کاشت، نگهداری و پرورش گل یاسمن و شناخت انواع گونه های این گیاه

کاشت، نگهداری و پرورش گل یاسمن و شناخت انواع گونه های این گیاه


منبع: آرگا

225

1398/10/28

02:39


گل یاسمن که از دسته گیاهان بومی کشور چین می باشد و دارای گونه متفاوتی می باشد و ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی کاشت و پرورش گل یاسمن در خانه و محل کار بپردازیم با ما همراه باشید.

گل یاسمن که محبوبیت بسیاری به دلیل گل های خوشبو و خوشرنگ خود پیدا کرده است و هر شخصی در طول عمر حتی یکبار نیز بوی آن را استشمام کرده است. شما می توانید از این گیاه زیبا در محل کار و یا خانه خود استفاده نمایید و جذابیت فراوانی به محیط افراد خود ببخشید.

چگونگی پرورش گل یاسمن

بهتر است بدانید که این گیاه از دسته گیاهان چند ساله و بومی کشور چین محسوب می شود و بدان گل یاس نیز گفته می شود. یاسمن از دسته گیاهان معطر و زیبای فصل بهار است که با رشد و گسترش شاخ و برگ ها بر روی دیوار و نرده های خانه باعث جلوه بخشیدن به فضای خانه شما خواهد شد. جالب است بدانید که اغلب گیاه شناسان یاسمن را از دسته گل های خانگی می دانند زیرا این گیاه به راحتی با شرایط خانه سازگار شده و قادر است تا عطر و زیبایی خود را در سراسر خانه شما پراکنده نماید. همچنین  شما می توانید از گیاه یاسمن برای هدیه دادن به اطرافیان خود نیز استفاده نمایید.

چگونگی پرورش گل یاسمن

انواع گل یاسمن:

همانطور که می دانید گل یاسمن نیز مانند سایر گیاهان دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به بیان آن پرداخته ایم:

یاسمن صورتی:

از آنجایی که گل یاسمن دارای انواع بسیار مختلفی می باشد اما زیبا ترین نوع آن که در فصل بهار رشد خواهد کرد یاسمن صورتی نام دارد که برای رشد خود از خاصیت روندگی استفاده می کند و معمولا به عنوان گل های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان از آن ها برای داخل سبد های آویزان شده از سقف استفاده کرد.

کاشت و پرورش گل یاس صورتی

یاسمن ستاره ای:

بهتر است بدانید که این نوع گل یاسمن از نظر ابعاد و ظاهر تفاوت بسیاری با دیگر نوع های مختلف دارد. این گل بسیار پرپشت می باشد و زمانی که به رشد کامل خود برسد شما این موضوع را مشاهده خواهید کرد. این نوع از یاسمن دارای گل هایی به شکل ستاره و برگ هایی براق است که توانسته ظاهری زبیا برای این گل به ارمغان بیاورد.

نحوه نگهداری از گل یاس ستاره ای

یاسمن نارنجی:

از دیگر گونه های گل یاسمن می توان به یاسمن نارنجی اشاره کرد که در تمام سال گلدهی خود را حفظ خواهد کرد و برای رشد بهتر به خاک اسیدی نیاز دارد. توجه داشته باشید که این نوع نیز مانند گونه صورتی برای رشد از خاصیت روندگی استفاده می کند.

زیبایی و جذابیت گل یاسمن نارنجی

یاسمن هلندی:

این گونه از یاسمن ها معمولا در فصول تابستان و بهار اقدام به رشد خواهد کرد و از دسته درختچه های همیشه سبز و مقاوم در برابر کم آبی محسوب می شود.

یاسمن سفید:

بهتر است بدانید که این نوع از یاسمن ها معمولا با نام های دیگری مثل یاسمن جنگلی و یا شیروانی نیز شناخته می شود که از دسته گیاهان چند ساله و بومی آسیا نیز محسوب می شود. این گونه از گیاه یاسمن معمولا در فصول بهار، تابستان و اوایل پاییز اقدام به رشد خواهند کرد.

چگونگی پرورش گل یاسمن سفید

یاسمن چمپا:

یاسمن چمپا از دیگر گونه های این گل محسوب می شود که دارای برگ های سبز براق و گل های سفید می باشد و معمولا برای تولید عطر مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه درختچه ای پیچنده با شاخه های مجنون می باشد که رنگ های بنفش نیز در ته گیاه قابل مشاهده می باشند و به طور کلی در فصل بهار تا پاییز گل خواهد داد.

نگهداری گیاه یاس چمپا

یاسمن رازقی:

توجه داشته باشید که این نوع گیاه برای کاشت در راه پله ها و بالکن مورد استفاده قرار می گیرد و به صورت درختچه ای به سمت بالا رشد پیدا می کند. گل های این گیاه معمولا در اوایل پاییز،بهار و تابستان و در هوایی خنک و دارای نسیم گل خواهد داد و بهتر است بدانید که این گیاه همیشه سبز  است و تحمل سرما و یخبندان را ندارد.

چگونگی کاشت گل یاس در خانه

یاسمن زرد:

یاسمن زرد از گونه هایی دیگر  گل یاس محسوب می شود که دارای ارتفاعی ۱ الی ۳ متر می باشد و گاهی اوقات ارتفاع آن به ۶ متر نیز خواهد رسید. این گیاه دارای پوستی زبر و قهوه ای مایل به خاکستری و گل هایی زرد رنگ می باشد. توجه داشته باشید که بوته های یاس زرد در آغاز بهار شکوفا خواهد شد.

نگهداری از گل یاس زرد در برابر آسیب ها

نحوه کاشت گل یاسمن:

بهتر است بدانید که بایستی دانه های یاس خوشه ای را به مدت دو الی ۳ ماه درون یک ظرف قرار دهید و آن را داخل یخچال بگذارید. توجه داشته باشید که این گیاه برای جوانه زدن نیاز به رطوبت و سرما دارد. شما می توانید بذرهای یاسمن را در فصل پاییز و داخل  باغچه و با عمق ۵ سانتی متری بکارید. گیاهی که با روش کاشت دانه پرورش داده ششود بعد از گذشت ۳ الی ۴ سال شروع به گلدهی خواهد کرد و معمولا از این روش برای تولید پایه نیز استفاده خواهند کرد.

چگونگی کاشت گل یاسمن

توجه داشته باشید که زمانی می توانید به کاشت بذرهای یاسمن بپردازید که زمین گرم شده باشد به همین خاطر توصیه می شود که آن را در فصل بهار و یا پاییز بکارید. در فصل بهار به دلیل اینکه گیاه هنوز در خواب زمستانه است دارای ریشه هایی باز شده و فاقد گل می باشد.

شرایط مورد نیاز برای رشد بهتر گل یاسمن:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای داشتن رشد بهتر نیازمند شرایط محیطی مناسب هستند و به همین منظور در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای پرورش گل یاسمن پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که برای پرورش گل یاسمن در فصول تابستان و بهار بایستی آن را در حد متوسط آبیاری نمایید و بایستی خاک بستر گیاه در فاصله بین دو آبیاری رطوبت خود را از دست بدهد. شما بایستی در روند رشد گل یاسمن رطوبت آن را حفظ کنید و نگذارید گیاه دچار خشکی شود و در مقابل نیز بایستی از آبیاری بیش از حد جلوگیری کنید تا گیاه پوسیده نشود.

آبیاری منظم گل یاسمن

دما:

همانطور که می دانید پرورش گل یاسمن و گلدهی آن نیاز به دیدن سرما به مدت شش هفته در اواخر پاییز و اوایل زمستان دارد تا بتواند در فصل بهار گلدهی خود را به خوبی انجام دهد. یکی از دلایل گلدهی کم این گیاه برطرف نشدن نیاز سرمایی او می باشد به همین خاطر توصیه می شود که در اواخر پاییز گیاه را به فضای باز و نیمه سایه و یا اتاقی سرد با دمای ۴ الی ۱۶ درجه سانتی گراد منتقل نمایید تا نیاز سرمایی آن برطرف شود و غنچه های آن شکل بگیرد.

خاک:

جالب است بدانید که گیاه یاسمن نسبت به خاک حساس نمی باشد و در صورت زهکشی مناسب و کاشتن در ترکیبی از خاک لومی،شنی و یا لومی رسی به خوبی روند رشد خود را به خوبی طی خواهد کرد.

تهیه خاک مناسب برای پرورش گل یاسمن

نور:

بهتر است بدانید که گل یاسمن در محیطی که کاملا سایه باشد نیز روند رشد خود را ادامه خواهد داد و در برابر نور کم مقاومت بالایی از خود نشان خواهد داد ولی توجه داشته باشید که گلدهی آن با نور خورشید در فصل زمستان رابطه ای مستقیم دارد به همین خاطر کاشت آن در جنون ساختمان ایده بسیار خوبی محسوب می شود.

قرار دادن گیاه در برابر نور خورشید برای رشد بهتر

کوددهی:

توجه داشته باشید که بایستی در روند رشد گل یاسمن حتما بدان کود بدهید و استفاده از کودهای بالانس مثل ۱۰-۱۰-۱۰ و یا کودی که مقدار پتاسیم آن زیاد باشد برای رشد گیاه مناسب خواهد بود. شما می توانید به گیاه در هفته یک مرتبه کود بدهید و این کار را از فروردین تا مهرماه انجام دهید.

دستورالعمل کوددهی به گل یاسمن

تکثیر گل یاسمن:

شما می توانید با استفاده از قلمه ساقه به تکثیر این گیاه بپردازید که برای انجام این کار بایستی قلمه ای به طول ۱۰ سانتی متر تهیه کنید و بستری مرطوب برای کاشت آن در نظر بگیرید. خوابانیدن گیاه نیز کار سختی نیست و شما می توانید ساقه گیاه را خم کنید و قسمتی از آن را در زیر خاک قرار دهید و بعد روی آن خاک بریزید تا در طول یک ماه ریشه بدهد.پس از ریشه دادن گیاه می توان آن را از گیاه مادر جدا کرد و به عنوان یک گیاه مستقل کاشت. توصیه می شود که بعد از کاشت در گلدان نوک ساقه را بزنید تا ساقه های دیگری رشد کنند و گیاه حالتی بوته ای پیدا کند. توجه داشته باشید که گلدهی گیاه جدید ممکن است از سال دوم شروع شود.

چگونگی تکثیر گل یاسمن

هرس گل یاسمن:

بهتر است بدانید که هرس کردن برای پرورش گیاه یاسمن بایستی بلافاصله پس از پایان گلدهی انجام دهید و اگر این کار را انجام ندهید گیاهی خواهید داشت که در قسمت پایین بدون برگ خواهد بود و گلدهی خوبی را نیز تجربه نخواهد کرد. توصیه می شود که پس از پایان گلدهی در فصل بهار تا اوایل تابستان طول شاخه هایی را که گل داده بودند را کوتاه نمایید. توجه داشته باشید که نباید هرس را در تابستان انجام دهید زیرا در این زمان غنچه های گل در حال شکل گیری می باشند.

آفات و بیماری های گیاه یاسمن:

بهتر است بدانید که آفت و یا بیماری خاصی گل یاسمن را تهدید نمی کند و از آفات احتمالی که ممکن است گیاه را گریبان گیر کند می توان به شته ها،شپشک های گیاهی و شپشک های آرد آلود اشاره نمود. وجود این آفات درون گیاه باعث کاهش میزان رشد آن،زرد شدن برگ ها و در نهایت کاهش گلدهی گیاه خواهد شد.

آفات موجود در گیاه یاسمن

نکات مهم در مورد پروش گل یاسمن:

  • توصیه می شود که هرگز برای براق کردن گل ها و یا غنچه ها از مواد شیمیایی استفاده نکنید.
  • وجود علائمی مثل رنگ پریدگی و کم رنگی برگ ها نشانه آبیاری بیش از اندازه است و بایستی آبیاری را منظم نمایید.
  • در صورتی که رشد گیاه کم شده است بایستی به دنبال تعویض گلدان باشید.
  • قهوه ای شدن برگ ها و غنچه هایی که هنوز باز نشده اند نشانه دمای بالا و هوای خشک می باشد.
  • اگر حشره های سبز رنگی بر روی گیاه مشاهده کردید توصیه می شود که با استفاده از حشره کش ها آن را نابود کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو