رویترز گزارش داد، گری رید، یکی از افسران اطلاعاتی ارشد پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: کار را از سر گرفتن به این معنا نیست که همه چیز به روال قبل باز می‌گردد. در حال حاضر ما سیاست‌ها و تدابیر امنیتی جدیدی را اعمال خواهیم کرد.

 

در جریان حمله ماه گذشته در پایگاه هوایی پنساکولا نیروی دریایی آمریکا، سه ملوان آمریکایی کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند. یکی از معاونین کلانتر فرد مسلح را که هویت وی سعید الشمرانی، دانشجوی افسری سعودی معرفی شده،  به ضرب گلوله از پای درآورد.

به دنبال این حمله، ارتش آمریکا اجازه پرواز را از خلبانان سعودی گرفت و به عنوان بخشی از تدابیر امنیتی حدود ۸۵۰ کارآموز نظامی سعودی در این کشور را تنها به کلاس‌های آموزشی محدود کرد تا بررسی‌های لازم را انجام دهد.

پنتاگون در واکنش به این اقدام اعلام کرد که برای دانشجویان نظامی خارجی تحت تعلیم در پایگاه‌های نظامی آمریکا محدودیت‌هایی وضع می‌کند که شامل ممنوعیت داشتن سلاح شخصی در پایگاه است.

گری رید در ادامه این بیانیه گفت: زمانی که تدابیر امنیتی جدید اعمال شوند، تمامی پایگاه‌های نظامی می‌توانند فعالیت‌های آموزشی خود را ازسر بگیرند.  

پنتاگون اعلام کرده، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا قرار است در چند روز آتی از این پایگاه در شهر پنساکولا ایالت فلوریدا که در آن تیراندازی رخ داده، بازدید کند و رهبری این پایگاه را از تغییرات برنامه‌ریزی شده در بررسی‌ها دقیق‌تر و مسائل امنیتی مطلع خواهد کرد.

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرده بود که این حمله از سوی یک افسر سعودی در پایگاه دریایی پنساکولا که ششم دسامبر ۲۰۱۹ رخ داد، "اقدام تروریستی" است و ۲۱ افسر تحت تعلیم سعودی به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

این ۲۱ تن به انتشار احساسات افراطی یا ضد آمریکایی در رسانه‌های اجتماعی اقدام کرده یا با صفحات پورنوگرافی کودکان در ارتباط بوده‌اند که شامل چت روم‌های اینترنتی نیز می‌شود. هیچ‌یک از این افراد البته به داشتن اطلاعات درباره این تیراندازی یا کمک به فرد مذکور برای تیراندازی در این پایگاه نظامی متهم نشده‌اند.

پس از این تیراندازی بود که مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا دستور داد تا رسیدگی به چندین هزار دانشجوی نظامی خارجی تحت تعلیم در پایگاه‌های نظامی در آمریکا تحت بازبینی قرار گیرد و بر اساس نتایج روز جمعه این دانشجویان خارجی با محدودیت‌هایی روبرو شدند که شامل سفر آنها به دور از پایگاه‌های مربوطه، مالکیت و استفاده از سلاح گرم و دسترسی به پایگاه‌ها و سایر تاسیسات آمریکایی می‌شود.

نیروهای خارجی تحت تعلیم نظامی در آمریکا دیگر اجازه ندارند به صورت شخصی سلاح گرم در پایگاه‌ها داشته باشند.

پنتاگون یک ممنوعیت نامحدود بر مالکیت سلاح گرم شخصی در پایگاه‌های نظامی وضع کرده بود اما در ۲۰۱۰ وزیر دفاع وقت به فرماندهان این اجازه و اختیار را داد تا برای افراد استثناء قائل شود. مارک اسپر حالا این اختیار را مورد بررسی قرار داده و آن را محدود کرده است.

پنتاگون همچنین قرار است از نزدیک دسترسی این نیروهای خارجی تحت تعلیم را در پایگاه‌های نظامی با یک نرم افزار موسوم به سیستم تشخیص هویت بیومتریک دفاعی مورد کنترل قرار دهد که به مقام‌های دفاعی و نظامی آمریکا این اجازه را می‌دهد تا مجوز شخصی برای دسترسی به نواحی خاص را تایید کند. بر این اساس، دسترسی افراد خارجی به محل‌های خاص محدود می‌شود و آنها تنها به ساختمان‌های مرتبط با آموزش خود می‌توانند رفت و آمد داشته باشند.