علت جمع شدن دستگاه تناسلی مردان چیست؟

منبع: اوما

160

1398/10/28

21:31


علت جمع شدن دستگاه تناسلی مردان چیست؟

جمع شدن دستگاه تناسلی باعث کاهش اندازه آلت تناسلی می شود. گاهی اوقات، جمع شدن دائمی است و در موارد دیگر، نتیجه یک بیماری قابل درمان یا به دلیل عادات سبک زندگی است. اندازه آلت تناسلی در مردان متفاوت است و در بعضی موارد بطور قابل توجهی اختلاف دارد. یک مطالعه نشان می دهد نژاد و قومیت هیچ ارتباطی با اندازه آلت تناسلی ندارند.

در حالی که بسیاری از آقایان فکر می کنند اندازه آلت تناسلی آنها بزرگتر از میانگین است، اما اکثر متخصصان آن را طبیعی در نظر می گیرند.

  • مردانی که از اندازه آلت تناسلی خود ناراضی هستند، به دنبال راه هایی برای افزایش اندازه آن می باشند.
  • با افزایش سن مرد، آلت تناسلی و بیضه ها کوچک می شوند.
  • بسیاری از مردان گزارش می دهند هنگام افزایش وزن آلت تناسلی آنها کوچکتر می شود.

تحقیق در مورد اندازه آلت تناسلی مرد

کوچک شدن آلت تناسلی مرد اغلب به دلیل شیوه زندگی یا بیماری قابل درمان ایجاد می شود. تحقیقات BJU بین المللی نشان می دهد اندازه آلت تناسلی مرد در محدوده زیر قرار دارد:

  • طول متوسط آلت تناسلی در حالت استراحت: 9.16 سانتی متر (حدود 3.6 اینچ)
  • طول متوسط آلت تناسلی کشیده شده در حالت استراحت: 13.24 سانتی متر (حدود 5.3 اینچ)
  • طول متوسط آلت تناسلی در هنگام تحریک یا نعوظ: 13.12 سانتی متر (حدود 5.2 اینچ)
  • متوسط دور آلت تناسلی در حالت استراحت: 31/9 سانتی متر (حدود 3.7 اینچ)
  • متوسط دور آلت تناسلی در هنگام تحریک یا نعوظ: 11.66 سانتی متر (حدود 4.6 اینچ)

دلایل جمع شدن آلت تناسلی چیست؟

جمع شدن آلت تناسلی مردان با افزایش سن افزایش می یابد اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است آلت تناسلی مرد جمع شود:

افزایش سن

با افزایش سن ، رسوبات چربی در عروق ایجاد می شوند و باعث کاهش جریان خون به آلت می شوند. این مسئله باعث می شود سلول های ماهیچه ای در لوله های نعوظ داخل آلت تناسلی ضعیف تر شوند. لوله های نعوظ هنگامی که با خون درگیر هستند نعوظ ایجاد می کنند ، بنابراین جریان خون کمتر به معنای نعوظ کمتر است.

یکی دیگر از دلایل احتمالی جمع شدن آلت تناسلی، ایجاد بافت زخم ناشی از سال ها صدمات جزئی در رابطه جنسی و ورزش است. این تجمع بافت زخم بر بافت نعوظ اسفنجی آلت تناسلی مرد تأثیر می گذارد و باعث جمع شدن آلت می شود و اندازه نعوظ را محدود می کند.

افزایش وزن

تأثیر افزایش وزن ، به خصوص در اطراف شکم، برای بسیاری از مردان نگرانی واقعی است. اگرچه آلت تناسلی مرد با افزایش وزن کوچکتر به نظر می رسد، اما کوچک نشده است. دلیل کوچکتر به نظر رسیدن این آلت، این است که آلت به دیواره شکم متصل است و هنگامی که شکم بزرگ می شود، آلت را به سمت داخل می کشد. اگر مرد وزن خود را از دست بدهد، آلت تناسلی مرد شکل و اندازه معمول خود را به دست می آورد.

جراحی پروستات

تحقیقات نشان می دهد ، مردانی که تحت عمل جراحی برداشتن غده پروستات (پروستاتکتومی رادیکال) قرار گرفته اند ، ممکن است جمع شدن آلت تناسلی را تجربه کنند. در یک گزارش در ژورنال بین المللی تحقیقات ناتوانی جنسی مشخص شد که 71 درصد از مردانی که تحت پروستاتکتومی رادیکال قرار گرفتند، دچار جمع شدن آلت تناسلی شدند.

اما محققان کاملاً نمی دانند چرا انقباض پس از پروستاتکتومی رادیکال رخ می دهد. برخی از محققان فکر می کنند ممکن است جمع شدن مربوط به لوله مجرای ادراری باشد، که به مثانه وصل می شود و در طول پروستاتکتومی کوتاه می شود.

بیماری پیرونی

در بیماری پیرونی، بافت زخم فیبر داخل آلت تناسلی ایجاد می شود و باعث کجی آلت در طول نعوظ می شود. بیشتر اوقات ، آلت کج دلیلی برای نگرانی نیست، اما برای برخی از مردان، کجی منجر به درد می شود. براساس آمار موسسه ملی دیابت و گوارش و بیماریهای کلیوی (NIDDK) ، بیماری پیرونی بر 23 درصد از مردان در سنین 40 تا 70 سالگی تأثیر می گذارد. ممکن است مردان بیشتری نیز این بیماری را داشته باشند اما به دلیل شرمساری آن را به پزشکان خود گزارش نکرده اند. در حالی که پیرونی با افزایش سن پیشرفت می کند ، اما براساس آمار NIDDK در مردان 30 ساله نیز دیده شده است.

پيروني مي تواند باعث كاهش طول و دور آلت تناسلي مرد شود. بعضی اوقات ، پیرونی به تنهایی از بین می رود. با این حال ، بیشتر اوقات ، یا در همان حالت باقی می ماند یا بدتر می شود. پزشکان فقط در صورتی که کجی آلت دردناک باشد یا از مقاربت جنسی جلوگیری کند، درمان را شروع می کنند. برای از بین بردن بافت زخم ایجاد شده در اثر جمع شدن، کجی یا درد می توان جراحی انجام داد.

داروها

برخی از داروها می توانند باعث جمع شدن آلت تناسلی شوند. این داروها شامل Adderall هستند که برای کمبود توجه یا بیش فعالی تجویز می شوند ، برخی از داروهای ضد افسردگی و ضد روان درمانی و برخی از داروهای تجویز شده برای درمان پروستات بزرگ شده نیز باعث جمع شدن آلت تناسلی می شوند.

در یک مطالعه در سال 2012 که در ژورنال طب جنسی گزارش شده است ، مشخص شد که برخی از افراد مورد مطالعه که داروی فیناستراید برای درمان پروستات بزرگ شده استفاده می کردند، با کوچک شدن اندازه آلت تناسلی و کاهش احساس مواجه شدند.

یک مطالعه در سال 2014 که در ژورنال اورولوژی گزارش شده است ، نشان می دهد که 41 درصد از مردانی که از دوتاستراید برای درمان پروستات بزرگ شده استفاده می کردند نوعی اختلال عملکرد جنسی را تجربه کرده اند.

سیگار کشیدن

مواد شیمیایی ناشی از استعمال سیگار می توانند به رگ های خونی موجود در آلت تناسلی آسیب وارد کنند و از پر شدن آلت تناسلی با خون و بزرگ شدن آلت جلوگیری می کنند. صرف نظر از محرک ها و تأثیرات آن بر مغز، در صورت آسیب دیدن رگ های خونی ، آلت تناسلی به نعوظ نمی رسد.

مطالعه ای که در سال 1998 توسط دانشگاه پزشکی بوستون انجام شده است ، به بررسی آلت تناسلی مردانه 200 مرد پرداخت. براساس یک گزارش ، نتایج این مطالعه نشان داد که افراد سیگاری در مقایسه با مردانی که سیگاری نکشیده اند دارای آلت تناسلی کوتاهتر بودند. محققان معتقدند كه این امر به این دلیل است كه سیگار كشیدن جریان خون را مهار می كند و مانع از كشیدگی آلت تناسلی می شود و این امر ممكن است طول آلت را كاهش دهد.

استعمال دخانیات همچنین با اختلال نعوظ (ED) همراه است. اختلال نعوظ بر توانایی مرد در نعوظ تأثیر می گذارد و سیگار کشیدن ممکن است از نعوظ جلوگیری کند.

گزینه های درمان برای جمع شدن آلت تناسلی

سیگار کشیدن به دلیل مواد شیمیایی موثر بر رگهای خونی در آلت تناسلی ممکن است باعث جمع شدن آلت تناسلی شود. بیشتر علل جمع شدن آلت تناسلی مانند سیگار کشیدن و افزایش وزن با ایجاد تغییر در سبک زندگی قابل رفع است. اگر داروها باعث جمع شدن آلت تناسلی شوند، تنظیم دارو می تواند جمع شدن را معکوس کند.

برای مردانی که بعد از برداشتن پروستات جمع شدن آلت تناسلی را تجربه می کنند، این بیماری در طی چند ماه تا یک سال به تنهایی بهبود می یابد. توان بخشی آلت تناسلی (نوعی درمان فیزیکی) بعد از عمل می تواند به مردان در بازیابی عملکرد نعوظ کمک کند و داروهایی مانند ویاگرا و سیالیس می توانند جریان خون به آلت را تقویت کنند.

درمان بیماری پیرونی در از بین بردن بافت زخم از داخل آلت تناسلی، یا با استفاده از دارو، جراحی و یا با استفاده از فناوری سونوگرافی انجام می شود. جمع شدن آلت تناسلی مرد قابل برگشت نیست اما ترمیم کجی می تواند به بهبود عملکرد جنسی و کاهش درد کمک کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر اوقات ، جمع شدن آلت تناسلی مرد مربوط به سن ، دارو ، یا عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن یا افزایش وزن است و بندرت به درمان نیاز دارد. اتخاذ عادات سبک زندگی سالم تر یا تغییر دارو اغلب می تواند جمع شدن و مشکلات جنسی دیگر را کاهش دهد. هر مردی که دچار انقباض آلت تناسلی، درد و یا سایر مشکلات جنسی است یا نگرانی در مورد سرطان دارد ، باید با پزشک خود صحبت کند. پزشک یا متخصص اورولوژی می تواند به سؤالات پاسخ دهد و در صورت لزوم آزمایش و معالجه را ارائه دهد.

Lana Barhum.What is penis shrinkage and why does it happen?on February 11, 2018

Daniel Pendick.What Causes Penis Shrinkage? on July 6, 2017

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو