان بسیار کم می باشد به همین منظور توصیه می شود که در ابتدا از تعداد کم شروع نمایید تا تجربه کافی را به دست آورید. اما اگر شما قصد خرید گله مولد قرقاول ها را دارید بایستی توجه داشته باشید که به سن پرنده های خریداری شده توجه فراوانی داشته باشید و به طور کلی بهترین سن قرقاول های مولدی که خریداری می شوند ۱۱ الی ۱۷ ماه می باشد. نکته دیگری که در هنگام خرید قرقاول ها بایستی بدان توجه داشته باشید تعداد قرقاول های ماده و نر است و به طور کلی بایستی به نسبت هر ۸ عدد ماده یک عدد قرقاول نر تهیه نمایید و یا به عبارتی دیگر برای ۵۰ قرقاول ماده باید حدودا ۷ عدد قرقاول نر خریداری نمایید.

سرما و گرما:

از آنجایی که قرقاول ها در برابر سرما و گرما مقاومت خوبی دارند پس در مرحله اول  نیازی به تهیه وسایل گرمایشی و سرمایشی ندارید ولی با این وجود باز هم توصیه می شود که در برخی از نقاط کشور که سرما بیش از حد است از سیستم گرمایشی و در برخی از مناطق که حجم گرما زیاد می باشد از سیستم سرمایشی استفاده کنید تا پرنده ها دچار تلفات نشوند. توجه داشته باشید که وقتی یک پرنده قرقاول جدید تهیه می کنید برای اینکه پرنده بتواند مدتی با این محیط سازگار شود و از بین نرود نیاز دارد تا برای مدتی در شرایطی که قبلا در آن زندگی می کرده قرار گیرد.

فراهم کردن سیستم گرمایشی برای سالن قرقاول ها

محیط پرورش:

مرحله بعد انتخاب یک محیط مناسب برای رشد این پرنده می باشد که البته این محیط را بایستی بر اساس تعداد پرندگان خود انتخاب کنید و به طور کلی توصیه می شود که هر سه جوجه قرقاول را داخل یک متر مکعب زمین قرار دهید و پس از تعیین متراژ واقعی سقف محیط را توری و اطراف آن را فنس کشی نمایید زیرا قرقاول یک پرنده پروازی می باشد. توجه داشته باشید که اگر دارای محیطی با سقف بلند هستید می توانید مواد غذایی مورد نیاز قرقاول را در آن جا قرار دهید و سپس روی آن را توری کنید تا این پرنده هنگام پرواز برای خوردن غذا از محیط خود خارج نشود.

بهتر است بدانید که شما می توانید برای کف سالن خود نیز از بتن و چوب استفاده نمایید ولی از رعایت نکات بهداشتی نبایستی غفلت نمایید و اگر قبلا در آن محیط پرنده ای را پرورش داده اید بایستی از تمیزی و بهداشتی بودن فضای آن اطمینان لازم را کسب نمایید.

نوردهی:

توجه داشته باشید که نکته دیگری که در پرورش قرقاول بایستی بدان توجه نمایید نوردهی می باشد که در این زمینه استفاده از لامپ های حرارتی ۲۵ واتی توصیه می شود. البته بایستی فاصله جوجه ها و نور را نیز کنترل نمایید و اگر تمامی آن ها در زیر نور متسقیم قرار گرفته اند کمی جا به جا نمایید و اگر پراکنده شده اند حتما منبع حرارتی شما دچار مشکل شده است.

پرورش قرقاول ها در محیط مناسب و تمیز

ظروف تغذیه:

توصیه می شود که ظرف آبخوری این پرنده را از نوع پلاستیکی انتخاب نمایید تا به راحتی شسته و تمیز شوند و هر ۲۰ جوجه نیز بایستی از یک یا دو ظرف آبخوری برخوردار باشد.

بایستی برای ظرف غذاخوری نیز از ظروفی استفاده نمایید که پهن و بزرگ باشند تا پرنده ها بتوانند آن را ببینند و البته با افزایش سن قرقاول ها می توانید سایز ظروف را دراز تر نمایید تا از هدر رفتن دانه در اطراف جلوگیری شود. توجه داشته باشید که ظروف دان خوری این پرنده ها بایستی دور از اشعه مادون قرمز قرارر بگیرد زیرا تابش این نور ها باعث از بین خاصیت دانه ها خواهد شد و در نهایت ارزش غذایی آن را کاهش می دهد

دمای لازم محیط:

بهتر است بدانید که دمای مورد نیاز این پرندگان بایستی در هتفه اول ۱۰۰ درجه فارنهایت باشد و ۲۴ ساعت پیش از ورود جوجه ها نیز دمای مناسب فراهم گردد. همچنین نظارت ها و بررسی ها بایستی در روزهای اول و دوم به صورت مداوم صورت بگیرد و عملکرد لامپ نیز بایستی مورد ارزیابی قرار بگیرد. توجه داشته باشید که پس از هفته اول بایستی دما را ۱۵ درجه کاهش دهید تا در نهایت در دمای دائمی ۸۰ درجه سانتی گراد باقی بماند.

دمای مورد نیاز برای پرورش قرقاول ها

مهم ترین اهداف:

همانطور که متوجه شدید اغلب قرقاول ها به منظور اهدافی مورد پرورش قرار می گیرند و ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با چندی از مزیت های این پرنده که باعث شده مورد توجه افراد قرار بگیرد آشنا نماییم:

تولید پروتئین و مصرف گوشت:

بهتر است بدانید که استفاده از گوشت قرقاول به عنوان یک منبع غنی پروتئین از مهم ترین هدف های رشد این پرنده زیبا می باشد. گوشت این پرنده بسیار خوشمزه و لذیذ است و در مقایسه با گوشت سایر پرندکان دارای خواص بیشتری می باشد. البته توجه داشته باشید که گوشت این پرنده گران قیمت است و توان خرید آن برای خانواده هایی با سطح اقتصادی پایین وجود ندارد.

اهداف اقتصادی پرورش قرقاول

راه اندازی شکار مصنوعی:

همانطور که می دانید شکار پرندگانی که گوشت آن ها حلال است از دیروباز در کشور ما وجود داشته و حتی در کتب آسمانی نیز به بیان آن پرداخته شده است. پرورش قرقاول و رها کردن آن در شکارگاه های مصنوعی تفریح جالبی برای طرفداران این ورزش محسوب می شود. همانطور که می دانید ایجاد فضایی برای شکار این پرنده می تواند یک عامل برای جذب توریست باشد و سرامایه های فراوانی از این طریق به دست بیاید.

ایجاد فضای شکار مصنوعی قرقاول ها

استفاده از قرقاول در تاکسیدرمی:

به طور کلی تاکسیدرمی عبارت است از روشی که به وسیله آن اقدام به خشک کردن پرنده ها می کنند و در نهایت آن را به صورت مجسمه ای زیبا و جذاب در می آورند. توجه داشته باشید که راه اندازی کارگاه های تاکسیدرمی می تواند سود فراوانی برای افراد داشته باشد زیرا پرندگان خشک شده باعث جلب توجه گردشگران خواهند شد.

تاکسیدرمی کردن قرقاول ها برای جذب توریست ها

استفاده از زیبایی های قرقاول:

یکی دیگر از اهداف پرورش این پرنده استفاده از زیبایی و جذابیت آن است. اغلب پرورش دهندگان اقدام به پرورش گونه های معینی از این پرنده می کنند و سپس آن ها به باغ وحش ها و پارک های بزرگ می فروشند زیرا در این مکان ها این پرنده همانند پرنده طاووس در معرض دید عموم قرار می گیرد. البته شهرداری های برخی از شهر ها از این پرنده درون قفس در داخل پارک ها استفاده می کنند و از همین طریق با گذشت زمان تعداد بازدید کنندگان افزایش پیدا خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو