فقط انبار نکنید!

 خاطرات دوران بچگی ما هم چنین تصویری از انباری دارند. جایی مخوف و تاریک، پر از سایه‌ها و اشباح ناشناس، نمناک و پر گردوخاک، که وقتی توی آن ‌می‌روی، کف پایت جرق جرق صدا می‌کند. از در و دیوار تار عنکبوت‌ها آویزان است و حتی ممکن است خفاشی هم با حس نور، به سمت‌‌تان پر بکشد و بترساندمان!
این نگاه به انباری، صددرصد قدیمی و البته غلط است. اگر می‌خواهیم زندگی و امور خانه را درست بگردانیم و هم از فضا و هم از وسایل‌مان درست استفاده کنیم، می‌بایست به انباری نگاه تازه‌ای داشته باشیم.
● انباری را روشن کنید
یک لامپ ساده کافی است؛ غرض نورپردازی هنرمندانه‌ و بازی با نورها نیست. سیم‌کشی و کلید برق را کنترل کرده و یک لامپ ۴۰ وات یا کم مصرف به سرپیچ وصل کنید. نور کافی باعث می‌شود تصور دقیق‌تری از وضع موجود داشته باشید.
● انباری را تمیز کنید
مثل هر جای دیگر خانه، انبار هم نیاز به تمیز شدن مرتب و دوره‌ای دارد. تصور نکنید که چون دور از چشم میهمانان محترم است، دیگر تمیز بودن یا نبودن آن اهمیت ندارد. گرفتن گردوغبار روی وسائل انبار و بیرون بردن زباله‌ها اصل مهم نگهداری یک انبار است. ضمن اینکه با این کار از واکنش‌های حساسیتی در مقابل گردوغبارها بر کنار خواهید ماند.
● وسائل اضافه را دور بریزید
بالاخره روزی باید تصمیم خود را بگیرید. کارشناسان گفته‌اند امتحان کنید، اگر چیزی را در طی یک سال استفاده نکردید، پس حتما به دردتان نمی‌خورد و بیهوده فضای خانه‌تان را با آن اشغال نکنید! از وسائل اسقاط شده و معیوب و چیزهایی که کهنه شده و شما جانشین‌های نویی برای آنها آورده‌اید، وسائل با کارآیی پائین‌تر و چیزهایی از این قبیل دل بکنید.
● قفسه‌بندی کنید
حالا که مطمئنید وسائل موجود، انباری‌های واقعی‌تان هستند، در محیطی تمیز و با نور کافی، می‌توانید درباره نحوه چیدن آنها تصمیم بگیرید. قفسه‌بندی، کاری است که الان باید به آن بپردازید. یک کار مفرح و البته مفید که می‌تواند دو سه روز تعطیل شما را به خوبی پر کند.
قفسه‌بندی به معنای استفاده صحیح و منطقی از حداقل فضا برای بیشترین وسائل است. برای این کار هم می‌توانید از قفسه‌های چوبی، فلزی یا پلاستیکی آماده استفاده کنید و هم خودتان ابتکار به خرج داده و آنها را با ابزار ساده‌ای بسازید. از قفسه‌ها، کتابخانه‌ها و کمدهای قدیمی هم برای این کار می‌توانید بهترین استفاده را ببرید.
● در قفسه‌ها بچینید
وقتی ساخت و تهیه قفسه‌ها به پایان رسید، باید وسائل را به‌طرز مناسبی در آن بچینید. چند نکته زیر جزء اصول چیدن انباری به شمار می‌آیند.
▪ وسائل مورد نیاز، نزدیک‌تر باشند!
▪ مواد خوراکی از سایر وسائل جدا نگهداری شوند.
▪ برچسب مواد را به‌خصوص مواد خوراکی یا مواد شیمیایی و خطرناک را حتما روی آنها نگه دارید. اگر کنده شده، مجددا برچسب‌نویسی کنید.
▪ در چیدن مواد تاریخ مصرف‌دار دقت کنید. مواد با تاریخ انقضای نزدیک را جلوتر و بقیه را دورتر بگذارید.
▪ مسلما ظرف ماده خوراکی را با ماده شیمیایی، سم، دارو و مانند آن عوض نکنید! اگر هم این کار خطرناک را کردید، حتما برچسب مناسب روی آن بزنید.
▪ ظروف محتوی مواد خطرناک، سمی و داروها را در قفسه در بسته و قفل‌دار بگذارید. در ظروف محکم و در قفسه قفل و کلید آن در جای مطمئن!
▪ با کودکان درباره نحوه چیدن وسائل و مواد و خطرات احتمالی صحبت کنید. مخصوصا خطر بو کردن یا چشیدن مواد ناشناس را برای آنها توضیح دهید.
▪ حتی‌الامکان سعی کنید مواد اشتعال‌زا و خطرناک را در منزل نگه‌داری نکنید. به‌خصوص وقتی فرزند خردسالی در خانه دارید.‌

روزنامه سلامت
ویرایش و تلخیص:آکاایران