نوشیدنی معجزه آسا برای افزایش قد

75

1398/10/26

12:17


علاوه بر شیر‌ مصرف سایر نوشیدنی‌های غیرلبنی مانند شیر بادام یا سویا ارتباط تنگاتنگی با افزایش قد کودکان دارد.

نوشیدنی معجزه آسا برای افزایش قد

به گزارش بهداشت نیوز

بهترین ماده غذایی برای افزایش قد کودکان

کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای ساختن استخوان‌های قدرتمند است، اما تصور نکنید که مصرف کلسیم کافی تنها به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند اگر به اندازه کافی این ماده معدنی را به بدن فرزندتان برسانید، ماهیچه‌هایش هم قدرت می‌گیرند. همچنین این ماده غذایی موجب تقویت  سیستم عصبی‌ کودک  می شود.

شیر فواید زیادی دارد اما زمان مصرف آن از اهمیت بالایی برخوردار است .  پژوهشگران تاکید می‌کنند،  نوشیدن شیر لبنی  باعث افزایش قد در دوره نوجوانی می‌شود. علاوه بر شیرهای لبنی مصرف سایر نوشیدنی‌های غیرلبنی مانند شیر بادام یا سویا ارتباط تنگاتنگی با قد کودکان دارد. اما  تحقیقات نشان داده است که  کودکان نوپایی که روزانه ۳ تا ۴ فنجان شیر بادام می خورند نسبت به  همسالان خود  که از شیر گاو استفاده می‌کنند کوتاه قدتر هستند. زیرا شیر بادام پروتئین و چربی کمتری نسبت به شیرهای دیگر دارد.

بسیاری از خانواده ها می توانند با  استفاده از  اسنک یا برشتوک در کنار شیر، کودکان خود را تشویق به خوردن  آن کنند. مطالعات نشان داده است قد دختران علاوه بر ژنتیک ارتباط مستقیمی با نوشیدن شیر دارد. کودکانی که تا سه سالگی شیر بیشتری می‌خورند بعد از سن بلوغ ۲/۵ سانتی متر از  هم سالان خود بلندتر خواهند بود. به همین دلیل برای دختران تا قبل از بلوغ کامل و پسران تا ۲۵ سالگی نوشیدن شیر اهمیت زیادی دارد. شیر  علاوه بر تاثیرات افزایش قد موجب  تراکم استخوان و قوی شدن استخوان‌ها هم  می‌شود.

تغذیه در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است.  البته تمام محتویات رژیم غذایی کودکان بسته به شیر خوردن زیاد آن ها  نیست  بلکه باید به اندازه مصرف شود. رشد استخوان‌ها در زمان کودکی تاثیر به سزایی در سلامتی و محکم شدن استخوان‌ها  بعد از بلوغ دارد. برای بلند شدن قد کودکان باید به اندازه کافی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و موادمعدنی دریافت کنند. دریافت کم کالری در این دوران باعث ضعیف شدن بدن کودک، کوتاهی قد و حتی پایین آمدن ضریب هوشی کودک می شود.

براساس مطالعات بدست آمده  کودکان ۲ الی۳ ساله باید روزانه ۲ فنجان شیر و ۴ الی ۸ ساله ۲.۵ فنجان شیرمصرف کنند. البته  برای کودکان و نوجوانان ۹ الی ۱۸  ساله ۳ فنجان شیر توصیه می‌شود.

چاقی مانع افزایش قد کودک است؟

عامل دیگری که خلاف  فواید شیر عمل می کند چاقی است که می تواند موجب توقف رشد کودک شود. البته باید  بدانید که چاقی هم در  دوران کودکی موجب بلوغ زودرس و چاقی کودک همین طور باعث کوتاهی قد او  می‌شود.  دلیل این مساله این است که با شروع دوره نوجوانی چربی‌ها در بدن نوجوانان تجمع پیدا می‌کند و تجمع چربی موجب ترشح هورمون لپتین می‌شود. این هورمون‌های جنسی می‌تواند بر فرآیند رشد استخوانی اثر بگذارد و موجب متوقف شدن زودتر از موعد رشد قدی  شود. پس خانواده ها باید به  برنامه غذایی کودکان   خود توجه بسیاری داشته باشند و به زمان مصرف  آن ها اهمیت فراوانی بدهند. البته  ممکن است کودک  بعد از خوردن شیر دچار نفخ شود پس بهتر است آن را گرم  و هنگام صبحانه بنوشد. به همین دلیل است که توصیه می شود شیر را هنگام صبحگاه مصرف کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو