نمایشگاه

نمایشگاه "خانه خوبان" اجماع هنرمندان برای حمایت از سیل‌زدگان / برای حل مشکلات‌مان باید همراه یکدیگر باشیم / نمایشگاه‌های خیریه باعث می‌شود رابطه مردم و هنرمندان بیشتر شود


127

1398/3/27

10:54


نمایشگاه آثار هنرمندان عرصه تجسمی به نفع آسیب‌دیدگان سیل در گالری پردیس ملت برپاست.

نمایشگاه "خانه خوبان" اجماع هنرمندان برای حمایت از سیل‌زدگان / برای حل مشکلات‌مان باید همراه یکدیگر باشیم / نمایشگاه‌های خیریه باعث می‌شود رابطه مردم و هنرمندان بیشتر شود

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار هنرمندان عرصه تجسمی با عنوان "خانه خوبان" به نفع آسیب‌دیدگان سیل در گالری پردیس ملت برپاست. در این نمایشگاه ۱۲۵ اثر نقاشی، خوشنویسی، طراحی، مجسمه‌، کاریکاتور و... از ۸۴ هنرمند به نمایش درآمده است که هر هنرمند بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از فروش آثار خود را به آسیب‌دیدگان سیل اهدا می‌کند.

محسن سلیمانی، مدیر هنرهای تجسمی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: پس از حادثه دردناک سیل فروردین‌ماه 98 که بخش عظیمی از کشور را در برگرفت، همان‌طور که همه مردم کشور به یاری مردم آسیب دیده شتافتند، هنرمندان نیز همراه آنها بودند و شاهد بودیم که تعدادی از گالری‌ها و مجموعه‌داران دست به فروش آثار هنری زدند.

سلیمانی ادامه داد: ما هم تصمیم گرفتیم این کار را به شکل همه‌گیرتر و در ابعاد بزرگ‌تری برگزار کنیم. بنابراین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه تصویر شهر، سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور، خانه سینما و قرارگاه فرهنگی حمایت از سیل‌زدگان، گردهم آمدند تا بتوانیم سهمی در رفع مشکلات هم وطنان خود داشته باشیم. اما سهم اصلی در این رویداد را هنرمندانی داشتند که آثار خود را در نمایشگاه شرکت دادند.

او با اشاره به اینکه از فروردین‌ماه برنامه‌ریزی این رویداد آغاز شد، افزود: پس از دعوت هنرمندان، جمع‌آوری آثار و قیمت‌گذاری کارها، این نمایشگاه ۲۴ خردادماه آغاز به کار کرد و در روز افتتاحیه فروش قابل توجهی داشتیم. در این رویداد سعی کردیم از همه پیشکسوتان و هنرمندان شاخص دعوت کنیم و خوشبختانه هر هنرمندی که با او تماس گرفتیم، پذیرفت در این نمایشگاه حضور داشته باشد.

سلیمانی افزود: قطعاً فروش تمام این آثار نیز نمی‌تواند سهم بزرگی در رفع مشکلات آسیب‌دیدگان سیل داشته باشد، اما همین که مردم آسیب دیده بدانند هنرمندان و مردم به یاد آنان هستند و در کمک به آنها سهیم می‌شوند، نقش مهمی در روحیه آنها دارد. در چنین رویدادهایی همیشه هنرمندان تلاش می‌کنند کاری برای هموطنان خود انجام دهند.

سلیمانی ادامه داد: خریداران آثار این نمایشگاه بیشتر متخصصان و کسانی بودند که از این آثار شناخت داشتند، اما فکر می‌کنم فرصت مناسبی است تا عموم مردم به پردیس‌ ملت بیایند و علاوه بر دیدار آثار، برای خرید آنها نیز اقدام کنند. قیمت‌گذاری آثار توسط یک تیم سه نفره انجام شده و تا حد ممکن تلاش کردیم قیمت‌ها را تعدیل کنیم تا عده بیشتری بتوانند آثار را خریداری کنند.

نمایشگاه خانه خوبان به نفع سیل زدگان در گالری پردیس ملت

برای حل مشکلات‌مان باید همراه یکدیگر باشیم

پریوش گنجی یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد هنری است که دو تابلوی نقاشی را در این نمایشگاه ارائه کرده است. گنجی درباره حضور خود نمایشگاه "خانه خوبان" گفت: من اصولاً در نمایشگاه‌های گروهی شرکت نمی‌کنم، اما وقتی حادثه سیل در شهرهای مختلف پیش آمد و از من برای حضور در نمایشگاه‌های خیریه دعوت کردند بلافاصله پذیرفتم و در دو نمایشگاه گالری خط سفید و پردیس‌ملت آثار خود را برای کمک به آسیب دیدگان سیل ارائه دادم تا بتوانم کمک کوچکی به آنها بکنم.

گنجی ادامه داد: بارها بعد از رخ دادن چنین اتفاقی شاهد بودیم که مردم تمام تلاش خود را برای کمک به هموطن‌نان خود می‌کنند. به نظرم فرقی نمی‌کند که خودمان به صورت حضوری برای کمک به مردم برویم یا اینکه به این شکل مبلغی را اهدا کنیم. چنین نمایشگاهی روند مشخصی دارد و مقدار فروش آثار هم مشخص است و همه درآمدها به دست آسیب‌دیدگان می‌رسد، بنابراین با اطمینان توانستم در این رویداد شرکت کنم.

 او با بیان اینکه نمایشگاه خوبی از آثار هنرمندان گردآوری شده است، درباره آثار خود در این مجموعه گفت: در پردیس ملت آثاری از مجموعه آبی‌ها که کارهای جدید من هستند، شرکت دادم و در نمایشگاه گالری خط سفید هم اثری از دوره بنفش متعلق به مجموعه "پنجره‌های شب" را نمایش دادم.

گنجی افزود: این نمایشگاه برای فروش آثار است تا هر شخصی که می‌تواند از این نمایشگاه کار هنری بخرد، طبیعتاً آثار هنرمندان نامدار بهتر به فروش می‌رسد و در این نمایشگاه نیز تعداد زیادی از هنرمندان شناخته شده حضور دارند. در چنین نمایشگاه‌هایی معمولاً قیمت آثار کمی پایین‌تر آورده می‌شود تا احتمال فروش آنها بیشتر شود. من هم با پایین آمدن قیمت آثار موافق هستم زیرا هدف ما انجام یک کار خیر است و می‌خواهیم به هر شکلی که شده به هم‌وطن‌‌نان خود کمک کنیم.

این هنرمند ادامه داد: زمانی که یک اتفاق ناگوار رخ می‌دهد باید همه ما جمع شویم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم مشکل را حل کنیم. ما باید خودمان مشکلات‌مان را حل کنیم و برای انجام این کار باید همراه یکدیگر باشیم. بارها دیده‌‌ایم که مردم در حد خودشان امکاناتی را در اختیار آسیب‌دیدگان می‌گذارند و دیدن این مسئله باعث خوشحالی فراوان است.

نمایشگاه خانه خوبان به نفع سیل زدگان در گالری پردیس ملت

با حمایت از یکدیگر می‌توانیم روح جامعه را بهبود بخشیم

بهزاد شیشه‌گران نیز در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره حضور خود در این نمایشگاه گفت: هر زمان برای حضور در یک نمایشگاه خیریه از من دعوت شده است در آن حضور داشتم و برای کمک به سیل‌زدگان نیز از ابتدای سال در سه نمایشگاه مختلف آثار خود را ارائه دادم.

او با بیان اینکه در نمایشگاه پردیس‌ ملت اثری از مجموعه "سپید" را شرکت داده است، افزود: زمانی که از من دعوت شد اثری را در این مجموعه شرکت دهم، به مسئولان نمایشگاه پیشنهاد دادم به کیفیت نمایشگاه و اینکه چه کسانی در آن حضور دارند، توجه داشته باشند و برای برگزاری سریع نمایشگاه عجله نکنند. خوشبختانه این اتفاق رخ داد و شاهد هستیم که هنرمندان خوبی در این مجموعه حضور دارند. امیدوارم هدف نمایشگاه که حمایت از آسیب‌دیدگان سیل و دغدغه همه هنرمندان شرکت‌کننده نیز همین بود، محقق شود و بتوانیم این کمک‌ها را به دست آسیب‌دیدگان سیل برسانیم.

شیشه‌گران ادامه داد: در طول سال‌های گذشته همیشه پس از شرکت در چنین نمایشگاه‌های خیریه یک دغدغه و نگرانی همراه من بوده و آن هم مربوط به این موضوع است که نمی‌دانستم فروش این آثار به چه میزان بوده و چگونه به دست نیازمندان رسیده است. متاسفانه در این سال‌ها هیچ‌گاه پاسخی به هنرمندان و افکار عمومی داده نشده است که میزان درآمد نمایشگاه‌ها و نحوه رسیدن آنها به دست نیازمندان چگونه بوده است. با این حال من به دلیل نیت خیری که داشتم هیچ وقت به این قضایا توجه نکرده و از شرکت در این نمایشگاه‌ها دریغ نکردم. البته علاوه بر آن‌که در نمایشگاه‌های گروهی شرکت داشتم، خودم هم به شکل مستقل نمایشگاه‌هایی برای رویدادهایی مانند زلزله و سیل برگزار کرده و عواید فروش آن را به آسیب دیدگان اختصاص دادم.

شیشه‌گران ادامه داد: اگر قرار است حمایتی از سوی هنرمند انجام شود و اثر او برای فروش به نفع آسیب‌دیدگان در اختیار گروهی قرار گیرد، مجری و برگزارکننده این رویدادها نیز باید احساس مسئولیت کنند و هنرمندان و عموم مردم را درباره مبلغ فروش و نحوه مصرف آنها مطلع کنند و در اسرع وقت این مبالغ را برای رفع مشکلات مردم هزینه کنند.

او با بیان اینکه با حضور در رویدادهای خیریه، وظیفه انسانی و حرفه‌ای خود را به جا می‌آورد، گفت: وقتی مردم عادی جامعه را می‌بینیم که با کمترین امکانات و به شکل کاملاً سخاوتمندانه برای کمک به هم‌نوع خود می‌شتابند، این بر من اهل هنر تأثیر می‌گذارد. وقتی صف‌های کمک مردم را می‌بینیم هر آدم بی‌تفاوتی به فکر واداشته می‌شود. این روحیه در جامعه ما وجود دارد و من همیشه از آدم‌هایی که اینقدر حضور پررنگ در جامعه دارند درس گرفتم. کاری هم که هنرمندان در این راستا انجام می‌دهند، می‌تواند روی دیگران اثر بگذارد. اگر برای حمایت‌های ضروری دست به دست هم دهیم، بدون شک می‌توانیم در جامعه ایجاد انگیزه بیشتر کنیم و روح آن را بهبود بخشیم.

نمایشگاه خانه خوبان به نفع سیل زدگان در گالری پردیس ملت

نمایشگاه‌های خیریه باعث می‌شود رابطه بین مردم و هنرمندان بیشتر شود

ساره ارباب معروف یکی از هنرمندان حاضر در این نمایشگاه نیز درباره آثاری که در این مجموعه ارائه کرده است گفت: سه تابلوی نقاشی از مجموعه‌ای که با موضوع زنان کار کرده‌ام را در این نمایشگاه ارائه کردم. از زمانی که حادثه سیل در شهرهای مختلف ایران پیش آمد تصمیم داشتم تعدادی از آثار خود را به نفع سیل‌زدگان به فروش برسانم تا اینکه به این مجموعه دعوت شدم و آثار خود را ارائه کردم.

ارباب معروف درباره تاثیرات برگزاری نمایشگاه‌های خیریه گفت: در چند ماه گذشته شاهد بودیم که چند گالری چنین نمایشگاه‌هایی را برگزار کردند و این موضوع باعث می‌شود هنرمندان پویاتر شوند تا بتوانند نقشی در این رویدادهای اجتماعی داشته باشند. بسیاری از مردم در این مواقع تلاش می‌کنند کمکی به آسیب‌دیدگان حوادث بکنند و چه بهتر که هنرمندان با آثار خود این کار را انجام دهند.

این هنرمند افزود: به نظرم این رویدادها باعث می‌شود رابطه بین مردم و هنرمندان بیشتر شود. گاهی گالری‌ها به فضای بسته‌ای تبدیل می‌شوند و به نظر می‌رسد فقط هنرمندان به این مکان‌ها می‌روند. اما وقتی نمایشگاه برای قشری که دچار مشکل شده‌اند، برگزار می‌شود، افرادی هم که مخاطب گالری‌ها نیستند جذب آن می‌شوند. از سوی دیگر این کار به اقتصاد هنر نیز کمک می‌کند و تعامل خوبی بین مردم و هنرمندان به وجود می‌آورد. البته به نظرم بهتر است هنرمندانی که در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنند صد در صد فروش اثر را به نمایشگاه اختصاص دهند.

گفتنی است در نمایشگاه "خانه خوبان" آثار هنرمندانی چون محمد احصایی، بنفشه احمدزاده، مهدی احمدی، خاطره آخوندلو، فرزاد ادیبی، ساره ارباب معروف، فائزه آسایش، آرمان استپانیان، رضا افسری، وحید امین، سیمون آیوازیان، رضا بانگیز، جواد بختیاری، هومن بیات، موحد بیرانوند، رویا بیژنی، فرشید پارسی‌کیا، مهناز پسیخانی، شیرین پیله‌وری، ماهنی تذهیبی، امیرصادق تهرانی، مرجان ثابتی، سارا جعفری، امیرعلی جوادیان، نیوشا جوادی‌پور، رضا حسینی، کامبیز حضرت‌پور، جمشید حقیقت‌شناس، محمد حیدری، هادی حیدری، الهه خاتمی، بابک خدابنده، کامبیز درم‌بخش، مصطفی دشتی، مهوش دولت‌آبادی، پرویز روزبه، فرشته زمانی، فاطمه ژاله، امیر سقراطی، همایون سلیمی، جهانگیر شهدادی، طاهر شیخ‌الحکمایی، علی شیرازی، بهزاد شیشه‌گران، کوروش شیشه‌گران، عین‌الدین صادق‌زاده، حبیب الله صادقی، کامبیز صبری، کمال طباطبائی، نجوا عرفانی، کیوان عسگری، مینا غازیانی، حریر غریب‌پور، سروناز فارسیان، الهام فاطمی، فخرالدین فخرالدینی، هادی فدوی، مهدی فلاح، امیر‌احمد فلسفی، محمدرضا فیروزه‌‎ای، نیلوفر قادری‌نژاد، کوروش قاضی‌‌مراد، محمدرضا قربانی، یدالله کابلی خوانساری، خاطره کامیار، کاوه کاووسی، خلیل کویکی، اسدالله کیانی، پیام گلچین، کوروش گلناری، پری‌یوش گنجی، حسین محجوبی، فرخ محجوبی، فرزانه محجوبی، اهورا محمدی، رسول مرادی، نصرت‌الله مسلمیان، روناک مشیری، مهنوش مشیری، معصومه مظفری، منوچهر معتبر، مهیا معینی، کتایون مقدم، نازیلا مقدم، مه‌رو ملاکی، مانلی منوچهری، عنایت‌الله نظری نوری، طاهر نیکخواه ابیانه، مریم نیکخواه ابیانه، احمد وکیلی، احسان یگانه و امیر یگانه به نمایش گذاشته شده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه "خانه خوبان" می‌توانند تا ۳۱ خرداد به گالری پردیس ملت به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بزرگراه نیایش، روبه‌روی کردستان مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو