سالم سازی سبزیجات

سالم سازی سبزیجات نظر به اینکه برای آبیاری و تغذیه سبزیجات ، اغلب از آبهای آلوده و کودهای انسانی و حیوانی استفاده و علاوه بر آن ، حیوانات اهلی و وحشی در مزارع کشت سبزیجات آمد و رفت می نمایند ،‌لذا این محصولات کشاورزی به انواع و اقسام تخم انگلها و میکروبها آلوده هستند ...

و مصرف کنترل نشده آنها بصورت خام اعم از سبزی خوردن ، سالاد فصل ، تزئین ظرف غذا ، همراه ساندویچ ، کاهو ، هویج ( همراه سالاد یا بصورت آب هویج ) ، کلم ، گل کلم و ... باعث ابتلاء به انگلهای روده و بیماریهای عفونی روده ای مثل انواع اسهالها ، حصبه ، شبه حصبه ،‌ وبا ، التور و .... و بالاخره بروز و اشاعه اپیدمی بیماریهای مذکور در جامعه میگردد ،‌بدینوسیله به هم میهنان عزیز توصیه و تأکید می شود برای جلوگیری از مبتلا شدن به انگلها و بیماریهای روده ای حتماً سبزیجاتی را که می خواهند بصورت خام مصرف کنند بطریقه زیر سالمسازی ( پاکسازی ، انگل زدائی ، ضدعفونی ، شستشو ) کرده و سپس به مصرف برسانند .
۱) ابتدا سبزیجات را بخوبی پاک کرده شستشو دهید تا مواد زائد و گل و لای آن برطرف شود .
۲) سپس آنرا در یک ظرف ۵ لیتری ریخته به ازاء هر لیتر ۳ تا ۵ قطره مایع ظرفشویی معمولی به آن اضافه کرده و ظرف را از آب پر کرده قدری بهم بزنند تا تمام سبزی در داخل کفاب قرار گیرد . مدت ۵ دقیقه سبزی را در کفاب نگهدارید سپس سبزی را از روی کفاب جمع آوری و کفاب را تخلیه کرده و ظرف و سبزی را مجدداً با آب سالم شستشو دهید تا تخم انگلها و باقیمانده مایع ظرفشویی از آنها جدا شوند . ( انگل زدایی )
۳) برای ضدعفونی کردن و از بین بردن میکروبها ، یک گرم ( نصف قاشق چایخوری ) پودر پرکلرین ۷۰ درصد را در ظرف ۵ لیتری پر از آب ریخته کاملاً حل کنید تا محلول ضدعفونی کننده بدست آید . سپس سبزی انگل زدائی شده را برای مدت ۵ دقیقه در محلول ضدعفونی کننده اخیر قرار دهید تا میکروبهای آن کشته شوند . توضیح آنکه اگر پرکلرین در دسترس نباشد می توانید از یک قاشق مرباخوری آب ژاول ۱۰ درصد یا دو قاشق مرباخوری آب ژاول ۵ درصد ( بجای یک گرم پرکلرین ) و یا هرماده ضدعفونی کننده مجازدیگری که در داروخانه ها و سوپرمارکتها و بقالیها وجود دارد طبق دستور العمل مصرف آن استفاده کنید .
۴) سبزی ضدعفونی شده را مجدداً با آب سالم بشوئید تا باقیمانده کلر از آن جدا شود و سپس مصرف نمائید .

درمانگران حکیم خراسان
ویرایش و تلخیص:آکاایران