اگر ارکیده شما تمام گل‌های خود را از دست بدهد چه باید بکنید؟

منبع: فوت و فن

145

1398/10/27

02:46


اگر ارکیده شما تمام گل‌های خود را از دست بدهد چه باید بکنید؟

ریختن گل‌های یک گیاه پدیده‌ای‌ست که ممکن است بارها با آن روبه رو شوید. اما نگران نباشید، در بسیاری از موارد با انجام تکنیک‌های مراقبتی صحیح می‌توانید آن را متوقف کنید. به ویژه اگر این گیاه ارکیده باشد؛ چراکه فقط لازم است با این مطلب از مجله فوت و فن همراه باشید و موارد زیر را در مورد گیاه‌تان رعایت کنید!

اگر ارکیده شما تمام گل‌های خود را از دست داد، اولین قدم این‌است که ساقه گل را حدود ۲.۵ سانتی‌متر از محل اتصال به ساقه اصلی برش دهید. بعد به گیاه خود آب داده و آن را کنار یک پنجره با نور غیر مستقیم آفتاب بگذارید. برخلاف تصور عموم مردم که گل‌های ارکیده برای همیشه دوام ندارند، اگر به درستی از آنها مراقبت شود می‌توانند یک ماه یا بیشتر دوام آورند. ارکیده‌ها گیاهان بسیار مقاومی هستند که با کمترین توجه می‌توانند به خوبی رشد کرده و پر گل شوند.

مراقبت از ارکیده‌ها

ارکیده‌ها گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری هستند که نیاز به رطوبت و نور غیر مستقیم خورشید دارند. بسته به میزان نور، درجه حرارت و رطوبت موجود در هوا، باید ارکیده‌ها را حداقل هفته‌ای یک بار آبیاری کنید. کود ارکیده نیز باید گاهی اوقات و مطابق با دستورالعمل محصول استفاده شود. توجه داشته باشید برای اطمینان از عدم پوسیدگی ریشه در طی زمان، گردش هوا، هرچند کم بسیار مهم است. همچنین آفات مختلف مانند شته‌ها، کنه‌ها و سپردارن باید با ماده آلی مخصوص، آفت‌زدایی شوند.

محیط کاشت ارکیده

ارکیده‌ها در طبیعت، همه جا رشد می‌کنند. بنابراین تقریباً روی هر محیط کاشتی می‌توانید حساب کنید. با داشتن شرایط رطوبتی مناسب، ارکیده‌ها به راحتی می‎توانند بدون خاک رشد کنند. از جمله محیط کشت‌های خانگی می‌توان به قطعات پوست درخت، خزه، کودهای گیاهی و پرلیت اشاره کرد. اما درهر صورت، هرکدام از آنها باید بتوانند به طور متوسط حدود یک هفته رطوبت را حفظ کنند تا آب به آرامی تبخیر شود.

اما هرگز از خاک استفاده نکنید و همچنین اجازه ندهید که ریشه‌ها در حجم زیادی از آب غوطه‌ور شوند. هم خاک و هم آب زیاد ریشه‌ها را پوسیده و گیاه را از بین می‌برد.

رشد ارکیده‌های جدید

پس از پژمردن و از بین رفتن گل‌ها، ارکیده‌ برای تولید ریشه‌ها و ساقه‌های‌ گل‌ جدید نیاز به یک دوره خواب کوتاه دارد. ریشه‌های جدید معمولاً در قسمت آخرین ساقه گل‌دهنده ظاهر می‌شوند. اگر ریشه‌های گوشتی جدید به رنگ سفید یا سبز روشن پیدا کردید، ارکیده شما سالم است. پس از گذشت چند هفته، رشد تازه گیاه اصلی در بالای ریشه‌ها به شکل شکوفه‌های جدید ظاهر می‌شود.

توصیه‌ها

گستردگی فروش گیاه ارکیده در فروشگاه‌های بزرگ مواد غذایی، فروشگاه‌های لوازم خانگی و گل فروشی‌ها، فرصت خوبی‌ست که می‌توانید ارکیدهای‌ سالم و تازه را به راحتی پیدا کنید. به دنبال گیاهانی باشید که برگ‌های سبز سالم دارند یا خیلی پژمرده نیستند و رشد ریشه جدید نشان می‌دهند. بعداز اینکه آنها را به خانه آوردید بلافاصله شرایط گیاه را با ذکر تاریخ یاداشت کنید و بعد به آن آب دهید. بزودی شما یک مجموعه بزرگ و ارزان قیمت ارکیده خواهید داشت!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو