9 نوع واکسن مورد نیاز بزرگسالان

9 نوع واکسن مورد نیاز بزرگسالان


منبع: بیتوته

76

1398/10/26

11:52


9 نوع واکسن مورد نیاز بزرگسالان



واکسن,واکسن آنفولانزا

واکسن مورد نیاز بزرگسالان

 

براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ، واكسن ها سالانه 3 میلیون نفر را نجات می دهند و فقط مختص کودکان نیستند، بزرگسالان نیز باید واکسینه شوند. این یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید برای محافظت از خود در برابر بیماری های جدی انجام دهید ، برخی از آنها می تواند کشنده باشد

 

ما در بیتوته می خواهیم شما سالم بمانید ، بنابراین برخی از واکسن هایی که باید در بزرگسالی تزریق کنید را برای شما قرار داده ایم:

 

1. آنفلوانزا

ویروس آنفلوانزا به طور مکرر تغییر می کند و هیچ کس نمی تواند پیش بینی کند که چقدر کشنده خواهد بود. به همین دلیل هر ساله نسخه های جدید واکسن ایجاد می شود. نسخه های سالانه آنفولانزا می تواند شما را در برابر این بیماری محافظت کند. علائم شایع شامل سرفه ، گلودرد ، تب ، آبریزش بینی ، سردرد و خستگی است. آنفلوانزا برای بعضی از افراد  خطرناک است. مانند افرادی که از نظر سلامتی خاص ، مانند بیماری مزمن ریه یا دیابت ، زنان باردار و بزرگسالانی که 65 سال و بیشتر دارند ، هستند.

 

2. ویروس پاپیلوم انسانی :

HPV یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی است. این بیماری می تواند منجر به سرطان دهانه رحم و همچنین انواع دیگر سرطان و زگیل دستگاه تناسلی شود. اگر در 11 یا 12 سالگی آن را دریافت کنید ، قبل از شروع رابطه جنسی مؤثرتر است. با این حال ، اگر شما در حال حاضر سنتان بالاتر است و از نظر جنسی فعال هستید ، باز هم باید واکسینه شوید. واکسن HPV معمولاً در 3 دوز طی یک دوره 6 ماهه تجویز می شود.

 

واکسن,واکسن آنفولانزا

اگر فاکتورهای خطر خاصی دارید باید واکسیناسیون را انجام دهید

 

3. پنوموکوک

عفونت پنوموکوک می تواند باعث ذات الریه ، مننژیت و سپسیس شود. برای جلوگیری از این بیماری ها ، توصیه می شود افرادی که 65 سال سن دارند واکسینه نشوند و اگر بین 19 تا 64 سال سن دارید ، اگر فاکتورهای خطر خاصی دارید باید واکسیناسیون را انجام دهید. این موارد شامل : بیماریهای مزمن ، شرایطی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند مانند HIV / AIDS و سرطان ، کاشت حلزون یا نشت مایعات مغزی ، آسم و استعمال دخانیات.

 

4- کزاز ، دیفتری ، سیاه سرفه  (Tdap, Td)

کزاز بیماری است که باعث سفتی دردناک عضلات می شود و می تواند کشنده باشد. دیفتری می تواند منجر به تنفس و مشکلات قلبی و فلج شود. پرتوسیس یا سیاه سرفه باعث سرفه های شدیدی می شود که هفته ها دوام می آورد و حتی می تواند به شکستن دنده ها منجر شود. اگر تاکنون واکسن Tdap (یا DTaP در کودکی) دریافت نکرده اید ، باید یکی از آنها را دریافت کنید. پس از آن ، شما باید هر 10 سال یک بار تقویت کننده Td دریافت کنید. اگر باردار هستید ، توصیه می شود در سه ماهه سوم بارداری Tdap مصرف کنید تا کودک خود را از این بیماری ها محافظت کند.

 

واکسن,واکسن آنفولانزا

 با افزایش سن، خطر ابتلا به زوستر و PHN افزایش می یابد

 

5. زوستر (زونا)

زونا یا زوستر ، بثورات پوستی دردناک همراه با تاول است. بعد از 2 تا 4 هفته از بین می رود ، اما برای برخی از افراد ، درد می تواند ماه ها یا حتی سال ها بماند. این حالت نورالژی بعد از هورمون (PHN) نامیده می شود و شایعترین عارضه زونا است. با افزایش سن، خطر ابتلا به زوستر و PHN افزایش می یابد. اگر 50 سال یا بالاتر دارید ، باید واکسینه شوید. این بیماری می تواند بیش از یک بار اتفاق بیفتد ، بنابراین واکسیناسیون لازم است حتی اگر قبلاً زونا گرفته باشید.

 

6. آبله مرغان (واریسلا)

آبله مرغان یک بیماری بسیار مسری است. عوارض ممکن است شامل ذات الریه ، آسیب مغزی و عفونت های پوستی باشد. اگر تا به حال آبله مرغان نداشته اید ، هرگز واکسن دریافت نکرده اید یا فقط یک دوز دریافت نکرده اید ، باید 2 دوز واکسن آبله مرغان مصرف کنید. این امر به ویژه برای متخصصان مراقبت های بهداشتی و افرادی که اغلب با کودکان در تماس هستند بسیار مهم است.

 

7. سرخک ، اوریون و سرخچه

MMR واکسنی است که از 3 بیماری محافظت می کند. سرخک ، که می تواند باعث ذات الریه ، آسیب مغزی و حتی مرگ شود. اوریون ، که می تواند منجر به ناشنوایی ، مننژیت و آنسفالیت شود و سرخچه ، که می تواند منجر به التهاب عصبی شود. بزرگسالان باید حداقل یک دوز واکسن MMR دریافت کنند. به برخی افراد مانند دانشجویان دانشگاه ، افرادی که به خارج از کشور سفر می کنند و متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می شود 2 دوز مصرف کنند.

 

8- مننژوکوک

بیماری مننژوکوک بسیار خطرناک است ، در بعضی موارد باعث مرگ یا عوارض جدی ، به عنوان مثال آسیب مغزی می شود. CDC توصیه می کند برای افرادی که دارای طحال آسیب دیده ، HIV ، کسانی هستند که به کشورهایی که این بیماری شایع است واکسن بزنند و دانشجویان سال اول کالج که در دانشگاه زندگی می کنند ، این واکسن را بزنند.

 

واکسن,واکسن آنفولانزا

هپاتیت B یک بیماری کبدی است و واکسن آن لازم است

 

9. هپاتیت A و B

هپاتیت A یک بیماری کبدی است. در صورت خوردن غذا یا نوشیدن آب آلوده به مدفوع آلوده یا از طریق تماس با فرد آلوده می توانید آن را دریافت کنید. اگر عوامل خطر خاصی دارید باید واکسن هپاتیت A دریافت کنید. به عنوان مثال ، اگر به کشورهایی سفر می کنید که این بیماری شایع است یا با افرادی که مبتلا به آن هستند تماس مستقیم برقرار می کنید.

 

هپاتیت B نیز یک بیماری کبدی است. در صورت تماس با خون یا مایعات بدن دیگر شخصی که به آن مبتلا شده است می توانید آن را دریافت کنید. واکسیناسیون به ویژه برای افرادی که در محل کار خود در معرض تماس با خون قرار دارند بسیار مهم است.

 

واکسن های سربازی:

دیتفری و کزاز و واکسن مخصوص مننژیت یا همان التهاب پرده ی مغزی توسط مراکز بهداشت و درمان که در هر شهر و منطقه ای موجود می باشند قابل تزریق خواهند بود و سرباز نیاز است که این واکسن ها را دریافت کند. البته که یکی از دلایل اصلی آن جلوگیری از ایجاد بیماری به دلیل زندگی های جمعی در مراکز و یگان های نظامی سربازی است.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو