خواص برگ بو و کاربردهای دارویی و درمانی این گیاه

خواص برگ بو و کاربردهای دارویی و درمانی این گیاه


منبع: آرگا

112

1398/10/26

16:15


برگ بو یکی از گیاهان خوشبو و همیشه سر سبز است که از فواید شگفت انگیزی برخوردار است و به صورت درخت و درختچه یافت می شود در ادامه این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با خواص برگ بو آشنا کنیم.

برگ بو از گیاهان بسیار پرطرفدار و پرکاربرد است و از طعم و عطر بی نظیری برخوردار است و از گذشته های دور نیز به منظور اهداف دارویی و پخت و پز مورد استفاده قرار گرفته می شود این گیاه پر کاربرد از ویتامین و مواد معدنی فراوانی بهره مند است که بهتر است اطلاعات کافی از آن در رابطه با فواید آن در زمینه سلامت بدن، پوست و مو داشته باشید.

خاصیت درمانی برگ بو

بررسی خواص برگ بو

برگ بو نیز مانند سایر گیاهان دیگر از فواید زیادی برخوردار است که در مطالب گذشته شما را با خواص برگ مو، خواص برگ عناب، خواص برگ انبه، خواص برگ چغندر و خواص برگ گلابی آشنا کردیم در ادامه نیز با خواص بی نظیر برگ بو آشنا خواهید شد:

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن

اژنول موجود در برگ بو به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می کند که به عنوان آنتی اکسیدان نیز از آن استفاده می شود بنابراین می توانید به منظور پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و… از برگ بو استفاده کنید.

خواص برگ بو بر سلامت بدن

۲. کاهش التهاب

برگ بو به دلیل داشتن خواص ضد التهابی سبب کاهش التهاب در بدن می شوند که به منظور جلوگیری و درمان بیماری های التهابی مانند روماتیسم و آرتروز می توانید از برگ بو استفاده کنید و همچنین به منظور درمان میگرن و سردرد های شدید ماساژ پیشانی با روغن برگ بو و یا اسشتمام آن بسیار مفید است.

۳. استرس، افسردگی و اضطراب

وجود لینانول در برگ بو به پایین آوردن سطح هورمون استرس در بدن کمک می کند و همچنین سوزاندن برگ بو به کاهش سطح اضطراب و استرس کمک شایانی می کند.

فواید شگفت انگیز برگ بو

۴. سرماخوردگی و عفونت

برگ بو دارای خواص ضد باکتری است همین امر برای درمان و پیشگیری سرماخوردگی، عفونت و آنفولانزا بسیار مفید است از این رو، داخل یک ظرف آب دو تا سه برگ بو قرار دهید و اجازه بجوشد و پس از زمان دو تا سه دقیقه پارچه نخی را به این آب آغشته نمایید و بر روی سینه قرار دهید تا سبب درمان مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی و برونشیت شود.

به منظور درمان تب بالا و عطسه نیز می توانید داخل یک لیوان بزرگ آب جوش دو تا سه عدد برگ بو بگذارید و پس از زمان ده دقیقه هر روز تا زمان بهبودی کامل آن را بنوشید.

برگ بو و فواید بی نظیر آن

۵. درمان سنگ کلیه و عفونت

برگ بو نقش مهمی را در درمان سنگ کلیه و عفونت ایفا می کند فقط کافی است به ۲۰۰ میلی لیتر آب پنج گرم برگ بو بیافزایید سپس آن را بجوشانید تا زمانی که تنها ۵۰ میلی لیتر از حجم آن باقی بماند، محلول را به منظور بیماری های کلیوی حاصل را دو بار در روز بنوشید.

۶. بهبود عملکرد سیستم گوارشی

برگ بو یک ماده ادرار آور محسوب می شود که سبب دفع ادرار شدید و در نتیجه کاهش سموم بدن می شود و همچنین ترکیبات آلی موجود در برگ بو به منظور تسکین سندروم روده تحریک پذیری، ناراحتی معده و کاهش علایم بیماری سلیاک بسیار موثر است و همچنین برگ بو به دلیل داشتن آنزیم های خاص سبب جذب بهتر مواد مغذی و بهبود عملکرد هضم می شود.

خاصیت دارویی برگ بو

۷. جلوگیری از سرطان

رادیکال های آزاد سلول های سالم را بر اثر یک جهش تبدیل به سلول های سرطانی می کنند که ترکیبات آلی و منحصر به فرد موجود در برگ بو شامل : فلاوانول، فیتوکمیکال‌ها، لینانول و پارتنولید می باشند که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند.

۸. تنظیم کنترل قند خون

از دیگر فواید شگفت انگیز برگ بو پایین آوردن سطح خون است بنابراین برای آن دسته از افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند و یا خطر ابتلا به این بیماری در آن ها وجود دارند  مصرف مرتب برگ بو قادر به کاهش خطر مواجهه با مشکلات مرتبط با دیابت است به منظور استفاده از برگ بو در این زمینه برگ بو خشک و یا پودر برگ را به غذا ها بیافزایید، از این روش به مدت یک ماه استفاده کنید.

خاصیت بی نظیر برگ بو بر سلامت بدن

۹. کاهش وزن

استفاده از برگ بو سبب افزایش چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن می شود بنابراین اگر تمایل به کاهش وزن و لاغری دارید می توانید از مصرف آن غافل نشوید.

۱۰. جنین و بارداری

داشتن مقادیر فراوان اسید فولیک در برگ بو سبب پیشگیری از نقص های عصبی جنین در دوران حاملگی و همچنین از زایمان زود رس در زنان باردار جلوگیری می کند.

۱۱. سفید شدن دندان ها

برای سفید کردن دندان ها پودر برگ بو را مانند خمیردندان بر روی دندان ها مسواک بزنید از این روش به مدت سه روز استفاده کنید تا دندان های سفید و درخشانی داشته باشید.

خواص برگ بو بر سلامت بدن

۱۲. کاهش چین و چروک

برگ بو با کاهش استرس پوست به رفع چین و چروک پوست کمک می کند و در نتیجه سبب جوانسازی پوست می باشد که به منظور تهیه ماسک برگ بو به دو فنجان آب جوش پنج برگ بو خشک را اضافه کنید سپس به مدت دو دقیقه بجوشانید حالا جوشانده را داخل کاسه ای بزرگ بریزید و از آن به عنوان بخور استفاده کنید.

۱۳. رفع شوره سر

برگ بو کمک شایانی به درمان شوره سر می کند از این رو، داخل کاسه ای آب جوش دو تا سه عدد برگ بو بریزید و پس از شامپو زدن موها از محلول حاصل استفاده کنید.

خواص برگ بو بر سلامت مو

۱۴. درمان شپش سر

برای از بین بردن شپش سر در ۴۰۰ میلی لیتر آب جوش پنجاه گرم برگ بو خشک بریزید و اجازه دهید بماند سپس محلول به دست آمده را بر روی موها و ریشه ی مو بمالید و پس از زمان سه تا چهار ساعت با آب گرم موهایتان را بشویید.

آشنایی با تمام فواید برگ بو

آشنایی با فواید دمنوش برگ بو

دمنوش برگ بو به درمان فشار خون بالا، یبوست، درمان مشکلات گوارشی و درمان سر درد کمک می کند که برای تهیه آن فقط کافی است داخل دو فنجان آب سه عدد برگ بو تازه بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و پس از زمان سه دقیقه حرارت را خاموش کرده و محلول را از صافی عبور دهید سپس آن را داخل فنجان بریزید و با عسل شیرین کرده و میل کنید.

فواید دمنوش برگ بو

عوارض برگ بو

برک بو تازه ممکن است در بسیاری از افراد سبب ایجاد واکنش های آلرژیک به صورت اگزما یا درماتیت شود و همچنین زیاده روی در مصرف برگ بو سبب ایجاد مسمومیت در فرد می شود.

ارزش تغذیه برگ بو در صد گرم

  • پروتئین : ۷ گرم
  • کربوهیدرات : ۷۵ گرم
  • چربی : ۸ گرم
  •  فیبر : ۲۶ گرم
  • کالری : ۳۱۳

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو