تقابل نهاد روشنفکری با نهاد قدرت / روایت باقر سروش از نمایش "رفتم سیگار بخرم..."

56

1398/10/28

11:21


باقر سروش گفت: در اجرای نمایش "رفتم سیگار بخرم..." به سمت تئاتر اتمسفر و فضاسازی چه با ژست بازیگر و چه با فرم رفته‌ام و این فضا برای من تجربه‌ای تازه بود.

تقابل نهاد روشنفکری با نهاد قدرت / روایت باقر سروش از نمایش "رفتم سیگار بخرم..."

سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "رفتم سیگار بخرم..." به نویسندگی و کارگردانی باقر سروش از 10 دی‌ماه ساعت 20:30 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است و بازیگران این نمایش حمید گرامی، نسیم اسدپور، عباس صابری، پوریا طهرانی، اسمعیل صالحی، صبا صدیق‌زاده و مهشید کاظمی هستند. عنوان این نمایشنامه اقتباس از یک مجموعه داستان روسی است.

باقر سروش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "رفتم سیگار بخرم..." گفت: سال گذشته از اعضای هیئت بازبینی جشنواره تئاتر دانشگاهی بودم و طی بازبینی‌ها حدود 300 نمایش دیدم و از حجم حضور دانشگاهیان دچار شعفی شدم و براین اساس بر آن شدم تا با حضور تیمی دانشجویی نمایشی را روی صحنه آورم و پروسه تمرینات این نمایش حدود هشت ماه به طول انجامید.

او در ادامه گفت: این نمایش که دارای قصه است، دغدغه‌ای اجتماعی دارد. در روند تمرینات از جایی به بعد تصورم این بود به سمت زبان بروم و این موضوع باعث شد تا نمایشنامه را مجدد بازنویسی کنم و وارد پروسه زبانی شوم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون این اثر گفت: "رفتم سیگار بخرم..." دارای داستانی است که به نوعی تقابل نهاد روشنفکری با نهاد قدرت را نشان می‌دهد. این نمایش داستان یک روشنفکر است که مورد فشار قرار می‌گیرد و ...

سروش درباره سبک و فضای اجرایی این اثر یادآور شد: در اجرای این نمایش به سمت تئاتر اتمسفر و فضاسازی چه با ژست بازیگر و چه با فرم رفته‌ام. اهمیت ژست و فرم، متن را هم دچار تغییر کرد و این فضا برای من نیز تجربه‌ای تازه بود. در نظر داشتم تا ردپای فرم‌های مختلف اجرایی در این نمایش باشد، بنابراین از فرم فرمال اولیه شروع شد و به سمت جلو پیش رفتیم و در جایی این فرم از هم پاشیده می‌شود و در آخر به رئالیست نزدیک می‌شویم و این فرم اجرایی از سرنوشتی می‌آید که شخصیت اصلی نمایش به آن دچار می‌شود.  

او درباره طراحی صحنه و موسیقی نمایش "رفتم سیگار بخرم..." اظهار کرد: در طراحی صحنه نمایش به سمت سادگی رفتیم و با نشانه‌ها دکه‌ای در صحنه دیده می‌شود و طراحی صحنه جزئیات رئالیستی ندارد. سه ترک موسیقی نمایش ساخته شده و پلی بک پخش می‌شود.

نویسنده و کارگردان نمایش "زمستان" در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: به نظر من شرایطی پیش آمده که مخاطبان از تئاتر دلزده شده‌اند و نمی‌دانم که چگونه باید با این اتفاق برخورد کنیم و امیداورم ذائقه تماشاگران تغییر کند. در پس اجراهای یک نمایش وقت، زمان، سرمایه و پول گذاشته شده و سالن خالی نشان از شکست مالی گروه اجرایی است. امیدوارم این نگاه که تئاتر کارآیی ندارد لااقل از سوی جامعه تئاتر تعدیل شود چراکه تئاتر همچنان رسالت اجتماعی دارد و حداقل هنرمندان این عرصه نباید با آن قهر کنند. 

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: زهرا شاهین‌فر، مشاور متن: رضا شاهبداغی، مدیر تولید: آرمان خوزستانی، روابط عمومی: ندا کاوندی، طراح صحنه و ساخت دکور: ستاره آزموده و مرتضی باقری، طراح لباس: اسرا گل محمدی، طراح پوستر و بروشور: صبا ممقانیه و محمد عادلی، آهنگساز: اشکان ماهری (خواننده، آهنگساز و نوازنده "گیتار بیس، الکتریک و کلاسیک" قطعه سلام به سیگار و تنگستن عشق)، میثم سبحانی (قطعه آتش در کوهستان)، نریشن‌های رادیویی: مسعود خواجه‌وند، شاعر: رضا شاهبداغی و کیانوش خانمحمدی، طراحی صدا: هانی عبدالمجید، طراح رقص: پوریا طهرانی، طراح نور: پدرام رضوانی، ساخت ویدیو: حمید علیداد، ماندانا روزخوش و اسرا گلمحمدی، گرافیست: ماندانا روزخوش، عکاس: اصغر فیض اللهی، دوخت لباس: مهناز سروش و منشی صحنه: الهه غلامی.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو