نقش اسباب بازی در کودکان، ابزاری برای افزایش مهارت ها

منبع: نی نی بان

72

1398/10/27

13:55


اسباب بازی ها صرفا یک منبع سرگرم کننده برای کودکان نیستند بلکه دنیای آن ها می باشند. اسباب بازی ها در رشد کودک تاثیر گذارند. هر اسباب بازی می تواند جنبه های خاصی مانند هماهنگی دست و چشم، رابطه علت و معلولی و ... را آموزش دهد. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: رابطه علت و معلولی، کشف جهان پیرامون، شناخت تفاوت ها، رشد مهارت های کلامی و اجتماعی.

رابطه علت و معلولی
معمولا اولین اسباب بازی هر کودکی که پس از تولد با آن سرگرم می شود جغجغه است، وسیله ای که با تکان دادن آن تولید صدا می کند. کودکان اسباب بازی هایی با رنگ روشن و صدا دار را دوست دارند و می خواهند با در دهان گذاشتن و لیس زدن، با آن ارتباط برقرار کنند. مهم ترین نکته ای که نوزاد از این اسباب بازی ها می آموزد این است که وقتی آن را تکان می دهد صدا ایجاد می شود و این همان رابطه علت و معلولی است.

کشف جهان پیرامون
برای کودکان تا حدود ده ماهگی اسباب بازی های مختلفی در بازار موجودند. این اسباب بازی ها مسائل مختلفی را به کودکان می آموزند. برخی از آن ها دارای نور و موسیقی هستند و حرکت می کنند. کودک با دنبال کردن آن ها مهارت های بدنی خود را تقویت می کند. از طریق برخی اسباب بازی ها کودک با مفاهیمی نظیر پرتاب کردن، رها کردن، تکان دادن یا ضربه زدن در برابر یک سطح آشنا می شود. همچنین تجربه می کند وقتی دو وسیله با نیرو به هم برخورد می کنند سر و صدای زیادی ایجاد می شود و هنگامی که ضربه آرام باشد صدا کمتر است. مفاهیمی چون بالا و پایین، سبک و سنگین، بزرگ و کوچک و ... را یاد می گیرد. وقتی کودک وسیله بازی خود یا قاشق و ظرف غذایش را پرتاب می کند با مفهوم جاذبه آشنا می شود.

شناخت تفاوت ها
کودکان در حدود هشت ماهگی نیروی کافی را برای نگهداری اسباب بازی ها با کمک انگشتان خود کسب کرده اند. برای این سن اسباب بازی هایی که اشکال مختلف دارند و باید هر شکل را در شکاف مشابه در جعبه انداخت، مناسب است. با این بازی کودک مرتب سازی و ارتباط میان اشیا را درک می کند.

رشد مهارت های کلامی و اجتماعی
امروزه کتاب نیز به عنوان یک اسباب بازی معرفی می شود. داستان های کودکانه به همراه تصاویر یا نور و موسیقی باعث تقویت مهارت کلامی در کودک می شود. شناخت احساسات مختلف و طریقه بیان آن ها با کمک کلام، باعث تقویت مهارت اجتماعی کودک می شود.

وسایل بازی خلاقانه
هنگامی که کودک با یک وسیله خلاق به بازی می پردازد یا قطعات کاغذ را چسب زده یک کلاژ را آماده می کند یا یک گلوله خمیر را تبدیل به یک ظرف یا لیوان می کند، او بیشتر از این که خود را سرگرم کند به فعالیتی مهم، خلاق و آموزنده دست زده است.
فعالیت در یک بازی خلاق به مقدار زیادی به کودک اعتماد به نفس و اتکا به خود را یاد می دهد. کودک در هنگام بازی با وسایل بازی خلاق، به خودبینی و خودفهمی توان خود نیز می پردازد. بازی با وسایل بازی خلاق به کودک کمک می کند تا هویت خود را بیابد و وقتی بازی کودک تمام شد، ممکن است با افتخار بگوید، بین، من چه ساخته ام. معمولا بیان این جمله، پیشرفت و افتخار را به کودک نشان میدهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو