خانه‌ای ایمن برای کودکان

خانه‌ای ایمن برای کودکان کودکان معمولاً در خانه فعالیت زیادی دارند. این خاصیت همه کودکان است البته باید کنجکاوی را به خصوصیات آنها اضافه کنیم.این کنجکاوی سبب می شود تا آنها به تمام قسمت های خانه سرک بکشند و به هر وسیله و اشیایی که دم دست آنهاست دست بزنند وهر جایی هم که نباید بروند، می روند.

 این یعنی احتمال وقوع هر حادثه ای، چه کوچک و چه بزرگ. راه حل های ساده ای وجود دارد که از وقوع اینگونه حوادث جلوگیری کنید. اتاق به اتاق با این مطلب پیش بروید تا ایمنی قسمت های مختلف خانه را برای کودکانتان فراهم کنید.
ـ آشپزخانه:
کودکانتان را در آشپزخانه تنها نگذارید. همچنین کابینت هایی که داخل آنها مواد شوینده و ضدعفونی کننده قرار دارد را با قفل های کوچک ببندید تا بچه ها به این مواد دسترسی نداشته باشند.لوازم برقی را در طبقات بالایی و دور از دسترس بچه ها قرار دهید. همچنین لوازم برقی را که از آنها استفاده نمی کنید و محل آنها در دسترس کودکان است را از برق بکشید. شاید بیشتر از این نیاز به توضیح در خصوص این وسایل نیست و همین چند خط گویای همه چیز است.کیسه و سطل زباله را دور از دسترس بچه ها قرار دهید. قبل از اینکه بخواهید کیسه را دور بریزید و زمانی که کیسه در آشپزخانه است کیسه را گره بزنید. به این ترتیب کودک خردسال شما قادر به دسترسی به مواد داخل کیسه نخواهد بود.چاقوهای تیز را پس از شست وشو در دورترین قفسه برای خشک شدن قرار دهید تا دسترسی به آن توسط بچه ها غیرممکن شود. در قفسه ها هم سعی کنید این کار را انجام دهید.اگر در منزل ماشین ظرفشویی دارید، ماده شوینده و پودر آن را زمانی در ظرف مخصوص آن بریزید که بلافاصله قصد روشن کردن آن را داشته باشید.
به فرزندان بزرگترتان طرز استفاده از بعضی وسایل مانند ماکروویو را آموزش دهید. این کار باعث می شود آنها هم در مقابل خواهر یا برادر کوچکترشان مسؤولیت پذیر باشند و اجازه ندهند به سراغ این وسایل بروند.همیشه روی میز آشپزخانه نوشیدنی و مواد غذایی را در وسط میز قرار دهید و حتی الامکان از رو میزی برای آن استفاده نکنید. بچه ها عاشق کشیدن رومیزی هستند و این کار باعث ریختن وسایل روی آنها می شود.نکته آخری که باید به آن توجه کنید به هنگام پخت و پز است. هیچ وقت بچه ها را نزدیک اجاق گاز نیاورید. خطرات آن را هم که حتماً می دانید و نیازی به توضیح ما نیست.
ـ اتاق خواب و اتاق نشیمن:
در مورد اتاق نشیمن و اتاق خواب باید به نکات زیر توجه کنید.محل قرار گرفتن و نحوه قرار گرفتن مبلمان را به دقت بررسی کنید و از ایمن بودن آن مطمئن شوید. تلویزیون معمولاً منبع خطر است، مخصوصاً تلویزیون هایی که سنگین هستند و لبه های تیزی دارند. این خطر زمانی بیشتر می شود که ارتفاع پایه تلویزیون بالاتر باشد. آینه های دیواری بزرگ، همچنین تابلوهای دیواری را با بست های محکم امن کنید.وسایل تزئینی کوچک را دور از دسترس بچه ها قرار دهید. این اشیا ممکن است موجب خفگی شوند. در مورد وسایل تیز هم همین رفتار را داشته باشید.ایمن سازی تمام پریزهای برق مخصوصاً در مکان های قابل دسترس تمام پریزهای برق باز و بلااستفاده را با پلاستیک بپوشانید. این کار را با چسب های ضخیم هم می توانید انجام دهید. به بچه ها آموزش دهید اطراف وسایل برقی و پریزها نروند.در مقابل شومینه و رادیاتورها میله هایی به عنوان محافظ قرار دهید تا از آسیب دیدگی بچه ها جلوگیری کند. اگر از بخاری گازی یا برقی استفاده می کنید مراقب بچه ها باشید تا به آنها نزدیک نشوند وحتی الامکان سعی کنید تا زمانی که بچه ها در محل حاضرند از این وسایل استفاده نکنید.بچه های کوچکی که تازه راه افتاده اند عادت دارند از صندلی بالا بروند به آنها آموزش دهید. این کار را نکنند و در صورت مشاهده این کار از سوی آنها، جلوی آنها را بگیرید. نکته دیگر اینکه اسباب بازی کودکان را در دسترس آنها قرار دهید.زمین خوردن و افتادن بچه ها معمولاً از مهمترین آسیب دیدگی آنهاست. بنابراین سعی کنید دسترسی بچه ها به بالکن و تخت خواب های بلند را محدود کنید.نخ پرده هم از وسایل خطرناک برای کودکان است. تخت خواب کودکان را در نزدیکی پرده، آیینه بزرگ و تابلو قرار ندهید.
ـ پله‌ها:
پله‌ها معمولاً بیشترین خطر را برای کودکان ایجاد می کند با انجام چند روش می توانید بروز این حوادث را کاهش دهید.همانطور که در مورد شومینه ها توصیه شد، برای پله ها هم توصیه می شود از محافظ یا پاراوان استفاده کنید تا بچه ها نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. حتماً از محافظ هایی استفاده کنید که مطمئن باشید سقوط نمی کنند و به کودکان آسیب نمی رسانند.در مورد پله ها باید به نرده های آن توجه داشته باشید. نباید فاصله نرده ها از هشت سانتی متر بیشتر باشد تا زمینه رد شدن بچه ها از آن فاصله و سقوط از آن قسمت فراهم شود.
در مورد سطح پله ها هم توصیه می شود که روی پله ها را با فرش به زمین پیچ کنید و همچنین از قرار دادن اشیای مختلف مثل گل و گلدان و امثال آن خودداری نمایید.
ـ حمام:
هیچوقت بچه ها را در وان حمام تنها نگذارید. حتی برای چند ثانیه. بچه ها در کمتر از چند میلیمتر آب به زمین می خورند و حادثه می آفرینند.
برای وان حمام توصیه می شود از کف پوش های پلاستیکی برای جلوگیری از آسیب های احتمالی استفاده شود.سشوار و سایر وسایل برقی را از برق بکشید و هیچگاه در نزدیکی سینک دستشویی یا وان حمام قرار ندهید.اگر از آب گرم کن استفاده می کنید درجه حرارت آن را مابین ۱۲۰ و ۱۳۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.و آخرین نکته، کلیه مواد شوینده در حمام را در قفسه و دور از دسترس بچه‌ها نگه دارید.

روزنامه ایران
ویرایش و تلخیص:آکاایران