آخرین خطبه‌های نماز جمعه رهبر معظم انقلاب اسلامی در تهران به بهمن سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد.

 

 آیت‌الله خامنه‌ای در این خطبه‌ها عمده سخنان خود را به موضوع بیداری اسلامی و مسائل تونس و مصر اختصاص دادند و خطبه‌ای به زبان عربی خطاب به مردم این کشورها ایراد کردند.

مهمترین بیانات ایشان به شرح زیر است:

همه برادران عزیز و خودم را دعوت میکنم به عایت تقوای الهی، اگر نصرت الهی را میخواهیم در تقواست، اگر توفیقا الهی و هدایت الهی را میخواهیم در تقواست، اگر فرخ و گشایش در مسائل شخصی را میخواهیم همه در تقواست همه باید کوشش کنیم که تقوای الهی را معیار خود قرار دهیم، انچه در نماز این جمعه مهم است توصیه به تقواست.

یک آیه پر مضمون مثل آیات دیگر در سوره ابراهیم است، که بحث امروز من درباره همین سوره است.

موسی پیامبر عظیم الشان الهی مامور است که ایام الله را یاد مردم بیاورد، ایام الله آیه و نشانه و دلیل راه هستند، برای کسانی که صبار هستند و شکورند، معنی صبار استقامت و صبر است.

در آیه بعدی میفرماید حضرت موسوی به این دستور عمل کرده است.

در آیه بعدی نتیجه کلی از این مطالب می‌فرمایند که اگر کفران نعمت کردید و وظایف شکر را به جای نیاوردید عذاب الهی است و مشکلات زیادی پیش خواهد آمد.

ایام الله مهم است، برای کی؟ برای مردمی که صبار و شکورند.

دو هفته‌ای که بر ما گذشت دو هفته استثنایی بود، ماجرا‌های تلخ و شیرین، حوادث درس آموز برای ملت ایران پیش آمد، یوم الله یعنی روزی که دست قدرت خدا را انسان در حوادث مشاهده میکند.

آن روزی که ده‌ها میلیون در ایران در عراق و بعضی کشورهای دیگر به پاس خون فرمانده سپاه قدس به خیابان‌ها آمدند و بزرگترین جهان رو شکل دادن یکی از ایام الله است.

آن روزی ام که موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه آمریکایی را در هم کوبید و آن روز یکی از ایام الله است.

در دو هفته گذشته در مقابل چشمان ما ملت ایران مشاهده کردید، این روزهای نقطه عطف تاریخ هستند، روزهای عادی نیستند اینی که یک نیرو و ملتی، این قدرت را دارد این توان روحی را دارد که به یک قدرت متکبر زورگوی عالم این جور سیلی بزن، این نشان دهنده دست قدرت الهی است پس آن روز جزء ایام الله است.

آن چیزی که در ذهن ملت‌ها و در روحیه ملت‌ها در مسیر ملت‌ها باقی می‌ماند و آثاری که این روز‌ها باقی می‌گذارند آثار ماندگار و بعضاً جاودانه است.

جامعه ایرانی به نظر ما یک جامعه صبار و شکور است، ملت ما ملت پر استقامت و شکر گزاری است و در طول سال‌های متمادی ملت ایران همواره سپاسگزار الطاف الهی بوده است.

باید این ملت صبار و شکور از این آیات درس بگیرد، باید گفت اولین مسئله این است که ابعاد مادی و معنوی را شناسایی کنیم.

من عرض می‌کنم ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی این جمعیت بی نظیر را کدام دسته قدرتی آورد این اشک و عشق و شور را چه کسی پدید آورد؟ کدام عاملی می‌توانست یک چنین معجزه‌ای را نشان بدهد جز دسته قدرت الهی؟ کسانی که دست قدرت خدا را می‌توانند در این حوادث ببینند و تعبیر‌های مادی در این مسائل می‌کنند عقب می‌مانند.