علت این افزایش وزن نفخ است یا چاقی؟؟

منبع: سیمرغ

196

1398/10/27

03:18


علت این افزایش وزن نفخ است یا چاقی؟؟

گاهی برای برخی پیش آمده که احساس کردند به یکباره دچار افزایش وزن شده اند. اما نمی دانند دلیل این افزایش وزن واقعا نفخ است یا چاقی؟

تفاوت افزایش وزن ناشی از چاقی و نفخ

اگرچه وزن به یک باره افزایش نمی یابد، اما اغلب این‌گونه احساس می‌شود. به ‌عنوان‌ مثال، یک روز شلواری که چند ماه نپوشیدید را به تن می‌کنید و متوجه می‌شوید که دیگر اندازه نیست. این جاست که سوال پیش می‌آید آیا وزن اضافه کردید یا نفخ کردید؟ این مطلب کمک خوبی در پاسخ دادن به این سوال خواهد کرد.


آیا شیوه زندگی‌ام تغییر کرده است؟

آیا در الگوی غذا خوردن، برنامه ورزشی یا فعالیت و سطح استرس شما تغییری به وجود آمده است؟ حتی کوچک ترین تغییر در شیوه زندگی، ازجمله کم شدن ساعت خواب یک یا دو ساعت درهر شب یا مصرف داروی جدید می‌تواند روی تعادل کالری مصرفی تاثیر بگذارد.


صبح ظاهرم چگونه است؟

هنگامی‌که صبح از خواب بیدار می‌شوید، در آینه نگاهی بیندازید. هنگامی‌که شب قبل در ساعت مناسب، مانند 7 شام میل کرده باشیم، زمانی که از خواب بیدار می‌شویم، مواد غذایی شکم را ترک کرده و در روده بزرگ قرارگرفته است، بنابراین احساس نفخ نمی کنید. بنابراین اگر شما از خواب بیدارشده اید و شکم تان بزرگ‌ تر از زمانی است که به رختخواب رفتید، قطعاً در روده مشکلی به وجود آمده است.


پس از میل کردن غذا چه شکلی هستم؟

نفخ معمولاً بعد از صرف غذا رخ می‌دهد و در طول روز تغییراتی دیده می‌شود. بنابراین اگر پس از خوردن ناهار احساس نفخ کنید اما پس از ورزش کردن این حس از بین برود، به‌احتمال‌زیاد نفخ بوده است.


آیا وقت قاعدگی است؟

در طول چرخه قاعدگی، تغییرات در هورمون‌های جنسی زنانه، به ‌ویژه استروژن و پروژسترون، می‌تواند باعث احتباس آب شود. مایعات می‌تواند در سراسر بدن به‌ویژه شکم پخش شود و درنتیجه شکم‌گنده به نظر برسد.

بیشتر بدانید : چه چیزهایی درد پریود را کم می کند؟

اضافه وزن در کدام قسمت بدن است؟

اضافه ‌وزن در قسمت شکم، ران، نشیمنگاه، بازوها، صورت و... پخش می‌شود. درحالی‌که نفخ تنها در قسمت شکم است.


آخرین بار که معده تخلیه شد کی بود؟

تا زمانی که شکم تخلیه نشود فرد وزن بالاتری دارد و باعث بزرگ شدن شکم می‌شود. بی نظمی در قاعدگی، سندروم بی‌قراری روده، کم‌آبی، مصرف پایین فیبر، تغییرات در الگوی خواب و حتی مسافرت می‌تواند در ایجاد نفخ نقش داشته باشد.


ادرار چه رنگی است؟

رنگ ادرار باید زرد کم‌رنگ و نه تیره باشد. اگر این‌ چنین باشد، شما دچار کم‌آبی هستید، که باعث نفخ می‌شود و باعث می‌شود تا بدن آب خودرا نگه دارد. بهترین راه برای مبارزه با نفخ مشخص کردن علت اصلی آن است. اگر پاسخ به دست آمده نشان داد که دچار یبوست و کم‌آبی هستید، پس این مشکل را برطرف کنید. اما اغلب تشخیص دلیل آسان نیست. اگر به‌ طور منظم نفخ می‌کنید به پزشک مراجعه کنید. اگرچه نفخ کردن عادی است اما نه پس از هر وعده غذایی.


وزن اضافه می‌کنید

اگر دچار اضافه‌وزن شدید اکیداً در برنامه روزمره شما نیز تغییراتی به وجود می‌آید. آیا غذاهای فوری بیشتری می‌خورید؟ در برنامه ورزشی تان تغییراتی به وجود آمده است؟ آیا اخیراً باکار پراسترس‌ مواجه شده‌اید؟نگران نباشید هما ن گونه که وزن با تغییرات کوچک بالا می‌رود، با تغییرات کوچک هم پایین می‌آید. کافی است این تغییرات را تشخیص دهید.


بیشتر بدانید : علائمی که خبر از جدی بودن نفخ شکمتان می دهند

بیشتر بدانید : صاف کردن شکم با خوراکی های ضد نفخ

بیشتر بدانید : این خوراکی ها ضدنفخ هستند!


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:روزنامه خراسان



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو