سلامتی در سفر | چگونه تغذیه سالم را در سفر هم رعایت کنیم؟

سلامتی در سفر | چگونه تغذیه سالم را در سفر هم رعایت کنیم؟


منبع: همگردی

96

1398/10/28

14:27


اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که همیشه سعی در سالم غذا خوردن دارید، گیاهخوار هستید یا مواد غذایی خاصی را در سبد روزانه غذایی تان قرار داده اید، مسلما دلتان نمی خواهد این روتین غذایی با قدم گذاشتن در مسیر سفر از بین برود. البته باید بدانید که هر چقدر هم سعی کنید، ممکن است تغذیه سالم در سفر با مشکل روبرو شود؛ زیرا اغلب بسیار گرسنه خواهید بود و گزینه های متعددی برای انتخاب نخواهید داشت اما ما در این نوشتار قصد داریم نکاتی در مورد حفظ سلامتی در سفر برایتان بشماریم و به شما نشان دهیم که چگونه می توانید غذای سالم در سفر بخورید و روش تغذیه خود را تغییر ندهید. با همگردی همراه باشید:

سلامتی در سفر / چگونه در سفر غذای سالم بخوریم

تغذیه سالم در سفر: در کدام کشور می توانید تغذیه سالم خود را حفظ کنید و چرا این شرایط وجود دارد !؟

یکی از کشورهایی که می توانید بهترین نوع تغذیه و سلامتی در سفر را در آن تجربه کنید نیوزیلند است. کل این کشور، بازاری از محصولات کشاورزی تازه محلی به شمار می رود. در این کشور، غرفه های خانوادگی مزارع را می بینید که در مسیر در حال فروختن انواع محصولات کشاورزی از لیمو، آواکادو، فندق هستند و مزارعی که انواع حیوانات اهلی از بره، آهو و انواع صدف را پرورش می دهند. هر گوشه نیوزیلند، نقطه ای عالی برای خوش گذرانی و صرف غذای سالم در سفر است. حتی در روستاها و شهرهای بسیار کوچک دورافتاده این کشور می توانید نان های بدون گلوتن، میوه های تازه، بستنی های ساخته شده از مواد اولیه سالم محلی و کافه های دارای مواد غذایی ارگانیک را بیابید. در تمامی جاده های این کشور، می توانید تاکستان ها، باغ ها، مزارع زیتون، مزارع مملو از گوسفند و بره و درختان گردو را ببینید. نیوزیلند کشوری است که به اصالت داشتن طعم های موجود در سرزمینش و مواد غذایی موجود در قلمرویش افتخار می کند. انگار پیچش ها و تضاد های منحصر به فرد در فرهنگ های موجود در این کشور، خودشان را در غذاهای آن نیز به نمایش می گذارند. روش های مخصوص شکار و دورهمایی در این کشور بسیار خاص و منحصر به فرد هستند و با تاثیرات آسیایی، ادویه جات هندی و فرهنگ ماهی و سیب زمینی سرخ کرده بریتانیایی ترکیب شده اند. کشوری بسیار عالی از نظر تغذیه و مواد غذایی که می توانید سال ها در آن به سفر کردن و چشیدن مواد غذایی سالم مشغول شوید و سلامتی در سفر را تجربه کنید.

در کدام کشور می توانید تغذیه سالم خود را حفظ کنید و چرا این شرایط وجود دارد !؟

تغذیه سالم در سفر: خوراکی های خوش مزه، سالم و ارزانی که در تقریبا همه جای دنیا یافت می شوند کدام ها هستند !؟

برای رعایت سلامتی در سفر بهتر است اولین کاری که در ورود به یک کشور یا شهر ناشناخته می کنید این باشد که از مردم آن منطقه در مورد بازارهای محلی و مکان آنها سوال کنید. در این بازارها می توانید انواع آجیل، میوه های خشک شده، موزهای تازه و غذاها و خوراکی ها و شیرینی های خانگی را پیدا کنید. وقتی مثلا در کشوری مانند نیوزیلند سفر می کنید، همیشه در حال حرکت هستید، از کوه ها بالا می روید، در پارک های ملی به گشت و گذار مشغول هستید و در نقاط مختلف آن اردو می زنید؛ بنابراین می بایست از خوراکی هایی مثل شکلات های تیره (تلخ) و موز برای تقویت کردن خود استفاده کنید یا کمی عسل محلی را گرم کنید و جو دوسر، کره بادام و میوه های خشک را در آن غوطه ور کنید و یک خوراکی بسیار مقوی و خوش طعم نوش جان نمایید اما وقتی در قاره آسیا سفر می کنید، سناریوی متفاوتی پیش رو خواهید داشت. برای مثال وقتی در چین به سر می برید، می توانید از میوه های خشک چینی و تکه های خشک شده مخلوط کنجد و آجیل که در بازارهای این کشور به فروش می رسند تغذیه کنید. بهتر است بدانید چشیدن طعم های جدید و ناشناخته و پذیرا بودن یک فرهنگ متفاوت از خوردن غذاهای محلی آن کشور یا منطقه حاصل می شود. غذاها و خوراکی های یک منطقه، بزرگ ترین و عالی ترین ابزار تحقیق و آشنایی نیز به شمار می روند؛ همچنین می توان با مطالعه و تحقیق در مورد آنها فهمید که چطور در برخی از کشورها از برخی از مواد غذایی به عنوان دارو استفاده می شود. چیزهای بسیار زیادی می توان از فرهنگ های دیگر آموخت و این که چگونه از غذا به عنوان داروی پیش گیری استفاده می کنند. می توان متوجه شد که چگونه خوراکی های یک منطقه یا کشور، رابطه قدرتمندی با احساسات مردم آن منطقه یا کشور دارد. برای مثال غرفه های آب میوه طبیعی در کشور های مکزیک و کاستاریکا که تنها از آب و میوه های خام مانند گوآوا و انواع مرکبات درست شده اند و واقعا تازه و انرژی بخش هستند، می توانن سلامتی در سفر را برایتان فراهم کنند. بطور کل، بهتر است از خوراکی های ساده و سالم مانند انواع آجیل، میوه های خشک، محصولات کشاورزی تازه و میوه های محلی استفاده کنید و پذیرای غذای سالم در سفر باشید.

خوراکی های خوش مزه، سالم و ارزانی که در تقریبا همه جای دنیا یافت می شوند کدام ها هستند !؟

تغذیه سالم در سفر: بعد از چند روز خوردن و نوشیدن مواد غذایی ناسالم، بهترین روش برای بازگشت به سیستم سالم و طبیعی چیست !؟

خستگی و بیماری ناشی از پرواز، تغییر تند و شدید در زندگی روتین، تغییرات دمایی و آب و هوایی و خوش گذرانی های سفر، همه و همه می توانند تعادل شما را بر هم بزنند؛ کلید رهایی از این حال و این وضعیت، لیموناد است. سعی کنید حتما هنگام سر زدن به بازار یا فروشگاه میوه و سبزیجات، یک کیسه لیمو ترش تهیه کنید تا هر زمان که نیاز داشتید، یک پارچ از مخلوط لیمو ترش و آب داغ در دسترس داشته باشید. نوشیدن این معجون در هنگام صبح باعث شستشوی کبد و به تعادل رساندن ارگان های مختلف بدن می شود و کمک می کند بدنتان آب مورد نیاز خود را کسب کند و هیجان ها و ناسالمی هایی که در شب قبل تجربه کرده اید را با خود بشوید و ببرد. بهتر است یک فلاسک بزرگ همیشه همراهتان باشد و آن را به طور مداوم از این نوشیدنی مفید و عالی که تهیه آن در طول سفر بسیار آسان است پر کنید حتی می توانید فلاسک آب خود را به طور رایگان از آب داغ پر کنید؛ کافیست با یک لبخند مهربان وارد یک کافه شوید؛ و از کافه دار حالش را بپرسید و سپس درخواست کنید فلاسک شما را از آب داغ پر کند؛ به همین راحتی. سپس به ازای هر نیم لیتر آب داغ، یک نصفه لیمو را در فلاسک بچکانید و براساس علاقه تان به شیرین تر یا غلیظ تر شدن این نوشیدنی، مقداری عسل یا آب را نیز به آن اضافه کنید.

بعد از چند روز خوردن و نوشیدن مواد غذایی ناسالم، بهترین روش برای بازگشت به سیستم سالم و طبیعی چیست !؟

تغذیه سالم در سفر: چه نوع خوراکی برای استفاده در یک پرواز طولانی مناسب است !؟

وقتی همیشه در سفر هستید یا بسیاری از ماه های سال را در سفر به سر می برید، گاهی مجبور خواهید بود پروازهای طولانی بین 20 تا 25 ساعته را تحمل کنید. وقتی ساعت ها روی صندلی هواپیما می نشینید و بین نقاط زمانی بسیار متفاوت بر روی سیاره زمین جابجا می شوید، تعادلتان بهم می خورد؛ بدنتان آنچنان گیج و کلافه می شود که نمی دانید کی باید غذای سالم در سفر بخورید، چه زمانی بخوابید یا چگونه ذهن خود را روشن کنید. تکنیک موثر این است که تغذیه خود را ساده و سبک نگاه دارید؛ بدن شما به خودی خود از پروسه بودن در هوا برای مدت طولانی و جابجایی بین شرایط آب و هوایی متفاوت در یک کابین فشرده، خسته و کلافه است بنابراین بهتر است در این زمان با دستگاه گوارش خود مهربان و ملایم رفتار کنید. قبل از پرواز، بهتر است از همان معجون لیموناد داغ بنوشید سپس چای های دارویی و شربت های سنتی تهیه شده از گیاهان دارویی می توانند برای کسب آرامش فیزیکی و رفع گرفتگی عضلات شما مفید واقع شوند؛ فقط زمانی که احساس گرسنگی شدید می کنید، از آجیل، میوه های خشک و موز تغذیه کنید. وقتی بالاخره به مقصد رسیدید و از هواپیما پیاده شدید، به جای این که احساس سنگین بودن، بی حال بودن یا خواب آلود بودن داشته باشید، احساس سبک بودن، هوشیار بودن و گرسنگی خواهید داشت و با ریتم شهر یا کشور جدید هماهنگ خواهید شد.

چه نوع خوراکی برای استفاده در یک پرواز طولانی مناسب است !؟

تغذیه سالم در سفر: در مورد غذاهای خیابانی ناسالم چه باید کرد !؟ آیا باید از آنها دوری کرد !؟ کدام ها سالم هستند !؟

توصیه می کنیم وقتی در سفر هستید، همیشه غذاهای خیابانی را بچشید و طعم های مختلف را امتحان کنید. غذاهایی که در کوچه پس کوچه ها پخته و فروخته می شوند، توسط مردم محلی تهیه می گردند و حتی گاهی در آشپزخانه های سیار به فروش می رسند. این کار گاهی به یک ریسک تبدیل می شود؛ چرا که بدن شما با تمامی موادغذایی موجود در این غذاها و خوراکی ها آشنا نیست؛ از وجود یا عدم وجود میکروب در آب منطقه آگاهی دقیقی ندارید و در مورد تازه بودن یا نبودن محصولات کشاورزی استفاده شده چیزی نمی دانید اما با وجود تمامی این ریسک ها، ارزش آن را دارد که غذاهای خیابانی را امتحان کنید و طعم آنها را تجربه نمایید. بهتر است همیشه در سفر مواد غذایی پروبیوتیک (مواد غذایی که علاوه بر نقش تغذیه ای به علت همراه داشتن میکروارگانیسم های مفید، خواص سلامت بخشی دارند) همراه داشته باشید تا سیستم دفاعی طبیعی معده خود را تقویت کنید. از آن جمله می توان به انواع ماست پروبیوتیک، دوغ پروبیوتیک و نوشیدنی های حاوی پروبیوتیک اشاره کرد. این گونه مواد غذایی به شما کمک می کنند مشکلات گوارشی تان که در طول سفر به وجود می آیند حل شوند و به شما این امکان را می دهند که فضای بیشتری برای چشیدن غذاها و مواد خوراکی جدیدتر داشته باشید. تمامی غذاهای جالب و هیجان انگیز و طعم های منحصر به فردی که در زندگی تان خواهید چشید، همه و همه توسط فروشندگان خیابانی و غرفه های کوچک کنار جاده تهیه می شوند. بهتر است در هنگام خرید غذاها و خوراکی های خیابانی به حس ششم خود اطمینان کنید؛ اگر به نظر می رسد فروشنده به خاطر تعداد زیاد مشتریانش مشغول است و یک صف منتظر از مشتریان دارد، مطمئنا نشان دهنده این حقیقت است که مجبور به خرید روزانه مواد غذایی تازه بوده و به احتمال زیاد غذای با کیفیت عالی به شما ارائه خواهد داد. در عین حال مصرف پروبیوتیک ها، لیموناد داغ و مواد غذایی سالم را از یاد نبرید زیرا حفظ سلامتی در سفر بسیار مهم است.

در مورد غذاهای خیابانی ناسالم چه باید کرد !؟ آیا باید از آنها دوری کرد !؟ کدام ها سالم هستند !؟

تغذیه سالم در سفر: چه نکته یا پندی برای گردشگرانی که می خواهند ارزان و سالم تغذیه کنند وجود دارد !؟

مهم ترین نکته یا پند، همان مراجعه به بازارهای میوه و تره بار است که در بخش های قبلی نیز ذکر شد. خرید مستقیم از کشاورزان محلی به گردشگران کمک می کند که هزینه غذایی سفر خود را پایین بیاورند و سلامتی در سفر را حفظ کنند. سعی کنید حداقل یک وعده غذایی در روز را خودتان و با استفاده از محصولات کشاورزی تازه محلی تهیه نمایید. مثلا برای ناهار خود نان تازه و سبزیجات محلی صرف کنید؛ و یا از ماهی یا گوشتی که از قصاب های بازار خریداری کرده اید کباب درست کنید و به این صورت، در یک پارک یا فضای سبز، یک پیک نیک ساده برگزار نمایید. اینگونه است که بهترین مواد غذایی و غذای سالم در سفر را به مصرف می رسانید ولی مجبور به پرداختن هزینه بالای یک رستوران نخواهید بود.

چه نکته یا پندی برای گردشگرانی که می خواهند ارزان و سالم تغذیه کنند وجود دارد !؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو