در این مطلب برایتان توضیح مختصری در مورد انتخاب کودهای ترکیبی (N P K) داریم.


اسرار خانه داری آکا ایران




اگر بخواهید در خانه گیاه یا سبزی پرورش دهید حتما دوست دارید گیاه سرزنده و شادی داشته باشید و همین طور سبزی هایی که به خوبی رشد کنند و شما از عطر و طعمشان لذت ببرید. گیاهان هم مانند هر موجود زنده دیگر برای زندگی نیاز به غذا دارند و کود غذای آنهاست. فارغ از میزان و نحوه مصرف انتخاب درست کود نیز اهمیت دارد. در این مطلب برایتان توضیح مختصری در مورد انتخاب کودهای ترکیبی (N P K) داریم.


1 ۳ عددی که روی بسته بندی کود نوشته شده نشان دهنده نسبتی است که ۳ ماده (N P K) یعنی، نیتروژن، فسفر و پتاسیم مخلوط شدند. هر کدام از این املاح به شکلی به رشد گیاه کمک می کنند.اما اینکه چطور باید کود مناسب را تهیه کنیم در زیر بخوانید.


2 N= nitrogen به گیاه کمک می کند تا کلروفیل بسازد و همچنین به رشد سریع گیاه و این که رنگ سبز تیره تری بگیردکمک می کند. پس برای گیاهانی که برگی هستند مثل سرخس و یا چمن بهتر است کودی انتخاب کنیم که نیتروژن بیشتری داشته باشد.


3 P= Phosphorus  فسفر به رشد ریشه کمک می کند و با گل دادن گیاه (رنگ و اندازه گل) ارتباط مستقیم دارد. پس برای گیاهی که گل می دهد باید کودی انتخاب کنیم که درصد فسفر بالاتری داشته باشد.


4 K= Potassium زمانی که نشاء را به باغچه یا ظرف بزرگتر منتقل می کنیم باید از کودی استفاده کنیم که پتاسیم بیشتری دارد. به پتاسیم لقب "BLOOM BUSTER” به معنای شکوفه شکن یا پرورش دهنده دادند که به سریع گل دادن گیاه کمک می کند.




منبع: channelz

منبع :

انتخاب کود مناسب برای پرورش گیاه خانگی  | خانه داری