علت زخم دهانه رحم، روش درمان

علت زخم دهانه رحم، روش درمان


منبع: نی نی بان

279

1398/10/26

13:05


کی از مشکلاتی که در بین خانم ها زیاد شده، زخم دهانه رحم است. خانم ها با شنیدن این واژه به وحشت می افتند، اما باید بدانید در زخم دهانه رحم، فقط بافت رحم مخملی و بیرون زده میشه و در واقع از زخمی که شما فکر میکنید، خبری نیست. درمان دارویی اغلب به زخم دهانه رحم جواب میدهد، پس نگران نباشید. در این مقاله سعی شده سوالاتی که شما عزیزان درباره زخم دهانه رحم دارید، پاسخ داده شود.

زخم دهانه رحم، زمانی اتفاق می افتد که سلول های نرم (سلول های غدد لنفاوی) در داخل کانال دهانه رحم به سطح بیرونی رحم رشد می کنند. اغلب این زخم، نشانه ای ندارد. علت التهاب دهانه رحم را هم همیشه نمی توان تعیین کرد. درمان اصلی در ابتدا استفاده از دارو است.

علت زخم دهانه رحم، روش درمان

زخم دهانه رحم
زخم دهانه رحم، زمانی اتفاق می افتد که سلول های نرم (سلول های غدد لنفاوی) در داخل کانال دهانه رحم به سطح بیرونی رحم رشد می کنند. یعنی این زخم در واقع بافت مخملی و قرمز رنگ رحم است که تنها به بیرون کشیده شده است و خارج از رحم به طور معمول دارای سلول های سخت (سلول های اپیتلیال) است. جایی که دو نوع سلول ها با یکدیگر می رسند، منطقه تحول نامیده می شود. دهانه رحم در گردن رحم قرار دارد، جایی که رحم به مهبل (واژن) متصل می شود. این وضعیت گاهی اوقات به عنوان زخم دهانه رحم شناخته می شود.
 
علائم زخم دهانه رحم چیست؟
اگر زخم دهانه رحم داشته باشید هیچ نشانه ای مشاهده نخواهید کرد و تا زمان ملاقات با پزشک نیز متوجه نخواهید. احتمالا علائم عبارتند از:
 -   ترشحات مخاطی روشن
 -   لکه بینی بین پریودی ها
 -   درد و خونریزی در طی یا بعد از رابطه جنسی
 -   درد و خونریزی ممکن است در طی یا پس از آزمایش لگن دیده شود.
برای برخی از زنان این علائم شدید هستند. ترشحات مزمن می شود و درد با لذت جنسی مواجه می شود. زخم دهانه رحم شایع ترین علت خونریزی در طول ماه های آخر بارداری است.
- دلیل این علائم این است که سلول های غدد لنفاوی نسبت به سلول های اپیتلیال ظریف تر هستند. آنها مخاط بیشتری تولید می کنند و به راحتی خونریزی می کنند.
- اگر علائم خفیفی داشتید فکر نکنید زخم دهانه رحم دارید اما بهتر است آزمایشات را انجام دهید.
- اگر بین پریودی ها خونریزی، ترشحات غیرطبیعی یا درد در طول یا بعد از رابطه جنسی دارید به پزشک مراجعه کنید. زخم دهانه رحم جدی نیست، اما این علائم و نشانه ها می تواند به خاطر بیماری دیگری باشد که باید درمان شود.این علائم عبارتند از:
 -   عفونت
 -   فیبروئید یا پولیپ
 -   بیماری آندومتریوز
 -   مشکلات مربوط به IUD
 -   مشکلات حاملگی شما
 -   سرطان دهانه رحم، رحم یا سایر انواع سرطان

علت زخم شدن دهانه رحم چیست؟
علت التهاب دهانه رحم را همیشه نمی توان تعیین کرد. برخی از زنان حتی با آن متولد شده اند. همچنین می تواند به علت نوسانات هورمونی باشد. به همین دلیل است در سن باروری رایج است. این بیماری در نوجوانان، زنان باردار و زنانی که قرصهای ضد بارداری استفاده می کنند که شامل استروژن هستند، رایج است. زخم دهانه رحم بعد از سن یائسگی بسیار نادر است. بین زخم دهانه رحم و پیشرفت سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان ها رابطه ای وجود ندارد.

 

علت زخم دهانه رحم، روش درمان

 
تشخیص زخم دهانه رحم

این بیماری در طول معاینه لگن معمولی و آزمایش پاپ اسمیر تشخیص داده می شود. این وضعیت در حین آزمون لگنی قابل مشاهده است، زیرا دهانه رحم شما به رنگ قرمز ظاهر می شود. و ممکن است در طول آزمون کمی خونریزی کند.گرچه هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد، سرطان اولیه دهانه رحم بسیار شبیه به زخم دهانه رحم است. آزمایش پاپ می تواند به جلوگیری از سرطان دهانه رحم کمک کند.
  -  اگر علائمی ندارید و نتایج آزمایش پاپ شما طبیعی هستند، احتمالا نیازی به آزمایش بیشتر ندارید.
  -  اگر علائم شما شدید است، مانند درد در هنگام رابطه جنسی یا ترشحات سنگین، از پزشک بخواهید آزمایشاتی برای تشخیص وضعیت انجام دهد.

- گام بعدی روشی به نام کولپوسکوپی است که در مطب دکتر انجام می شود. این روش شامل نورپردازی و یک ابزار بزرگنمایی ویژه برای درک دقیق تر بر روی دهانه رحم است.در طی همین روش، یک نمونه بافت کوچک را می توان برای آزمایش سلول های سرطانی (بیوپسی) جمع آوری کرد.
 

درمان زخم دهانه ی رحم چگونه است؟
- همانطور که در بالا اشاره شد، زخم دهانه رحم در واقع خود بافت رحم است بنابراین اگر این بافت عفونت نداشت، نیاز به کار خاصی نیست.اما اگر این بافت عفونی شده بود و شما در معرض علائم جسمانی، نظیر ترشحات مخاط، خونریزی یا درد در طول یا بعد از رابطه جنسی بودید، باید با پزشک خود درباره گزینه های درمان صحبت کنید.
- درمان اصلی در ابتدا استفاده از دارو است. دارو درمانی تا چند دوره قابل استفاده است اگر مصرف دارو در شما هیچ تغییری ایجاد نکرد ، باید از سایر روش ها مانند سوزاندن منطقه ( کوتر) و یا کرایو (فریز کردن دهانه رحم) باید استفاده شود.
- هر یک از این روش ها می تواند در عرض چند دقیقه با بی حسی موضعی در مطب دکتر انجام شود. به محض این که بتوانید آن را سپری کنید، می توانید از آنجا خارج شوید، و فعالیت های طبیعی خود را از سر بگیرید. ممکن است برخی ناراحتیهای خفیف مانند پریودی چند ساعته یا چند روزه را تجربه کنید. ممکن است چند هفته یا چند بار ترشحات یا لکه بینی داشته باشید.
- پس از این روش، دهانه رحم شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. توصیه می شود از مقاربت و استفاده از تامپون ها به مدت چهار هفته اجتناب کنید. این کار به جلوگیری از عفونت کمک می کند.
- اگر مشکلات زیر را داشتید به پزشک اطلاع دهید:
   - ترشحات بودار
   - خونریزی شدیدتر از پریودی
   - خونریزی بیشتر از مدت زمان مورد انتظار
این علائم نشان دهنده عفونت یا بیماری دیگری است که نیاز به درمان دارد.

علت زخم دهانه رحم، روش درمان

فریز کردن دهانه رحم
فریز کردن زخم دهانه رحم نوعی عمل جراحی است که در آن با سرمای شدید بافت های غیرطبیعی مانند تومورها یا یک زخم ساده را از بین می روند. جراحی اغلب شامل استفاده از نیتروژن مایع است، اگرچه دی اکسید کربن و آرگون نیز ممکن است استفاده شود. هنگامی که نیتروژن مایع دمای 346- تا 320- درجه فارنهایت داشته باشد، در تماس با هر چیزی به سرعت فریز می شود. در مورد بافت های انسان، این سرما می تواند سلول ها را از طریق تماس از بین ببرد.فریز کردن زخم دهانه رحم، مشابه روشی است که پزشکان برای مسدود کردن زگیل ها با استفاده از اسپری نیتروژن مایع استفاده می کنند.
چرا فریز کردن انجام می شود؟
فریز کردن زخم دهانه رحم برای از بین بردن بافت های مشکل ساز در بدن استفاده می شود.
عوارض فریز کردن زخم دهانه رحم
خطرات ناشی از فریز کردن زخم دهانه رحم عبارتند از:
  -  تورم
  -  آسیب به بافت یا عروق سالم اطراف
  -  عفونت
  -  اگر اعصاب تحت تاثیر قرار گیرد، از دست دادن حس
  -  درد
  -  زخم
  -  اختلال عملکرد جنسی
  -  سفید شدن پوست در محل عمل جراحی
آماده شدن برای عمل جراحی کرایو یا فریز کردن
- آماده سازی برای جراحی بستگی به نوع عمل جراحی دارد.  فریز کردن زخم دهانه رحم برای سرطان پوست، که دلیل اصلی استفاده از این عمل جراحی است، نیاز به آمادگی کمتری دارد.
- از شما خواسته می شود پیش از عمل 12 ساعت چیزی نخورید و پس از عمل مرخص می شوید.
- قبل از انجام این عمل، اگر آلرژی به بیهوشی دارید، و دارو مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل های غذایی، به پزشک اطلاع دهید.
- پزشک دستورالعملی برای آماده شدن برای عمل جراحی ارائه میکند. حتما به آن توجه کنید.
چگونه عمل جراحی فریز کردن زخم دهانه رحم انجام می شود؟
- پزشک با استفاده از یک پنبه یا اسپری، نیتروژن مایع را روی پوست شما قرار می دهد. برای جلوگیری از درد و یا ناراحتی ممکن است از داروهای بی حسی استفاده شود.
- اگر یک منطقه داخلی در حال درمان باشد، جراح از محدوده ای استفاده می کند که بتواند یک لوله انعطاف پذیر وارد بدن کند مانند رحم. نیتروژن مایع به محل تحت درمان تغذیه می شود و به سلول های هدفمند اعمال می شود. سلول ها یخ می زنند، می میرند، و سپس به آرامی توسط بدن جذب می شوند.
- پزشک از تجهیزات تصویربرداری، مانند سونوگرافی، به عنوان راهنمایی برای انجام این روش استفاده خواهد کرد.
پس از عمل جراحی فریز کردن زخم دهانه رحم چه اتفاقی می افتد؟
  -  پس از اکثر جراحی ها، می توانید مرخص شوید. با این حال، اگر جراحی بر روی یک عضو داخلی باشد، ممکن است مجبور شوید چند روز در بیمارستان بمانید.
  -  پس از این عمل، باید از زخم برش مراقبت کنید. پزشک دستورالعمل هایی به شما می دهد. مراقبت معمولا شامل محافظت منطقه از آلاینده ها و تغییر باند برای جلوگیری از عفونت است.
  -  باید به طور مرتب به ملاقات پزشک بروید و اگر عوارضی با او در میان بگذارید.

کوتر یا سوزاندن زخم دهانه رحم
- سوزاندن زخم زمانی استفاده می شود که نیاز به توقف خونریزی و لکه برداری باشد. سلول های غدد لنفاوی با استفاده از این روش برای جلوگیری از خونریزی از بین می روند. همچنین از جریان الکتریسیته استفاده می شود تا لایه بالایی سلول ها بسته شود.
- قبل از انجام این درمان، پزشک از بیهوشی استفاده می کند. این عمل شایع ترین مورد استفاده برای خلاص شدن از خونریزی است که می توان آن را به صورت سرپایی انجام داد.

 
سوالات رایج شما درباره زخم دهانه رحم

1.آیا زخم دهانه رحم باعث ناباروری و نازایی میشود؟
خیر، زخم دهانه رحم در زنان در سن باروری رایج است اما این مسئله سرطانی نیست و بر باروری تاثیر نمی گذارد. در واقع، این حالت بیماری نیست. اما مشکلاتی برای خانم ها ایجاد می کند.
2.دارو برای درمان زخم دهانه رحم چیست؟
در مورد عفونت هایی که احتمالا به علت خونریزی مکرر در ناحیه دهانه رحم اتفاق می افتد پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. در حالی که آنتی بیوتیکها درمان مستقیم برای زخم دهانه رحم نیستند، ممکن است به کنترل عفونت کمک کنند.توجه داشته باشید اگر علائم بالا را دیدید از درمان خانگی استفاده نکنید زیرا باعث بدتر شدن شرایط می شود. برای تشخیص مناسب، مشاوره و درمان عفونت یا زخم دهانه رحم، به پزشک مراجعه کنید.
3. چه مدت بعد از فریز میتوان باردار شد؟
زمان بندی خاصی وجود ندارد، باید زخم دهانه رحم بهبود یابد و بعد اقدام به حاملگی شود. اما معمولا یکی دو ماه باید زمان بدهید و توسط پزشک معاینه شوید تا از بهبودی زخم مطمعن شوید.
4. داروی گیاهی برای زخم دهانه رحم چیست؟
بهتر است در درمان زخم دهانه رحم ابتدا با پزشک مشورت کنید. اما برخی مواد گیاهی هم بدلیل خاصیت ضدمیکروبی می توانند در درمان این عارضه مفید باشند مانند زردچوبه ( روزانه 1 قاشق مرباخوری)، چای سبز (روزانه یک لیوان) و کتیرا (روزانه 1 قاشق مرباخوری)، گل سرخ و بابونه
5. آیا زخم دهانه رحم با عنبر نسارا و عسل درمان میشود؟
در طب سنتی اعتقاد بر این است که استفاده از عنبرنسار و عسل باعث از بین رفتن عفونت و بهبود زخم دهانه رحم میشود. اما در تهیه درست عنبرنسار باید دقت کنید. در برخی موارد گزارش شده خانم ها دارای سوزش و درد پس از  مصرف هستند که باید از جای معتبر خریداری شود. عسل در کل ماده ضدعفونی کننده خوبی هست. اما همه این روش ها روش ترجیحی درمانی نیست پس بهترین کار این است که با پزشک معالج در ابتدا مشورت کنید.
6. آیا باید از زخم دهانه رحم ترسید؟

 زخم دهانه رحم یک بیماری به حساب نمی آید. بیشتر خانم ها تا زمانی که آزمایش انجام ندهند از این مشکل آگاهی پیدا نمی کنند. این مسئله مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اگر باردار هستید، به جنین آسیبی نمی رسد. در صورتی درمان ضروری می شود که ترشحات شما را آزار دهند یا با رابطه جنسی تداخل داشته باشند.
 

علت زخم دهانه رحم، روش درمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو