مجموعه نمایشنامه‌ای از عبدالرضا فریدزاده منتشر شد

113

1398/10/26

15:06


مجموعه نمایشنامه "حیرت بازار" نوشته عبدالرضا فریدزاده منتشر شد.

مجموعه نمایشنامه‌ای از عبدالرضا فریدزاده منتشر شد

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: این مجموعه شامل پنج نمایشنامه‌ با عناوین "حیرت بازار"، "سالگرد"، "جبهه دوم"، "گاوها" و "گذرگاه" است.

"حیرت بازار" درباره خانواده‌ای سنتی است که هر ساله نذری را ادا می‌کنند که سابقه تاریخی دارد. این اثر به کارگردانی زری اماد در سال 1389 در سالن انتظامی خانه هنرمندان و جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا شده است.

نمایشنامه "سالگرد" در کشور افغانستان می‌گذرد. زمانی که نیروهای اتحادیه جماهیر شوروی سابق افغانستان را اشغال کرده بود. همچنین از مقاومت افغان‌ها مقابل روس‌ها می‌گوید. این متن به کارگردانی مولف در سالن شهیدرجایی بروجرد و جشنواره سراسری رامسر اجرا داشته است. همچنین توسط رضا عارف‌نژاد در مشهد در سال 1368 به صحنه رفته است.

"جبهه دوم" در اوایل جنگ تحمیلی می‌گذرد و نقش مردم را در دفاع هشت ساله نشان می‌دهد که انسان‌ها چگونه از هم پشتیبانی می‌کنند. این اثر که منتخب جشنواره نمایشنامه‌نویسی سوره در سال 1369 است به کارگردانی نویسنده در جشنواره سراسری فتح اجرا داشته است.

نمایشنامه "گاوها" موزیکال و منظوم است و با توجه به روایتی از نهج‌البلاغه به نگارش درآمده است. متن منتخب جشنواره نمایشنامه‌نویسی سوره در سال 1369 است. در سال 1368 در جشنواره استان لرستان و منطقه‌ای همدان به طراحی و کارگردانی نویسنده اجرا شده و اجرای عمومی در اراک و شهرضا به کارگردانی فرشاد آذلش داشته است.

"گذرگاه" نگاهی به مقاومت مردم در جنگ دارد. این که مردم چه نقشی می‌توانند داشته باشند و از این سرزمین دفاع کنند. این اثر برگزیده مسابقات بزرگ سراسری فرهنگی هنری فجر 1366 در رشته نمایشنامه‌نویسی است. به کارگردانی محمدتقی کاسه‌ساز در سال 1360، به کارگردانی محمد نگینی در سال 1360 و به کارگردانی احمد سپاسدار در شیراز اجرای عمومی داشته است.   

تم پنج نمایشنامه مجموعه "حیرت بازار" اجتماعی و مقاومت است و این آثار برای انتشار، بازنویسی و دراماتورژی جدید شدند.

کتاب مجموعه نمایشنامه "حیرت بازار" نوشته عبدالرضا فریدزاده در شمارگان 300 نسخه و با قیمت 35 هزار تومان توسط انتشارات کتاب نیستان روانه بازار کتاب شده است.

a

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو