مناظر شاد، نگاهی به درون و چالش زمان و مکان / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

مناظر شاد، نگاهی به درون و چالش زمان و مکان / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه


136

1398/10/26

15:06


مریم درویش: در گالری‌گردی این هفته به نمایشگاه‌‌ گالری‌های مژده، آس، شکوه و ژاله پرداخته‌ایم.

مناظر شاد، نگاهی به درون و چالش زمان و مکان / گالری‌گردی هنرآنلاین در 4 نمایشگاه

سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی رضا بیگناه با عنوان "شاخه‌های بی‌قرار" در گالری مژده، نمایشگاه آثار ماندانا کسرایی و پریسا شیرزادی با عنوان "کِی و کجا" در گالری آس، نمایشگاه نقاشی‌خط احمدمیرزا در گالری شکوه و نمایشگاه آثار نقاشی، حجم و چیدمان سارا کشمیری با عنوان "اندرونی" در گالری ژاله سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

مناظر رنگین

نمایشگاه نقاشی رضا بیگناه با عنوان "شاخه‌های بی‌قرار" در گالری مژده برپاست. بیگناه در این آثار به طبیعت پرداخته و مناظر طبیعی را با دیدگاهی متفاوت به تصویر کشیده است. دیدگاه شخصی و تغییراتی که در فرم و شکل اجزای طبیعت ایجاد شده باعث شده است فضای این آثار به تصویرسازی نزدیک شود.

در تابلوهای این مجموعه شاهد حضور درختان و دشت‌ها هستیم اما هیچ‌کدام از این عناصر طبیعی شکل واقعی خود را ندارند. بیگناه با استفاده از خطوط منحنی، به‌سادگی فرم‌های مورد نظرش را به تصویر کشیده و مناظری برآمده از ذهنیات خود را نمایش داده است.

نمایشگاه نقاشی رضا بیگناه در گالری مژده

رنگ در آثار این مجموعه نقش مهمی دارد. بیگناه از رنگ‌های متنوع و تقریبا همه رنگ‌های موجود استفاده کرده و ترکیب رنگی‌های گوناگون را به وجود آورده است که انرژی فراوانی را در آثارش ایجاد می‌کنند. نکته قابل‌توجه در این تابلوها نمایش دادن عنصری متحرک است. وزش باد و حرکت‌هایی که به موجب آن در شاخ و برگ درختان ایجاد می‌شود در یک لحظه تثبیت شده و مسئله حرکت و زمان را در تصویر نشان می‌دهد. اما تابلوهای کوچک این مجموعه به واقعیت نزدیک‌تر هستند و بیگناه با دخل و تصرف کمتری به نمایش مناظر پرداخته است و او با رنگ‌هایی نزدیک‌تر به واقعیت، مناظر را به تصویر کشیده  است.

نمایشگاه نقاشی رضا بیگناه تا 27 دی در گالری مژده به نشانی سعادت‌آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان 18 شرقی، پلاک 27، زنگ یک برگزار می‌شود.

 

چالش زمان و مکان

نمایشگاه آثار ماندانا کسرایی و پریسا شیرزادی با عنوان "کِی و کجا" در گالری آس برپاست. در این نمایشگاه دو مجموعه متفاوت از این هنرمندان به نمایش درآمده است که با وجود عدم ارتباط با یکدیگر، اشتراکات قابل‌توجهی با هم دارند. در هر دو مجموعه به انسان و حضور او در فضاهای مختلف پرداخته شده و در واقع موقعیت انسان در جهان را مورد توجه قرار داده‌اند.

ماندانا کسرایی در نقاشی‌های خود جمعی از اشخاص را در فضای باز و طبیعت قرار داده و نکته‌ای که جلب توجه می‌کند آن است که این افراد با محلی که در آن قرارگرفته‌اند تناسبی ندارند. آدم‌ها با ظاهری که مناسب یک مجلس مهمانی یا محیط کار است در کویر یا میان خرابه‌های یک بنای قدیمی مشاهده می‌شوند و مخاطب را با این سوال مواجه می‌کنند که چرا این افراد در جایی که باید باشند، حضور ندارند. هنرمند مسئله عدم هماهنگی افراد با جایگاه آنها را مدنظر قرار داده و این موضوع را به شکل نمادین به تصویر کشیده است.

نمایشگاه آثار ماندانا کسرایی و پریسا شیرزادی در گالری آس

پریسا شیرزادی نیز در آثار چاپی خود به نمایش انسان پرداخته و برای این کار به سراغ عکس‌های خانوادگی قدیمی رفته است. او از عکس‌های سیاه و سفیدی که جمعی صمیمی را در روزگار گذشته نشان می‌دهد، استفاده کرده و افرادی را به تصویر کشیده است که بسیاری از آنها در قید حیات نیستند.

شیرزادی در این آثار موضوع گذر زمان و تاثیراتی که بر زندگی انسان دارد را مورد توجه قرار داده است. او عکس‌های سیاه و سفید قدیمی را به‌گونه‌ای بر صفحه کاغذ آورده است که عدم ثبات و محوشدگی موجود در آنها نشان‌دهنده عدم حضور افراد در این دنیاست. این اشخاص در محیط واقعی خود دیده نمی‌شوند و محیط خالی و خلاء اطراف آنها نیز نشانه دیگری از جدا شدنشان از واقعیت است.

نمایشگاه "کِی و کجا" تا 25 دی ماه در گالری آس ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، پلاک ۱۸۳۱ مراجعه کنند.

 

گذشته در حال

نمایشگاه نقاشی‌خط احمدمیرزا در گالری شکوه برپاست. احمدمیرزا در این مجموعه از مواد مختلف برای شکل دادن به آثارش استفاده کرده است، موادی رایج مانند رنگ‌روغن و اکریلیک در تعدادی از آثار به کار رفته و در بعضی دیگر از کارها موادی مانند آینه و فرش تبدیل به خوشنویسی شده‌اند. او حروف نستعلیق را روی فرش برش داده و کلماتی مملو از گل و برگ و نقوش خطایی و اسلیمی را روی زمینه‌های رنگی قرار داده است. این کار پیوندی میان دو نماد از تاریخ هنر ایران ایجاد می‌کند و گذشته‌های دور را به زمان حال می‌آورد.

نمایشگاه آثار

اما نکته قابل‌توجه در بیشتر آثار این مجموعه، حرکت و چرخشی است که در تابلوها وجود دارد. کلماتی که با خطوط نستعلیق یا نسخ نوشته‌شده‌اند حول محور یک نقطه مرکزی چرخیده‌اند و در این روند دچار کشش و تغییر فرم شده‌اند. این چرخش‌ها یادآور کاغذهای ابر و باد و حرکت جوهرهای رنگی در میان آب است که نقوشی درهم رفته و به هم پیوسته را به وجود می‌آورند.

 نمایشگاه نقاشی‌خط احمدمیرزا تا 25 دی‌ماه در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 مراجعه کنند.

 

برون‌ریزی احساسات

نمایشگاه آثار نقاشی، حجم و چیدمان سارا کشمیری با عنوان "اندرونی" در گالری ژاله برپاست. کشمیری در این مجموعه دو دسته اثر را به نمایش گذاشته است که مکمل یکدیگر هستند و حضور زنان در موقعیت‌های گوناگون را نشان می‌دهند. اغلب با زنان تنهایی مواجه هستیم که در تقابل با فرد دیگری دیده می‌شوند. اما به نظر می‌رسد این چهره دیگر نیز خود اوست که در وضعیتی دیگر دیده می‌شود. این افراد با درون خود روبه‌رو شده و دچار چالش و درگیری با وجوه مختلف شخصیتی خود هستند. جدا از تابلوهای نقاشی که روی دیوار نصب‌شده‌اند تعدادی از نقاشی‌ها درون چمدان قرارگرفته‌اند. حضور در فضایی بسته و تنگ، محصور بودن و تحت‌فشار بودن افراد را نشان می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی حجم و چیدمان سارا کشمیری در گالری ژاله

اما بخش دیگر آثار این مجموعه مجسمه‌هایی هستند که با قطعات چوب ساخته‌شده‌اند. در این آثار به نظر می‌رسد فرم چوب در شکل‌گیری حجم‌ها تأثیرگذار بوده و در واقع فرم مجسمه تابع شکل آن قطعه چوب بوده است. اما کار کشمیری با چوب‌ها به همین مرحله ختم نمی‌شود و او با اضافه کردن نقاشی بر روی حجم‌ها، بیانی قوی‌تر به آنها بخشیده است. چهره‌هایی که بر روی چوب نقاشی شده است در کنار قطعات فلزی که روی آنها کلاژ شده‌اند، افرادی را نشان می‌دهند که با انبوه افکار و خصوصیات درونی خود روبه‌رو شده‌اند.

نمایشگاه نقاشی، حجم و چیدمان سارا کشمیری تا 29 دی در گالری ژاله برگزار می‌‎شود. این گالری به نشانی ایرانشهر، کوچه نوشهر، پلاک 3 قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو