ایده هنری برگزیده سال امروز معرفی می‌شود / روایت ۱۰ هنرمند منتخب سومین جایزه هنری ویستا درباره ایده آثارشان

ایده هنری برگزیده سال امروز معرفی می‌شود / روایت ۱۰ هنرمند منتخب سومین جایزه هنری ویستا درباره ایده آثارشان


207

1398/10/28

11:21


عصر امروز ۲۷ دی‌ماه ایده هنری برگزیده سال در مراسم اختتامیه سومین جایزه مستقل ویستا در خانه هنرمندان معرفی می‌شود.

ایده هنری برگزیده سال امروز معرفی می‌شود / روایت ۱۰ هنرمند منتخب سومین جایزه هنری ویستا درباره ایده آثارشان

سرویس تجسمی هنرآنلاین: این روزها نمایشگاه ایده‌های برتر سومین جایزه ویستا با عنوان "خط سوم" در گالری ویستا دایر است. در این نمایشگاه ۹ ایده برتر از ۱۰ هنرمند ارائه شده که عصر امروز ۲۷ دی‌ماه برگزیده جایزه ۳۰ میلیون تومانی این رویداد مستقل هنری در خانه هنرمندان ایران از میان این ۹ ایده معرفی خواهد شد.

در سومین دوره این رویداد مستقل هنری، مجموعاً ۱۸۷ طرح پیشنهادی به دست هیأت انتخاب و داوری متشکل از نازگل انصاری‌نیا، رزیتا شرف‌جهان، پریسا پهلوان، حمید سوری، بهنام کامرانی و بهرنگ صمدزادگان رسید که پس از چندین جلسه مطالعه و بررسیِ دقیقِ کارشناسانه و گفتگو در باب آنها، ۱۹ طرح از میان آنها انتخاب و از هنرمندانِ شرکت‌کننده دعوت شد به‌طور جداگانه در حضور داوران از طرح‌های خود دفاع کرده و ایده پیشنهادی‌شان را توجیه کنند.

حاصل این مصاحبه‌ها، جلسات دیدار و گفتگو و دیدار از آتلیه هنرمندان، انتخاب ۹ طرح از سوی ۱۰ هنرمند برای راه‌یابی به مرحله نیمه‌نهایی و شرکت در نمایشگاه ایده‌های برگزیده برتر بود که این نمایشگاه با عنوان "خط سوم" تا چهارم بهمن‌ماه در گالری ویستا در معرض دید علاقمندان است.

این در حالی است که عصر امروز ۲۷ دی‌ماه اختتامیه سومین جایزه ویستا در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و برنده ۳۰ میلیون تومانی ایده هنری برتر سال معرفی خواهد شد. به همین بهانه گفت‌وگویی با هنرمندان منتخب این نمایشگاه داشته‌ایم که در ادامه می خوانید:

اولدوز+نبی+زاده

ایده در جایزه ویستا حرف اول را می‌زند

اولدوز نبی زاده یکی از هنرمندان برگزیده راه‌یافته به مرحله نهایی سومین جایزه ویستا است که اثرش این روزها در نمایشگاه "خط سوم" در گالری ویستا به تماشاست.

او درباره ایده اثری که به سومین جایزه ویستا ارائه کرده گفت: ایده اولیه از سفر من به همدان شکل گرفت که کنار اتوبان و خیابان‌ها پر از قطعات و قالب‌های سرامیکی بود که این قطعات نخاله‌هایی هستند که بازیافت نمی‌شوند و فضایی برای جمع‌آوری آنها نیست.

نبی‌زاده در ادامه بیان کرد: من این حجم وسیع قالب‌ها را در کنار هم قرار دادم و تصمیم گرفتم از آن‌ها به شکلی جدید استفاده کنم. این قالب‌ها به تنهایی اصلا قابل استفاده نیستند زیرا جذب آب ندارند ولی زمانی‌که آنها را در کنار هم قرار دادم به یک سری حجم رسیدم که آنها را تبدیل به فروشگاه مجازی کردم؛ یعنی اینکه من خودم کارخانه و کارگاه سرامیک دارم که بشقاب، پرنده، اسب، لیوان و .... تولید می‌کنم که در این فروشگاه مجازی از تصاویر تولیدات خودم استفاده کردم.

وی افزود: تنها هدف من این بود که دلم می‌خواست مخاطب دید عمیق‌تری پیدا کند و داخل قالب‌ها را ببیند. همچنین می خواستم نشان دهم که از قطعاتی که نه زباله و نه نخاله بود هم می‌توانیم استفاده کنیم و فقط باید با دقت به اطراف نگاه کنیم.

این هنرمند درباره برگزاری جایزه ویستا تاکید کرد: به نظر من جایزه ویستا واقعا ارزشمند است زیرا سبب شده هنرمندان به دنبال ایده‌های بهتر باشند و راه را برای همه نوع ایده‌ای باز گذاشته است. واقعا برای ما مقرون به صرفه نیست خودمان کار کنیم و جایزه ویستا فضا و امکانات را برای ما مهیا کرده است.

وی در پایان گفت: برای گالری‌ها معمولا ظاهر مهم‌تر از ایده است در صورتی‌که در جایزه ویستا ایده حرف اول را می‌زند و این نوع دیدگاه ارزشمند است. همچنین این رویداد هنری کادر قوی دارد و در پرورش ایده با هنرمند همکاری می‌کنند.

حمیدرضا+آزاد

جایزه ویستا اجازه بلندپروازی می‌دهد

حمیدرضا آزاد یکی دیگر از هنرمندان برگزیده راه‌یافته به مرحله نهایی سومین جایزه ویستا؛ درباره ایده اثری که به این رویداد هنری ارائه کرده است گفت: عنوان اثر من "سمفونی استیصال" است که این اثر جستجویی در تاریخ معاصر ایران است. یک سری از اتفاقات که از ذهن‌ها محو شده و در حافظه ما خاک می‌خورد را دوباره بیرون می‌کشیم و به عنوان یک نقطه نظر مطرح می‌کنیم.

آزاد در ادامه بیان کرد: من این اثر را در قالب چیدمانی که صدا دارد ارائه کرده‌ام و یک زوالی را که آرام آرام همه ما را درگیر خودش می‌کند را نشان می‌دهم. همچنین این اثر درباره ابعاد تاریک تاریخ است که زوال بشریت را نشان می‌دهد و شامل حال همه می‌شود.

وی درباره برگزاری جایزه ویستا تاکید کرد: جایزه ویستا یک رویداد مستقل و خصوصی است و به همین دلیل میان هنرمندان مورد توجه قرار گرفته است. کسانی‌که در جایزه ویستا حضور دارند به مستقل بودن این جشنواره اهمیت می‌دهند. همچنین داورهای درست و شریفی دارد که به درستی راهنمایی می‌کنند.

این هنرمند در پایان گفت: جایزه ویستا سبب شده است بلندپروازی کنیم و ایده‌های متفاوتی ارائه دهیم. به نظر من جایزه ویستا از همه نظر خوب است و می‌تواند بهتر هم شود.

ایمان+جسمی+ویستا

جایزه ویستا مستقل است جایگاه خوبی میان هنرمندان دارد

ایمان جسمی نیز از برگزیدگان راه یافته به مرحله نهایی سومین جایزه ویستا است که این روزها ایده‌اش در نمایشگاه "خط سوم" در گالری ویستا به نمایش درآمده است.

او درباره ایده اثر خود گفت: این اثر به کارهای قبلی من مرتبط است که عنوان اثر "شوق" است. این کار خلق یک اتمسفر صوتی را نشان می‌دهد یعنی یک گذر را برای مخاطبان بازسازی کرده‌ام. این اثر با کارهای قبلی من دارای متریال مشترک است و دارای ترکیب‌بندی مشابه هستند.

جسمی در ادامه بیان کرد: جنس کارهای من مشخص است و امضای شخصی خودم را دارم. من در حوزه موسیقی هم فعالیت می‌کنم به همین دلیل از صداهای طبیعی استفاده می‌کنم و چیدمان‌های صوتی من شکل یکپارچه دارد.

وی درباره برگزاری جایزه ویستا تاکید کرد: جایزه ویستا جز معدود فرصت‌هایی است که شرایط کار کردن برای هنرمندان را فراهم می‌کند. جایزه ویستا سبب شده هنرمندان با انرژی بیشتری فعالیت کنند و به تجربه‌های جدید فکر کنند. این هنرمند خاطرنشان کرد: جایزه ویستا سبب شد من تغییراتی در کارهایم به وجود آورم که این تغییرات و تجربه‌های جدید برای من خیلی مهم و باارزش است. من در کارهایم موسیقی را به هنر تجسمی وصل کرده‌ام و جایزه ویستا شرایطی فراهم کرده تا هنرمندان بتوانند ایده‌های خود را ارائه دهند و مطمئن باشند که حمایت می‌شوند.

ایمان جسمی در پایان گفت: جایزه ویستا چون یک رویداد مستقل است جایگاه خوبی میان مخاطبان و هنرمندان پیدا کرده است و خوشبختانه هر سال بهتر از سال‌های قبل برگزار می‌شود.

ایسا+رشید+

جایزه ویستا مستقل است و زمینه رشد می‌شود

ایسا رشید، یکی دیگر از برگزیدگان راه‌یافته به سومین جایزه ویستا درباره ایده این اثر، گفت: من به عکاسی علاقه‌مند هستم و خیلی از عکس‌ها را جمع‌آوری می‌کنم به همین دلیل تلاش می‌کنم دنیا را از طریق عکس‌ها ببینم. خیلی از ما پاریس نرفتیم ولی برج ایفل را در عکس‌های مختلف دیدیم به همین دلیل هر کدام از دوستان من به که سفر می‌روند از جاهای مختلف برای من عکس می‌گیرند.

رشید در ادامه بیان کرد: چیزی که در عکس‌های مختلف دیدم این بود که من فقط بخشی از طبیعت یک منطقه را می‌بینم و اصلا نمی‌دانم یک رودی که در عکس می‌بینم به کجا می‌رود به همین دلیل ایده این کار به ذهنم رسید.

وی افزود: من طبیعت‌هایی را که در عکس دوست دارم می‌سازم یعنی طبیعتی که در یک عکس می‌بینم و با آن ارتباط برقرار می‌کنم آن را می‌سازم تا مانند من همه آن طبیعت را ببینند. ویژگی کار من این است که زمانی‌که فریم عکس بسته می‌شود اثر من هم تمام می‌شود یعنی اینکه مخاطب فقط از یک زاویه می‌تواند طبیعت را ببیند.

وی درباره برگزاری جایزه ویستا تاکید کرد: متاسفانه شرایط برای هنرمندان جوان خیلی سخت شده است زیرا گالری‌ها باید مرحله نهایی کار را ببینند و بعد از آن وقت نمایشگاه می‌دهند ولی جایزه ویستا با یک ایده که می تواند یک خط یا یک ماکت کوچک به هنرمندان فرصت ارائه ایده می‌دهد به همین دلیل بسیاری از هنرمندان جایزه ویستا را دوست دارند و برای آن ارزش قائل هستند.

ایسا رشید در پایان گفت: جایزه ویستا به عنوان یک رویداد هنری مستقل میان هنرمندان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و سبب شده هنرمندان به فکر ایده‌های جدید برای ارائه باشند که این موضوع سبب رشد و پیشرفت هنر می‌شود.

ساناهین+باباجانیانس

جایزه ویستا به هنرمندان جوان احساس مفیدبودن می‌دهد

ساناهین بابا جانیانس نیز یکی از برگزیدگان راه یافته به مرحله نهایی سومین جایزه ویستا است؛ او درباره ایده اثرش گفت: حوزه اصلی کار من نقاشی است و حدود سه سال است که روی این ایده کار می‌کنم و عنوان اثر "توازی یا تلاقی؟" است. من روی چوب یک سری حجم می‌سازم که اگر کارم بزرگ باشد با چوب و اگر کوچک باشد با مقوا ماکت کار می کنم و روی آنها نقاشی می‌کشم.

بابا جانیانس در ادامه بیان کرد: من ارمنی هستم و همیشه مشکل ما این است که دچار دوگانگی هستیم یعنی افکارمان دو تکه است زیرا هم ایرانی و هم ارمنی هستیم به همین دلیل در این اثر سعی کردم این دوگانگی را از بین ببرم و یک هویت جدید برای خودمان بسازم. در این اثر سازه‌های ایرانی و ارمنی را با هم ترکیب کردم زیرا دوست داشتم نشان دهم که این دو با هم و در کنار هم زیبا هستند.

وی درباره برگزاری جایزه ویستا تاکید کرد: رویداد ویستا به هنرمندان جوان دلگرمی می‌دهد و شرایطی فراهم کرده تا بتوانیم مفید باشیم و ایده‌های خود را به راحتی ارائه دهیم. همچنین رویداد ویستا چون محدودیت سنی و تکنیکی ندارد مورد توجه همه قرار گرفته است.

این هنرمند در پایان گفت: به نظر من باید مانند رویداد هنری ویستا زیاد داشته باشیم تا هنرمندان بتوانند به راحتی به ایده‌های خود فکر کنند و آن‌ها را ارائه دهند.

سمیرا+رحبانی

جایزه ویستا راه را برای هنرمندان باز کرده است

سمیرا رحبانی یکی دیگر از برگزیدگان راه یافته به مرحله نهایی سومین جایزه ویستا درباره ایده این اثر گفت: عنوان اثرم "هزار و یک شب" است. همه ما هر روز که بلند می‌شویم فکر حل مسائل و مشکلات هستیم. خود من گاهی توانایی حل این مشکلات را ندارم به همین دلیل یاد شهرزاد افتادم که هزار و یک شب قصه گفت و زن‌های دیگر که مشکلات‌شان را با راه‌های مختلف حل می‌کنند.

رحبانی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل سراغ بافتن رفتم و متوجه شدم با هر گرهی که می زدم به حل مشکلات نزدیک می شدم. گرفتاری‌ها را بهتر می‌دیدم و این پروژه و ایده شکل گرفت که از سال ۱۳۹۶ تا الان در حال بافتن گره‌ها هستم.

وی درباره برگزاری جایزه ویستا تاکید کرد: به نظرم هر رویداد مستقلی خوب است و باید به این نوع فعالیت‌ها اهمیت داده شود. رویداد هنری ویستا راه را برای هنرمندان باز کرده است و فضای خوبی را در اختیار هنرمندان قرار داده است.

این هنرمند در پایان گفت: ویژگی مهم ویستا این است که محدودیت ندارد و هنرمند به راحتی می‌تواند فعالیت کند. همچنین چون ویستا حمایت مالی هم می‌کند برای هنرمندان خوب است زیرا هنرمند می تواند امیدوار باشد و ایده‌های خود را به راحتی ارائه دهد.

کلثوم+صالحی

فرهنگ و هنر به رویدادی مانند جایزه ویستا احتیاج دارد

کلثوم صالحی نیز از برگزیدگان راه یافته به سومین جایزه ویستا است. او درباره ایده اثر خود توضیح داد: عنوان این اثر "تهی" است که بر اساس زمان طراحی شده است؛ و یادآور این نکته است که زمان تاثیر مهمی روی زندگی همه ما دارد. در این اثر رابطه شخصی انسان‌ها با خودشان مد نظرم است.

صالحی در ادامه بیان کرد: همه ما مسائلی داریم که شخصی و مختص خودمان است. در ذهن همه ما محلی مانند قبرستان وجود دارد که اتفاقات بد را در آن محل نگهداری می‌کنیم و گاهی به آنجا سر می‌زنیم. چیزی که برای ما باقی می‌ماند انتزاعی است زیرا فقط حال و هوا و حس ما در آن موقعیت است.

وی تاکید کرد: من با این اثر می‌خواستم به حس انتزاعی که در ذهن وجود دارد هویت بدهم و آن را بسازم.

این هنرمند درباره جایزه ویستا خاطرنشان کرد: خوشبختانه جایزه ویستا جایگاه قابل قبولی میان هنرمندان پیدا کرده است و هر سال نسبت به سال‌های قبل بهتر می‌شود. من واقعا با ویستا ارتباط برقرار کرده‌ام زیرا به راحتی می‌توانیم ایده‌هایمان را ارائه دهیم.

وی در پایان گفت: حوزه فرهنگ و هنر ما به رویدادهای مستقلی مانند ویستا احتیاج دارد و خیلی خوشحالم که در این رویداد کنار هنرمندان دیگر به ارائه آثارم می‌پردازم.

هوفر+حقیقی

جایزه ویستا به هنر معاصر اهمیت می‌دهد

هوفر حقیقی از برگزیدگان راه یافته به مرحله نهایی سومین دوره جایزه ویستا نیز درباره ایده اثرش گفت: عنوان اثر "در غیاب شهر" است که من در این اثر شهر را در غیاب بصری و حضوری آنچه که در ذهن ما وجود دارد به تصویر کشیده‌ام. در این اثر به دنبال شبیه‌سازی طبیعت در شهر و شبیه سازی شهر در طبیعت هستم.

حقیقی در ادامه بیان کرد: سعی کردم از عکس‌های قدیمی که کارکرد هنری ندارند استفاده کنم یعنی حس و حال آن عکس‌های قدیمی را بیرون بکشم و پایشان را به هنر باز کنم.

وی درباره جایزه ویستا تاکید کرد: رویدادهایی مانند ویستا که به هنر معاصر بپردازند خیلی کم برگزار می‌شود و به نظر من ویستا خیلی پیشرفت کرده است و مخاطبان زیادی دارد.

این هنرمند در پایان گفت: ویستا به هنر معاصر اهمیت می دهد هنری که ارجحیتش هنر بصری نیست و هنری است که باید درباره آن بیندیشیم. هنرمندان با ویستا ارتباط برقرار کرده‌اند زیرا براساس نظریه هنرمندان پیش می‌رود و مهم‌ترین موضوع این است که محدودیت ندارد.

شانا+عبدالهیان+و+احسان+علیزاده

جایزه ویستا تقویت فکر و آزادی عمل هنرمندان

شانا عبدالهیان و احسان علیزاده با یک اثر مشترک به مرحله نهایی سومین جایزه ویستا راه یافته‌اند.

شانا عبدالهیان درباره ایده اثری که با همکاری علیزاده در سومین جایزه ویستا ارائه کرده است گفت: عنوان این اثر "ویران شهر" است که هدف ما این بود که ویران شهر را در مقابل آرمان شهر قرار دهیم و یک جلوه دوگانه را نشان دهیم. زمانی که ما به ویران شهر نزدیک می شویم تازه متوجه آرمان شهر می شویم. برای نشان دادن این تضاد از قارچ درمانی گانودرما استفاده کردیم زیرا این قارچ به رشد خود ادامه می دهد و ما برای آن یک فرم مارپیچ در نظر گرفتیم که حالت تکرار شونده دارد.

عبدالهیان در ادامه بیان کرد: این قارچ ها در طول زمان گالری به رشد خود ادامه می دهند و فضا را درگیر می کنند، همچنین مخاطب در مرحله اول بوی آن را حس می کند زیرا می خواستیم یک فضای پویا ایجاد کنیم. همچنین در ابتدا مخاطب فقط ظاهر را می بیند و زمانیکه به دور سازه حرکت می کنیم سایه قارچ ها روی دیواره و سقف می افتد و یک جلوه ترسناک را نشان می دهد.

وی درباره رویداد ویستا تاکید کرد: مستقل بودن رویداد ویستا خیلی خوب است و چون این رویداد استمرار دارد نشان دهنده رشد آن است. فراخوان ویستا در سه مرحله انجام شد که باعث تقویت فکر و ذهن هنرمند می شود.

این هنرمند در پایان گفت: این رویداد به تقویت فکر هنرمندان خیلی کمک می کند و سیستم درستی دارد که امیدواریم ادامه دار باشد.

آزادی هنرمندان در رویداد ویستا حفظ می‌شود

احسان علیزاده نیز درباره طرح خود که با همکاری عبدالهیان به جایزه ویستا ارائه کرده است، گفت: دلیل اینکه از قارچ گانودرما استفاده کردیم این بود که می خواستیم افراط و تفریط را نشان دهیم زیرا این قارچ با اینکه جنبه درمانی دارد ولی اگر زیاد استفاده شود نتیجه عکس می دهد.

علیزاده در ادامه درباره جایزه ویستا بیان کرد: رویداد ویستا به هنرمندان آزادی عمل می دهد و به عبارت دیگر آزادی هنرمندان حفظ می شود که در آینده تاثیرات خوبی خواهد داشت. همچنین از هنر معاصر حمایت می کند و به هنر معاصر کمک می کند تا جای خود را میان مخاطبان پیدا کند.

وی در پایان گفت: در سه دوره داورها ثابت و یکسان بودند که خیلی اتفاق درستی است زیرا از دریچه یکسانی به آثار نگاه می کنند.

آیین تجلیل از برگزیده سومین جایزه هنری ویستا عصر جمعه ۲۷ دی‌ماه ساعت ۱۷:۳۰ در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود و نمایشگاه "خط سوم" تا چهارم بهمن ماه در گالری ویستا میزبان هنردوستان است.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو