واکنش حزب مجمع ایثارگران به تایید صلاحیت‌ها

منبع: برترین ها

74

1398/10/27

20:03


حزب مجمع ایثارگران با صدور بیانیه‌ای در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به آن‌چه «رد صلاحیت نمایندگان منتقد و نامزدهای دلسوز مجلس» خوانده، انتقاد کرد.

ایسنا: حزب مجمع ایثارگران با صدور بیانیه‌ای در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان به آن‌چه «رد صلاحیت نمایندگان منتقد و نامزدهای دلسوز مجلس» خوانده، انتقاد کرد.

در بخش‌هایی از بیانیه حزب مجمع ایثارگران، نویسندگان آن با انتقاد شدید نسبت به رد صلاحیت‌های انجام شده از سوی شورای نگهبان این امر را در تعیین سرنوشت ملت تاثیرگذار دانسته و با یادآوری این‌که «مطابق قانون اساسی، استقرار حاکمیت مردم به عنوان شرط ضروری استقرار هر نهاد حاکمیتی دیگر اعم از خبرگان رهبری و متضمن پیشگیری از هرگونه فساد ناشی از قدرت متمرکز است» ابراز عقیده کرده‌اند: البته مشکلات ساختاری قانون اساسی، خطر پدیده قدرت متمرکز فسادآور، بی‌مهار و غیرپاسخگو و پیدایش دولت پنهان را هم فراهم آورده که می­‌تواند مقدرات کشور را یکپارچه در دست بگیرد.

در ادامه این بیانیه یادآوری شده است: خبرگان اول قانون اساسی روش محوری پیاده­‌سازی ارزش‌های دینی و خدایی را بعد از تأمین معاش و دنیای مردم، امکان­پذیر ‌دانسته و بر همین اساس جامعه را برساخته عقل، علم، عدالت و آزادی از طریق مشارکت فعال و مستقیم مردم می­‌دانستند تا بساط فقر، جهل، ظلم و استبداد برچیده شده و عزتمندی ملت حاصل شود. بنابراین قانون اساسی ساختار سیاسی نظام را بر بنیاد مشارکت، رفراندوم و به نمایندگی از طرف مردم تعریف کرده است لیکن کارکرد مجلس شورای اسلامی زمانی میسر است که با ابزار وضع آزادانه قانون، تصویب برنامه و بودجه کارآمد و نظارت مستمر، جلوی هدررفت منابع و سرمایه‌های ملی و انسانی و طبیعی و میراثی کشور را بگیرد. در این میان فلسفه وجودی شورای نگهبان نیز متضمن همین معناست یعنی صیانت از قانون اساسی و احقاق حقوق ملت و پیشگیری از تضییع حق آزادی انتخاب‌کنندگان و انتخاب‌شوندگان با تمسک به قانون و نه مستمسک قرار دادن نظارت استصوابی.

صادرکنندگان این بیانیه با اشاره به جایگاه اصلی مجلس در قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری خاطرنشان کرده‌اند که تضعیف این جایگاه با ایجاد موازی‌کاری‌ها منجر به بی­‌اعتمادی به مجلس در میان مردم می‌شود.

در این بیانیه با اشاره به «حماسه پرشکوه حضور مردم در مراسم سوگواری فرمانده منادی وحدت و اقتدارآفرین با اخلاص، شهید حاج قاسم سلیمانی» عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها «موجب از دست رفتن جدی آن سرمایه» توصیف و یادآوری شده است: حاج­‌قاسم هیچگاه حاضر نشد به منازعات و مرزبندی‌های سیاسی و درجبهه‌بندی شهروندان در صحنه اجتماعی وارد شود و امنیت را در خدمت وحدت و اقتدار ملی قرار داده بود. او سرباز وارد سپاه شد، سرباز زندگی کرد و سرباز شهید شد و حاصلش آبرویی بود که مردم با حضورشان در مراسم تشییع به او دادند همانگونه که او با جهادش به مردم ما آبرو داده بود.

نویسندگان این بیانیه معتقدند: انتخابات آزاد نشانه وجود مردم­سالاری است و هنگامی می­‌توان به برگزاری یک انتخابات آزاد امیدوار بود که نظام انتخاباتی بر تحزب و نقش پررنگ احزاب سیاسی مبتنی باشد. متاسفانه اکنون نه تنها احزاب سیاسی در انتخابات محور نیستند بلکه در میان ردصلاحیت­‌شدگان، چهره­‌های فعال و حتی دبیران کل احزاب سیاسی را می­‌توان شاهد بود. احزاب برای قانونی شدن روند دشواری را طی می­‌کنند و دبیران کل و فعالان ارکان حزبی در کمیسیون ماده 10 احزاب تایید صلاحیت می­‌شوند اما اینک این فعالان حزبی در معرض ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان قرار دارند. این رویه هرگز به برگزاری یک انتخابات رقابتی و تشکیل یک مجلس کارآمد و قوی منجر نخواهد شد. انتخابات با محوریت احزاب سیاسی، موجب تقویت جمهوریت نظام می­‌شود.

مجمع ایثارگران در ادامه نتیجه عملکرد هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت‌ها در این دوره را با اشاره به ترکیب آن امری بدیع دانسته و ضمن ابراز همدردی و شریک دانستن خود در سوگواری این روزهای ملت ایران، صریحاً خواستار تغییر سریع راهبردها و سیاست‌ها و روش‌هایی که «بحران­‌آفرین در کشور» خوانده، شده و در بندهایی دیگر از این بیانیه خاطرنشان کرده است: جامعه شایسته­‌سالار نمی­‌تواند نخبگان جامعه را کنار گذاشته و نظام را با بحران کارآمدی مواجه کند؛ بحرانی که ریشه تمامی انواع منابع مشروعیت­‌ساز در نظام سیاسی و حاکمیتی را می­خشکاند. امروز تامین سلامت انتخابات مهمترین مصداق تحقق حق­‌الناس است. بر اساس ادبیات دینی، خداوند از حق خویش می­گذرد اما نسبت به تعدی به حقوق مردم کوچکترین گذشتی ندارد. تحقق حق­‌الناس خود ترویج کننده معروفی است که معروف‌های دیگر را به منصه ظهور می­رساند.

صادرکنندگان این بیانیه معتقدند: نظام اداری شایسته­‌سالار، توجه به نظام سیاسی برآمده از احزاب، مطبوعات و رسانه‌های آزاد، نهادهای مردمی سازمان یافته؛ ضرورت فوری و اجتناب­‌ناپذیر عبور از بحران‌های اجتماعی و سیاسی است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: حزب مجمع ایثارگران تا این مرحله از انتخابات، تقریبا تمامی نامزدهای خود را در نتیجه اعمال نظارت استصوابی شورای نگهبان از دست داده است. با این حساب، ایثارگران حتی اگر عزم مشارکت فعال در انتخابات را هم داشته باشند، کسی را برای انتخاب کردن ندارند. ما ایثارگران تاکید می­‌کنیم که دعوت از مردم به مشارکت در انتخابات به تنهایی نتیجه­‌بخش نیست بلکه نیازمند بسترسازی برای حضور همه سلائق سیاسی در صحنه رقابت انتخاباتی و امکان انتخاب افرادی است که همه اقشار مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب می­‌کنند. از سوی دیگر اعلام می­‌کنیم حمایت از خواسته‌ها و منافع مردم و به رسمیت شناختن تمامی حقوق و آزادی‌های اجتماعی- سیاسی مصرح در قانون اساسی و مخالفت شدید با دخالت‌ غیرقانونی در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، می­‌تواند مانع فاصله میان مردم و حکومت شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو